PODCAST: Marnost nad marnost, všechno je marnost, ale Galuškova deska dává smysl

30. září 2022

Post Image

PODCAST: Marnost nad marnost, všechno je marnost, ale Galuškova deska dává smysl

Play icon
66 minut

Michaela Pospíšilová-Králová

Poslední zářijový den vychází deska, která bude oprávněně usilovat o hudební ceny za rok 2022, a jejíž autor Ondřej Galuška je dalším hostem podcastu Host Reportéra. Pozoruhodné je na ní všechno, názvem počínaje – jmenuje se totiž Stručný úvod do filozofie marnosti.

Čtyřiačtyřicetiletý hudebník a filozof Galuška v rozhovoru nastíní svůj neobvyklý životní příběh. Strýcem babičky byl básník František Halas, jeho vlastním strýcem je Michael Janík z písničkářského dua Paleček a Janík: „Byl to dětský vzor, kvůli němu jsem chtěl být odjakživa písničkářem a na lidové škole umění si vybral kytaru.“

Ondřej Galuška vzpomíná i na klíčové období mezi dvanácti a patnácti lety, když jeho otec pracoval coby diplomat ve Washingtonu a vzal rodinu s sebou: „Na americké škole jsem začal hrát v pochodové kapele na trumpetu, ze které jsem později přešel na pozoun. Taky jsem se konečně dostal ke kytaře elektrické, kterou mi český učitel odmítal půjčit, dokud prý se nenaučím perfektně na španělku.“

Když se v posledním období (možná i v souvislosti s drobnou krizí středního věku) Galuška zamýšlel nad tématem marnosti a pomíjivosti lidského bytí, napadalo ho tolik různých věcí, že kromě písní napsal o marnosti taky knížku. I ta by ještě letos měla vyjít: „Najednou se mi přirozeně propojovala třeba starozákonní kniha Kazatel se svým Marnost nad marnost, všechno je marnost, a film Jáchyme, hoď ho do stroje, ve kterém má Smoljak zásadní hlášku Je to marný, je to marný, je to marný…“

Více než hodinový rozhovor s Ondřejem Galuškou si poslechněte buď přímo zde, nebo ve vašich podcastových aplikacích.

Podpořte Reportér sdílením článku