Automobily: Doba elektrická

Byznys

Výrobci se začali naplno chystat na novou éru automobilismu. Hlavní roli v ní hrají elektrické pohony a internet. Ale pozor, spalovacím motorům ještě zdaleka neodzvonilo. Největší vítěz nové doby je ovšem dopředu jasný: zákazník. Nikdy v historii neměl tolik možností na výběr a nedostával za své peníze tak dobrá, pohodlná a bezpečná auta.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

Časy se mění. Čtyřiapadesát let starý hit Boba Dylana, u nás přezpívaný populárním triem Golden Kids ve složení Marta Kubišová, Helena Vondráčková a Václav Neckář, by se mohl stát globální hymnou automobilového průmyslu, chystajícího se právě na zřejmě největší změny za dlouhá desetiletí. Vévodí jim obsáhlé diskuse o tom, na co se vlastně bude za pár let jezdit. Mění se také zavedený systém prodeje aut, sami kapitáni automobilového průmyslu navíc očekávají, že se změní i místa a země, v nichž se budou auta vyrábět. Výraznou evolucí prochází díky internetu i to, co auta umějí nabídnout zákazníkům. Objevují se nové značky vozů, které se vyčleňují ze současných automobilek. A na té nejmenší, individuální úrovni se také proměňují nároky zákazníků a jejich představy o tom, co od aut očekávají.

Poradenská firma KPMG už řadu let zkoumá názory a očekávání lídrů automobilového průmyslu a výsledky pro každý rok pravidelně publikuje v souhrnné studii Global Automotive Executive Survey. Letošního výzkumu se zúčastnilo na devět set klíčových mužů a žen tohoto odvětví ze všech kontinentů. Ze souhrnných výsledků plyne prognóza, že do roku 2030 se bude v západní Evropě fyzicky vyrábět méně než pět procent světové produkce aut. Tři ze čtyř nejpodstatnějších trendů se podle lídrů oboru týkají alternativních paliv, podobnou váhu má v jejich očích už jen propojování aut s internetem a z toho plynoucí služby a možnosti.

 

Na co jezdit?

Starost o to, jak se změní pohon automobilů, dominuje diskusím mezi producenty aut; patrné to bylo naposledy na letošním autosalonu v Ženevě. Všeobecná shoda panuje v tom, že se budou stále více prosazovat auta s elektrickým pohonem. Liší se ovšem představy o tom, jak rychle a jak velké množství takových aut se prosadí. A také o tom, zda to bude elektřina z baterií, elektřina vzniklá z jízdy v autě, nebo zda bude pocházet třeba z vodíkové reakce. Odepisovat nelze podle mnohých výrobců ani plynový pohon. V diskusích se většinou používají anglické zkratky, které mohou být pro laika poněkud matoucí (BEV, PHEV apod.), jejich významy najdete v boxu na této straně.

Rozdílný přístup lze pozorovat i mezi dvěma největšími světovými koncerny, německým VW a japonskou Toyotou. Oba se shodují na tom, že vývoj míří k výraznému prosazení nových pohonů, a chystají se na různé varianty. Liší se ale v představách o tom, jak bude stav za pár let vypadat, i v tom, jaké alternativní pohony budou hrát hlavní roli v nejbližších letech. Volkswagen podle Davida Valenty z českého zastoupení chystá vlastní řešení pro pohon elektromobilů. „Elektromobily postavené na základě konvenčních modelů z technického hlediska nedovolují zástavbu elektrického pohonu tak, aby mohl takový vůz zcela nahradit běžný automobil, zejména z hlediska dojezdu. Nová, plně elektrická platforma, vyvinutá speciálně pro e-vozy, pak směřuje k odstranění všech těchto omezení a zároveň zásadním způsobem sníží výrobní náklady elektromobilů. Představení této platformy směřuje Volkswagen na rok 2020,“ říká Valenta.

