Český export potřebuje rychlou a účinnou podporu

CzechTrade

28. června 2020

Advertorial
Radomil Doležal Vystudoval mezinárodní obchod na VŠE. Kariéru začal v PZO Merkuria. Po roce 1990 stál u vstupu nadnárodní společnosti Campingaz na český trh, dále pak po vlastnických změnách zodpovídal za konsolidaci a rozšíření portfolia značek skupiny (Coleman Company, Sunbeam Corporation, Jardin Corporation). V rámci Jardin Corporation byl dlouhá léta ředitelem pro region střední a východní Evropy. Na čas působil i v developmentu komerčních nemovitostí. Ředitelem agentury CzechTrade je od 1. července 2014.

Tomáš Binter

Koronavirová pandemie změnila ze dne na den situaci českých vývozců. „Přešli jsme okamžitě na online podporu a zájem firem byl enormní,“ říká ředitel agentury CzechTrade Radomil Doležal. Nyní plánuje optimalizaci a posílení sítě zahraničních zastoupení a také podporu pro české podnikatele při zakládání poboček přímo v cílových zemích.

Jak se koronavirová situace promítá do celkového objemu českého exportu?

Situace není příliš radostná. Údaje za dosavadní část roku ukazují pokles o 13 procent. Dvojciferný pokles je vždy špatnou zprávou. A obávám se, že další měsíce zatím ke zlepšení nepovedou.

Jsou tato čísla způsobena výhradně koronavirem?

Některé trendy, jako je například pokles v oblasti automobilového průmyslu, dopad obav z brexitu či hrozících různých obchodních konfliktů mezi jednotlivými bloky států, byly patrné již před pandemií. Koronavirus to ale samozřejmě celé násobně umocnil.

Jak v takové chvíli může reagovat organizace podporující export?

Věděli jsme, že musíme jednat velmi rychle. Prakticky ze dne na den jsme přišli o řadu standardních nástrojů podpory českých vývozců. Zrušily se všechny veletrhy, odpadla možnost obchodních schůzek, zavřely se hranice… Museli jsme zcela přejít na online provoz a komunikaci a také zohlednit komplikovanou finanční situaci našich klientů.

V jakém slova smyslu?

Řadě z nich se samozřejmě nevyhnul náhlý pokles tržeb, jiní zase potřebovali výrazně větší pomoc s řešením svých obchodních případů, než očekávali. Aby firmy mohly využívat služeb CzechTrade a nebrzdily je finanční těžkosti nebo nutnost schvalovat další výdaje, začali jsme v krizové situaci poskytovat naše služby bezplatně.

Projevil se nárůst zájmu firem o vaše služby?

Dlouhodobě velmi oblíbené jsou u nás teritoriální semináře, kdy přijede náš zástupce z dané země a sdílí s firmami čerstvé informace o vývoji tamního trhu i různé obchodní „triky“, které pomohou vývozcům uspět. Semináře samozřejmě nebylo možné vést za osobní účasti našich zástupců, proto jsme je spustili v online podobě. Od začátku dubna do poloviny června jsme měli devatenáct online seminářů, kterých se zúčastnilo 1 352 účastníků. Za celý loňský rok jich bylo 2 085. Během letošních dvou krizových měsíců to tedy bylo šedesát procent běžného celoročního zájmu. To ukazuje na skutečnost, že podnikatelé dychtili po přesných a spolehlivých informacích ze zahraničních trhů.

Nakolik vývozci využívali vedle informací i pomoc s řešením konkrétních obchodních případů?

Podpořte Reportér sdílením článku