E-shopové království

Šéf Rockaway Jakub Havrlant

foto Rockaway.

Jestli dnes někdo hýbe místním trhem internetových obchodů, je to skupina Rockaway teprve dvaatřicetiletého Jakuba Havrlanta. Investuje do mnoha firem, rozhodl se koupit Mall.cz a Heureku.cz; do sektoru přitáhl peníze starší generace tuzemských miliardářů. A taky se dostal do konfliktu s dalším velikánem sektoru Alzou.cz, která se bojí, že cenový srovnávač Heureka už nebude neutrální. Právě příběh Rockaway a Jakuba Havrlanta je tématem prvního článku speciálu magazínu Reportér o e-commerce v Česku. Na jeho přípravě se podíleli novináři odborného serveru Lupa.cz, který se zabývá českým internetem.

Když v roce 2007 spouštěl student fakulty mezinárodních vztahů na VŠE Jakub Havrlant s kolegou Alexisem Manachem startup Bezrealitky.cz, nikdo netušil, že jde o první kapitolu jednoho z velkých příběhů české internetové scény. Dnes, devět let poté, ovládá mladý podnikatel svou firmou velkou část české e-commerce, obchoduje s tuzemskými miliardáři a z omezeného českého trhu se snaží své impérium rozšířit na další kontinenty. Havrlantova propletená investiční skupina Rockaway Capital přitom expanduje tempem, které se zvenčí zdá neuvěřitelné.

Sám Havrlant o sobě říká, že při podnikání rád skáče aspoň přes dva schody najednou.

Začalo to nenápadně. Server Bezrealitky.cz odstartoval 1. října 2007 coby vítaná alternativa ke službám realitních kanceláří. Kromě jednoduchého rozhraní, kdy se nabídky zobrazovaly na mapě z Google Maps, zabodoval hlavně tím, že si za zprostředkování nákupů či prodejů nebral provize. Zavedení hráči rozhodně nebyli z nového webu, jenž se vůči nim agresivně vymezoval, nadšení. „Realitní kanceláře pořád tvrdily, že jde o nějakou skrytou realitní kancelář nebo makléře. Trhem šel také příběh, že projekt dostal nějakých 200 milionů financování z Evropské unie,“ vzpomínal Havrlant v roce 2013 v rámci cyklu besed Schodiště. „Ve výsledku to bylo štěstí v načasování a velká vášeň a energie, kterou jsme dali do produktu,“ popisoval, proč projekt uspěl. Šikovný nápad, jak s pomocí předností internetu prorazit na nepružném realitním trhu v České republice, byl Havrlantovým odrazovým můstkem do světa digitálního podnikání.

První investice

V roce 2008 si mladá firma Pricetown, která Bezrealitky.cz provozovala, odnesla hlavní ocenění Projekt roku v prestižní soutěži Křišťálová Lupa. Ještě podstatnější ale byla jiná cena – vítězství v prvním ročníku soutěže Startup roku, s nímž souvisela také první investice: přes tři miliony výměnou za padesátiprocentní podíl vložila do Pricetownu firma Glocal Consulting investora Kamila Vacka. Český podnikatel, který na přelomu tisíciletí zbohatl na boomu mobilních telefonů (vybudoval a v roce 2001 asi za 100 milionů korun prodal firmu GSM Partners, která byla jedním z největších distributorů mobilů v Česku), se tak stal prvním z investorů, kteří uvěřili Havrlantově schopnosti přicházet s novými nápady – a vydělávat peníze.

Brzy přišli další investoři. Hned o rok a půl později jeho podíl z v Bezrealitky.cz odkoupila za 7 milionů korun Allegro Group CZ, které patřil aukční server Aukro.cz a kterou vlastní jihoafrický konglomerát Naspers. S novým investorem v zádech spustil Havrlant další web jménem iDeveloper.cz. Server zaměřený na novostavby a úzce propojený s Bezrealitky.cz však působil hlavně jako prostředek k inkasování inzertních peněz od developerských společností. Havrlant se vrhl i do dalšího segmentu: projektem, v němž měl prsty, byl finanční srovnávač Honzovahypoteka.cz (postupně se vyvinul v portál ChytrýHonza). Havrlant se společně s Jiřím Patákem a s pomocí investice od skupiny Miton vydal do světa hypoték, pojistek a dalších finančních služeb. Připomeňme, že v roce 2009, kdy finanční srovnávač odstartoval, se úrokové sazby českých hypoték v průměru pohybovaly nad pěti procenty. Získat úvěr přitom bylo kvůli opatrnosti bank po finanční krizi paradoxně těžší než v předchozích letech. Zanedlouho poté ale přišel pokles sazeb a hypoteční boom, který trvá dodnes – také ChytrýHonza dodnes funguje.

Podpořte Reportér sdílením článku