Toyota loni před Vánocemi vyhlásila, že na začátek příštího desetiletí chystá „více než deset“ plně elektrických modelů. Didier Leroy, viceprezident Toyota Motor Company, k tomu na ženevském autosalonu uváděl, že firma pracuje na vývoji všech druhů elektrických pohonů, jelikož se v budoucnu mohou preference jednotlivých částí světa lišit. „Vidíme například, že Japonsko nyní hodně sází na vodík, ale zatím nelze říci, zda technický vývoj ještě neotočí kormidlo někam jinam,“ uvedl Leroy s tím, že jeho firma chce být připravena na všechny alternativy.

Pro nejbližší léta věří v koncernu Volkswagen stlačenému plynu. „Podstatné je, že technika CNG již existuje, což znamená, že nejsou zapotřebí žádné velké investice a lze ji v širokém měřítku nabízet zákazníkům. Mezi její hlavní výhody patří rychlé a čisté doplňování paliva i cena vozidel, která je výrazně nižší než u elektromobilů. Z toho důvodu je CNG skutečnou dlouhodobou alternativou a motory kombinující palivo CNG a benzin skutečně funkčním hybridním řešením,“ říká Filip Stoulil, marketingový ředitel českého Seatu. Právě Seat je v rámci koncernu VW hlavním vývojářem pohonných jednotek na CNG.

Toyota věří klasickým hybridům, které kombinují spalovací motor, elektromotor a baterii. Elektromotor získává energii při brzdění a při jízdě rovnoměrným tempem se nevyužitá energie ukládá do baterií, kde je uchována k pozdějšímu využití. Na tuto technologii Toyota sází dlouhodobě a je v ní světovým lídrem, proto není divu, že jí věří i nadále. 

„Myslím, že pro nejbližší léta je to zdaleka nejlepší alternativní technologie. Nepotřebuje žádnou další infrastrukturu, než jsou už existující benzinové stanice, významně šetří spotřebu i životní prostředí,“ uvedl v rozhovoru pro magazín Reportér Pascal Ruch, šéf evropského Lexusu, který je součástí koncernu Toyota. „Každý pátý prodaný model Toyoty v České republice už má aktuálně hybridní pohon. U značky Lexus činí podíl hybridních modelů dokonce kolem 90 procent,“ doplňuje Jitka Kořánová z českého zastoupení značky.

Mezi tradiční technické inovátory a současně průkopníky elektromobility patří BMW Group. Jak upozorňuje David Haidinger z českého zastoupení, první koncept i3 představila automobilka již v roce 2011 a od roku 2013 je v sériové výrobě. „Nyní se ukazuje, jak nadčasové a pokrokové byly tehdy představené technologie a postupy výroby. V jejich dalším vývoji bude BMW Group pokračovat. Aktuálně BMW Group nabízí nejen čistě bateriové, ale i hybridní vozy, a to i v případě značky Mini,“ říká Haidinger.

V Česku rozšířený Hyundai vidí rovněž cestu v alternativních pohonech, v dlouhodobé perspektivě věří vodíku. „Ve středním horizontu má velkou budoucnost jak hybrid včetně řešení plug-in, tak bateriový elektromobil. Ve vzdálenější budoucnosti je to pak vodík – díky dlouhému dojezdu ve spojení s krátkým časem tankování. Již nyní jsme připraveni na všechny alternativy – s modelovou řadou Ioniq jsme jedinou automobilkou, která nabízí všechny důležité elektrifikované alternativní pohony v sériovém provedení, a začátkem letošního roku jsme představili již druhou generaci vodíkového elektromobilu, model Nexo,“ říká Jan Pohorský z Hyundai Motor Czech. Ve víře v budoucnost vodíku se automobilka shoduje i s očekáváními celého oboru, jak je shrnul Global Automotive Executive Survey. Právě vodíkový pohon, pro který se v branži používá výraz „fuel cell“, považují kapitáni autoprůmyslu za nejpodstatnější trend dneška.

