E-shopy: Co nejvíc frčí?

ilustrační foto Profimedia.cz

I když je český trh v mnoha segmentech obsazen, ne-li přeplněn, stále ještě existují perspektivní, rychle rostoucí oblasti. Třeba lékárny a móda; potenciál mají i potraviny.

Pokud bychom sečetli všechny české e-shopy a udělali z každého jednoho člověka, vzniklo by větší okresní město. Podle dostupných odhadů je tuzemských on-line obchodů všech velikostí přes 30 tisíc. Není divu – na 44 procent internetových uživatelů nakupuje on-line aspoň jednou měsíčně a toto číslo roste.

Jen zlomek z tuzemských e-shopů však dosahuje větších obratů. Založit on-line obchod je dnes sice technicky velmi jednoduché, ale k úspěchu to nestačí. Konkurence je velká. „Je třeba si uvědomit, že jako země patříme mezi ty s nejvyšším počtem e-shopů. Pokud chce kdokoliv vstoupit na trh, měl by si velmi dobře promyslet, zda dokáže nabídnout zajímavé produkty, které na trhu nejsou, nebo zda dokáže najít jinou výhodu oproti existující konkurenci. A je to čím dál těžší,“ říká David Beška z vyhledávače slev Skrz.cz.

Co se tedy nejvíc vyplatí prodávat? Pokud se na to podíváme přes čísla, nejvíc peněz Češi on-line utratí za počítače a mobilní telefony. V tomto segmentu je ale také největší konkurence a prorazit vedle značek, jako je Alza.cz (v IT má asi třetinový podíl), CZC.cz, Mall.cz a Mironet.cz, není hračka. Pětina on-line útrat jde na bílou techniku (ledničky a spol.), desetina na černou (televizory, fotoaparáty…). S tímto zbožím jsou ovšem spojeny také nejnižší marže, takže pokud chce obchodník uspět, musí toho prodat skutečně hodně.

Pokud se podíváme na množství prodaného zboží, nejvíce se prodává móda a obuv. Podle statistik cenového srovnávače Heureka.cz lidé v první půlce roku 2015 koupili on-line téměř 800 tisíc kusů zboží v této kategorii. V závěsu je kategorie dům a zahrada, ve které se loňským skokanem překvapivě staly prací prášky a úklidové sestavy (mopy a spol.). A hodně se prodává také zboží pro děti. „Největší počet jsou pleny, kojenecká mléka a stavebnice Lego,“ říká šéf Heureky Tomáš Braverman.

Komerční šance můžeme hodnotit také podle toho, které segmenty nejrychleji rostou. „Růsty ve vyšších desítkách, či dokonce stovkách procent jsou zejména u potravin, drogerie a lékáren,“ říká šéf agentury ACOMWARE Jan Penkala. Přitom prodej potravin mnohé statistiky ještě nezaznamenávají, je to spíše služba a firem je pár, ale prostor je zde velký. „V oblasti prodeje potravin na internetu je obrovský potenciál. Zkušenosti s on-line nákupem tohoto sortimentu má 9 procent dotazovaných, další pětina však uvedla, že se chystá tuto službu v nejbližší době vyzkoušet,“ vysvětluje Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci, která si nechala loni udělat průzkum mapující možnosti na trhu.

Podpořte Reportér sdílením článku