PODCAST: Rád převracím věci vzhůru nohama, říká fotograf Tono Stano

21. září 2022

Post Image

PODCAST: Rád převracím věci vzhůru nohama, říká fotograf Tono Stano

Play icon
44 minut

Johana Pošová

Lze malovat bez dotyku se zemí? Ale ano, jde to. Potřebujete k tomu plátno, mimořádně zdatnou modelku, filmový ateliér, barvy, brusle a především neobvyklé nápady Tona Stana. Výsledkem je pozoruhodné dílo, které vzniklo za jediný den, ale na své vystavení si počkalo dalších šest let. Podrobnosti přináší nový díl podcastu Host Reportéra.

V roce 2015 odjel Tono Stano na cestu do Číny. Ve městě Guiping navštívil sympozium kaligrafů a pozoroval písmomalíře při práci. „Při pohledu na ně mne napadlo, že by bylo skvělé, kdyby se vznášeli nad papírem jako takoví kolibříci a z nebe skládali ty jednotlivé tahy štětcem,“ popisuje svou tehdejší inspiraci v podcastu.

Po návratu se setkal s filmovým producentem Tomášem Krejčím, který mu nabídl k pracovnímu využití velké studio. A třetím prvkem, který se Tonovi Stanovi propojil, byla spolupráce s modelkou Terezou Kočovou, mladou ženou, která disponovala mimořádnou fyzickou zdatností. Tak vznikl nápad, jak skutečně zkusit kaligrafii z nebe.

„Navrhnul jsem kostýmy, které mají vždy v horní části štětce. Na první pohled by asi lidi nenapadlo, že se to pak použije obráceně, hlavou dolů,“ říká Tono Stano. Zjednodušeně řečeno, zavěsil modelku hlavou dolů, pod ní instaloval plátno a ona těmi štětci a pohyby svých končetin, hlavy i celého těla malovala na plátno pod sebou.

Zároveň tak vznikaly kaligrafie i fotky Terezy, jak obrazy maluje. „Jeden záběr vždy trval tak dvě tři minuty, pak si Tereza odpočinula a zase jsme pokračovali,“ vypráví tvůrce s tím, že celý projekt vznikl za jeden jediný den.

Výsledkem je soubor fotografií a kaligrafií, které jsou v současné době k vidění v pražské Trafo Gallery na výstavě s názvem Brusel. A proč právě Brusel, když nápad vznikl v Číně a realizoval se v Praze? „Aby mohla být Tereza zavěšena co nejpohodlněji, použili jsme staré brusle, které dobře drží nohu a lépe se v nich rozloží váha. A název brusle pochází od toho, že původně je čeští cestovatelé ve středověku poprvé viděli v Bruselu. Proto mi to připadalo jako velmi dobré pojmenování,“ usmívá se fotograf.

Na vystavení si tento soubor počkal šest let. „Nedělám věci proto, že bych měl nějaký termín výstavy. Udělám je, dám do archivu a čas ukáže, jestli stojí za vystavení,“ říká Tono Stano. Když dostal nabídku na výstavu v Trafo Gallery, původně tam chtěl umístit něco jiného. „Ale tenhle soubor se mi najednou začal tak vehementně připomínat, že si o to vystavení de facto sám řekl.“ K vidění bude do 2. listopadu 2022.

¨

Podpořte Reportér sdílením článku