Tuzemský lídr trhu, Škoda Auto, také mohutně pracuje na vývoji alternativních pohonů. „Do roku 2022 budeme investovat celkem dvě miliardy eur do alternativních pohonných technologií a digitalizace. V tom jsou zahrnuty investice do nových produktů, jakož i do výroby, nákupu, kvality a náběhů nových vozů. Jde o největší investiční program v historii značky Škoda. Elektromobilita má už i svůj produktový plán: do roku 2025 na trh uvedeme celkem 10 elektrifikovaných modelů,“ uvádí Vítězslav Pelc ze Škody Auto. Jako první by měla na trh dorazit sériová verze studie Vision E, tedy velkého SUV mezi současnými modely Kodiaq a Karoq.

František Neuman, ředitel značek Citroën a DS pro Českou republiku, upozorňuje, že i když celosvětový počet prodaných elektrických vozidel raketově roste (z 12 000 v roce 2010 na více než 800 000 vozidel v loňském roce), stále je to jen něco málo přes jedno procento celkového trhu. „Nicméně značka Citroën sleduje pečlivě tento vývoj trhu a oznámila, že v roce 2023 bude osmdesát procent vozů v naší modelové řadě elektrických či elektrifikovaných,“ dodává. V tom, že koncern PSA, kam jeho značka patří, věnuje elektromobilitě velkou pozornost, se shoduje i s Radkou Matthey ze sesterské značky Peugeot. „Předpokládáme, že elektrický pohon se brzy radikálně rozšíří, proto skupina PSA vyvíjí elektrické vozy – první se na trhu objeví už v příštím roce. Firma také uzavřela strategické partnerství s výrobcem elektromotorů, společností NIDEC, a dále investuje do budování sítě dobíjecích stanic a systémů na jejich využívání,“ uvedla Radka Matthey.

Výrazně se k elektrickému pohonu hlásí Volvo. „Od roku 2019 bude uvádět na trh nové modely pouze  ve verzi mild hybrid, plug-in hybrid nebo s plně elektrickým pohonem a do roku 2025 by měla padesát procent celkových prodejů Volva tvořit elektrická vozidla,“ uvádí Petra Doležalová za tuto značku. 

Přestože se prakticky všichni hráči na trhu shodují, že význam elektrických pohonů poroste, vidí šéfové automobilek i překážky, na něž budou narážet. Nejvíce z nich, 30 procent, spatřuje potíž v ceně, která je u vozů s elektrickým pohonem stále o poznání vyšší než u standardních aut se spalovacími motory. Jen o něco málo méně (28 procent) považuje za zásadní překážku dostatečnou infrastrukturu dobíjecích stanic. Pro čtvrtinu oslovených šéfů mohou největší problémy přijít v souvislosti s regulatorními zásahy a osmnáct procent považuje za největší výzvu vyrovnání se s ekologickou stopou, kterou za sebou nezanechává provoz, ale zejména výroba energie a také baterií.

 

Kam ustoupí diesel?

Prakticky celá automobilová branže se shoduje v tom, že současné spalovací motory zaznamenají v příštích letech dílčí ústup. Ve světovém průzkumu odhadují automobiloví šéfové, že zatímco v roce 2020 bude jezdit na spalovací motory 90 procent všech automobilů, o deset let později by to podle nich mělo být už jen zhruba třicet procent.

A ústup ze slávy se podle předpovědí má týkat hlavně dieselů. Automobilky se ovšem liší v tom, jak rychle podle nich bude prodej dieselů klesat. „U nového modelu Peugeot 508 očekáváme při letošním uvedení 75 procent prodaných vozů s dieselovým motorem, po uvedení plug-in hybridu na konci roku 2019 předpokládáme pokles podílu dieselů na 40 procent,“ popisuje na konkrétních číslech odhady Peugeotu Radka Matthey.

„Podíl vozů s elektrickým pohonem bude určitě v následujících letech růst a značka Audi je na tento trend připravena. Spalovací motory však ještě neřekly poslední slovo a stále mají prostor pro další vývoj. Dieselové motory jsou vhodnou alternativou zejména pro větší vozy, na druhou stranu menší vozy budou směřovat spíše k motorům benzinovým,“ říká Jiří Rozkošný z českého zastoupení Audi.

„Ústup dieselů bude pokračovat u menších vozů, avšak u manažerských vozů, středních a větších SUV a užitkových vozů budou čisté diesely i nadále hrát významnou úlohu,“ předpovídá Jan Pohorský z Hyundai.

V proměně pohonu hraje podstatnou roli i politika, jak upozorňuje Marek Held, marketing communication manager z českého zastoupení Fordu. „Pokud se na evropské nebo národní úrovni zapojí do prosazování nových forem pohonu i daňové úlevy nebo jiné pobídky, může to trhem samozřejmě rychle pohnout. Stačí se podívat do Norska, kde se elektromobily významně prosazují díky podpoře státu,“ říká Marek Held. Pokud k takovým vlivům nedojde, nebude podle něj odklon od tradičních spalovacích motorů v České republice tak rychlý.

Podobně to vidí i Vítězslav Pelc ze Škody Auto. „Vývoj v pohonech automobilů je ovlivněn nejen technickými parametry, na něž výrobci automobilů mají přímý vliv, ale také politickými rozhodnutími, která leží mimo jejich dosah. Zásadní vliv bude mít nastavení emisních limitů. Budou-li nastaveny realisticky, a ne od stolu, spalovací motory stále budou hrát významnou roli. Lze předpokládat, že bez nich se ještě řadu let nebude možné obejít. Jejich kombinace s elektromotory samozřejmě bude stále častější,“ říká Pelc.

Mnohem skeptičtější je k osudu dieselů koncern Toyota. Oznámila, že počínaje letošním rokem nebude do aut pro evropský trh dieselové motory vůbec dávat. Prvním příkladem této strategie je nová verze modelu Auris, představená letos na ženevském autosalonu. Diesely mají nadále zůstat v terénním Land Cruiseru, pick-upu Hilux a dodávce Proace, jinde už ne. Šéfové evropské Toyoty v této souvislosti uváděli, že diesely stejně tvořily méně než deset procent prodejů značky na evropských trzích.

 

Ekologická stopa

Ve všeobecně spíše skeptickém postoji k dieselovým modelům pak působí zajímavě dvě nedávná zjištění německého autoklubu ADAC, který se mimo jiné velmi systematicky věnuje i ekologickému zatížení z výroby a provozu aut.

První z nedávno publikovaných studií porovnávala celkovou „uhlíkovou“ stopu za životní cyklus automobilu. Započítávala emise CO2 při výrobě aut, baterií, při provozu i při výrobě elektřiny. Výsledky ukázaly, že u malých a středních vozů jsou při najetí určitého počtu kilometrů (zhruba řečeno přes 100 000) elektromobily skutečně k přírodě celkově nejšetrnější.

U vyšší střední třídy, kam patří i Tesla Model S, se ale jako ekologicky nejšetrnější ukázaly – překvapivě – diesely. A aby je Tesla překonala, musely by srovnávané vozy ujet téměř 600 tisíc kilometrů, anebo by musela Tesla spotřebovávat pouze elektřinu vyrobenou stoprocentně z obnovitelných zdrojů.

Druhý nedávno publikovaný výzkum ADAC se zaměřil na zkoumání opravdové čistoty dieselových motorů. Při použití velmi důkladné metodiky byly otestovány BMW X2, Peugeot 308 a Volvo XC60. První dvě auta vykázala mimořádně nízké hodnoty emisí, hluboko pod těmi nejpřísnějšími normami, Volvo na tom bylo o něco hůře, ale až na jízdu se studeným motorem po dálnici skončilo také vždy bezpečně pod nejnovějšími limity.

 

Auto na internetu

Diskuse o pohonu aut pro příští léta hýbou nyní automobilovým průmyslem asi nejsilněji a nejvíce. Ale není to jediný velký trend současnosti. Tím druhým je takzvaná konektivita, lidově řečeno nové možnosti vyplývající z propojení aut s internetem. Ve výzkumu mezi kapitány automobilového průmyslu skončilo toto téma hned jako druhé nejdůležitější.

Funkce, které přináší připojení aut k webu, lze zhruba rozdělit do tří kategorií: uživatelské, servisní a bezpečnostní. Řidičům a pasažérům v autech se neustále rozšiřují možnosti v oblasti navigace, vzdáleného přístupu k autům, včetně vyhledání vozu či startování na dálku, ale i zábavy na palubě. Sem patří zcela přirozené propojení s většinou služeb, které jsme zvyklí využívat na svých mobilních zařízeních, i třeba zesílená wi-fi uvnitř vozu.

Prostřednictvím internetu může být auto také prakticky v neustálém kontaktu se servisem. Zjednodušeně řečeno si samo umí nahlásit, pokud něco potřebuje, a opačně – servis může být v neustálém kontaktu s uživatelem. O blížícím se technickém problému se tak řidič může dozvědět dříve, než zaznamená jakýkoli jeho projev.

V oblasti bezpečnosti provozu jde pak zejména o komunikaci aut mezi sebou i s infrastrukturou kolem silnic. Naše auto se tak bude moci dozvědět o zácpě, nepříznivých povětrnostních podmínkách, nehodách a podobně automaticky od ostatních vozidel, která jedou po stejné silnici před námi.

„Dalším možným směrem je například možnost aktivovat si vybrané funkce vozu jen na určité časové období, tak jako si zákazníci kupují aplikace do mobilního telefonu. Když například budete vědět, že pojedete dlouhou noční cestu, aktivujete si funkci Matrix (speciální svícení – pozn. red.) na světlometech jen na daný čas,“ popisuje Jiří Rozkošný z českého zastoupení Audi, jak by bylo možné díky internetu efektivněji využívat příplatkovou výbavu jen tehdy, když ji řidič opravdu potřebuje.

Na hranici sci-fi, alespoň z pohledu laického uživatele, pak leží aplikace prvků automatické inteligence (AI) do vozidel. Jednou z firem, která se v tomto oboru pohybuje, je izraelská Cortica, jejíž práci bude možné vidět i v Praze na květnovém Týdnu inovací. Firma se vedle vývoje umělé inteligence pro drony nebo třeba bezpečnostní skenery zabývá také vývojem umělé inteligence pro automobily. Cílem je vyvinout takový stupeň automatické inteligence, který bude schopen porozumět okolnímu dění na úrovni lidské bytosti a předvídat několik kroků dopředu, což by podle představitelů firmy významně přispělo k bezpečnosti provozu a reálnému zavedení automatického řízení automobilů.

Internet ale nebude měnit jen provoz a funkce aut, ale i způsob jejich prodeje. Klasickým dealerským sítím roste v podobě internetu silný konkurent. Značky tuší, že zvládnou stále větší část své produkce prodávat přímo, a pro zákazníky budou autosalony spíše servisním místem a pak jakýmsi showroomem, do něhož si dojdou auto osahat, než si ho pak nakonfigurují (a nejspíš i objednají a zaplatí) na internetu. Proto přes šedesát procent dotazovaných automobilových šéfek a šéfů v Global Automotive Executive Survey očekává, že do roku 2025 klesne počet prodejních míst o 20 až 30 procent, další čtvrtina dotázaných si myslí, že ještě více, a jen šest procent je těch, kteří si myslí, že počet autosalonů zůstane stejný.

 

Nástup nových značek

Do jinak poměrně konzervativního automobilového průmyslu přišel ještě další trend, vznik nových značek. Na letošním ženevském autosalonu se odehrály hned dvě výstavní premiéry samostatných značek. Obě vznikly odvozením od stávající automobilky, byť každá z jiného důvodu, a obě budily velkou pozornost.

Seat, který v posledních dvou dekádách absolvoval úspěšný přerod z někdejší lowcostové automobilky v plnohodnotnou značku pro aktivní střední třídu, navázal na úspěchy svých sportovně laděných modelů a postavil na jejich základě samostatnou značku Cupra. „Cílem je oslovovat zákazníky, kteří hledají přesně to, co nová značka nabízí: jedinečnost, sofistikovanost a sportovní výkony,“ říká o značce Cupra Filip Stoulil, marketingový ředitel Seatu pro ČR. Cupra má dva závodní modely, TCR pro stejnojmenný šampionát cestovních vozů a vůz Cupra e-racer, což je první model pro závody vozů s elektrickým pohonem. Do světa „civilních“ zákazníků pak vstupuje jako první model Cupra Ateca, SUV s výkonem tří set koní.

Také Volvo využilo značku, která je s automobilkou spjata již delší dobu a má sportovní přídech. Z Polestaru ovšem nebude jenom vysoce výkonná, ale také elektrifikovaná sestra automobilky. První model, Polestar 1, byl zatím prezentován s hybridním pohonem, počítá se ale s tím, že by automobilka měla vyrábět vozy na plně elektrický bateriový pohon. Firmě šéfuje muž s českou stopou: Thomas Ingenlath kdysi pro Škodu vyvíjel první generaci  vozů Superb i modely Roomster a Yetti. Polestar má být výjimečný i tím, že vozy nebude prodávat, ale poskytovat jako službu na základě předplatného. Zatím není k dispozici informace, zda si je bude možné předplácet i v Česku.

 

Luxus je nový standard

Čeští zákazníci jsou ve své většině podle zkušeností automobilek tradičně zaměřeni na nacházení co nejlepšího poměru mezi praktickým využitím a cenou. „Individuální zákazník zohledňuje především poměr užitné hodnoty, výbavy, výkonu a jízdních vlastností a kvality ve vztahu k ceně,“ říká Jan Pohorský z Hyundai. „Kromě užitné hodnoty hraje významnou roli také dostupnost a kvalita servisní péče, neboť nový automobil se pořizuje na delší dobu než standardní spotřební zboží,“ přidává další argument v rozhodování českých řidičů Vítězslav Pelc ze Škody Auto.

Volkswagen pak uvádí jako důležitý faktor bezpečnost, Ford zdůrazňuje mimořádné jízdní vlastnosti, Toyota doplňuje kvalitu zpracování a spolehlivost, Peugeot design a atraktivitu. A všichni zmiňují rostoucí kvalitu automobilů obecně.

Dobře to ilustrují slova Marka Helda z Fordu, který se již dlouhá léta pohybuje v automobilovém průmyslu. „Když jsem v roce 1997 u aut začínal, nabízeli jsme dodávku, jejíž cena začínala někde kolem pěti set tisíc. Měla přibližně 80 koní, neměla prakticky žádné bezpečnostní prvky, nebyl tam posilovač řízení, o klimatizaci, navigaci a dalších prvcích ani nemluvě – s trochou nadsázky by se dalo říci, že to byl jen volant, motor, kapota a kola. Dnes se podobně velký Transit Custom prodává za nižší cenu, má přitom více než 100 koní, šestistupňovou převodovku a výbavu, jaká by snad tehdy ani nešla dokoupit, a pokud ano, tak za další statisíce korun.“

Tento příklad dobře dokumentuje, jak se v průběhu času situace změnila a že z někdejšího luxusu se stal nový standard. Vzhledem k tomu, že se ve srovnávaném období průměrný příjem v zemi znásobil, jsou dnes dobře vybavené automobily daleko dostupnější, než tomu bylo třeba kolem roku 2000. A zákazníci si na pohodlí rychle zvykli. Když například David Haidinger z BMW říká, že zákazníci této značky tradičně preferují vyšší stupně výbavy, není to asi velké překvapení. Platí to ale pro všechny značky, nejen pro ty prémiové. „Jen minimum našich zákazníků sáhne po vozech s nejzákladnějším stupněm výbavy,“ popisuje Marek Held z Fordu a dodává: „Ceny automobilů se už léta prakticky nemění, ale to, co za své peníze zákazníci dostávají, se dramaticky zlepšilo.“

 

Článek o čínském trhu s automobily si můžete přečíst zde.

 

Rozhovor s evropským šéfem automobilky Lexus najdete zde.

 

Alternativní pohony a jejich označení
 
Bateriové pohony
Auto je poháněno výlučně z lithium-iontových baterií. Ty se dobíjejí externě, na dobíjecích stanicích. Používá se zkratka BEV z anglického Battery Electric Vehicle.
Hybridní pohony
Auto má spalovací motor, elektromotor a baterii. Při nízkém zatížení přepne ze spalovacího motoru na elektrický pohon. Baterie se nenabíjí externě, ale získává energii rekuperací při brzdění. Používá se výraz „full hybrid“.
Plug-in hybrid
Fungování je obdobné jako u plně hybridního vozu (spalovací motor, elektrický motor a baterie), ovšem s tím rozdílem, že se baterie nabíjí externě z nabíječky. Při jízdě na spalovací motor se při brzdění dobíjí rekuperací. Používá se zkratka PHEV.
Vodíkové pohony
Vozidlo pohání elektřina vznikající z elektrochemické reakce vodíku s kyslíkem či jiným oxidantem. Vodík se do nádrží v autech čerpá u speciálních doplňovacích stanic. Používá se výraz „fuel-cell“.

 

Vybrané novinky roku 2018
 
Audi. Po nové verzi A7 přijde i nová A6, úplnou novinkou bude velké SUV Q8. 
BMW. Dvě zcela nová SUV: menší X2 a největší X7. Nová verze X4. Navíc návrat kupé BMW 8. 
Citroën. SUV C3 Aircross, nová podoba C4 Cactus i osobního a užitkového modelu Berlingo.
Dacia. Druhá generace populárního modelu Duster.
Ford. Modernizace Transit/Tourneo. A hlavně Focus čtvrté generace.
Honda. Další generace slavné CR-V, poprvé i se sedmi sedačkami.
Hyundai. Nová generace Santa Fe, elektromobil Kona Electric, vodíkové Nexo a modernizace Tucsonu, i20, i40 i H-1.
Jaguar. Premiéry kompaktního SUV E-Pace i elektrického i-Pace.
Jeep. Fanoušky potěší nová generace terénní legendy Wrangler.
Kia. Nová generace klíčového modelu Ceed – jako sedan, kombi i SW.
Land Rover. Limitovaná edice Range Rover SV Coupé.
Lexus. Prodloužená sedmimístná verze RX, na podzim luxusní sedan ES.
Mazda. Modernizovaná verze Mazdy 6 v sedanu i kombi.
Mercedes-Benz. Nová generace modelu A stejně jako hranatého G (na snímku).
Mitsubishi. Nové SUV střední velikosti Eclipse Cross.
Opel. Rodinný Opel Combo Life a sportovnější Insignia GSi.
Peugeot. Nová vlajková loď Peugeot 508, robustní a výrazný model Rifter.
Renault. Nová generace Megane R.S. 
Seat. Cupra Ateca (na snímku), na podzim představí sedmimístné SUV Seat Tarraco.
Suzuki. Nová generace Suzuki Swift i ve verzi Suzuki Swift Sport.
Škoda. Luxusní verze modelu Kodiaq, modernizovaná Fabia. 
Toyota. Nové Aygo a nová edice pick-upů Hilux.
Volkswagen. Klíčový je nový Touareg, na sklonku roku pak T-Cross.
Volvo. Na trh letos vstupují XC40 i nové V60 a později S60.
Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama