Automobily: Doba elektrická

Výrobci se začali naplno chystat na novou éru automobilismu. Hlavní roli v ní hrají elektrické pohony a internet. Ale pozor, spalovacím motorům ještě zdaleka neodzvonilo. Největší vítěz nové doby je ovšem dopředu jasný: zákazník. Nikdy v historii neměl tolik možností na výběr a nedostával za své peníze tak dobrá, pohodlná a bezpečná auta.

Časy se mění. Čtyřiapadesát let starý hit Boba Dylana, u nás přezpívaný populárním triem Golden Kids ve složení Marta Kubišová, Helena Vondráčková a Václav Neckář, by se mohl stát globální hymnou automobilového průmyslu, chystajícího se právě na zřejmě největší změny za dlouhá desetiletí. Vévodí jim obsáhlé diskuse o tom, na co se vlastně bude za pár let jezdit. Mění se také zavedený systém prodeje aut, sami kapitáni automobilového průmyslu navíc očekávají, že se změní i místa a země, v nichž se budou auta vyrábět. Výraznou evolucí prochází díky internetu i to, co auta umějí nabídnout zákazníkům. Objevují se nové značky vozů, které se vyčleňují ze současných automobilek. A na té nejmenší, individuální úrovni se také proměňují nároky zákazníků a jejich představy o tom, co od aut očekávají.

Poradenská firma KPMG už řadu let zkoumá názory a očekávání lídrů automobilového průmyslu a výsledky pro každý rok pravidelně publikuje v souhrnné studii Global Automotive Executive Survey. Letošního výzkumu se zúčastnilo na devět set klíčových mužů a žen tohoto odvětví ze všech kontinentů. Ze souhrnných výsledků plyne prognóza, že do roku 2030 se bude v západní Evropě fyzicky vyrábět méně než pět procent světové produkce aut. Tři ze čtyř nejpodstatnějších trendů se podle lídrů oboru týkají alternativních paliv, podobnou váhu má v jejich očích už jen propojování aut s internetem a z toho plynoucí služby a možnosti.

Na co jezdit?

Starost o to, jak se změní pohon automobilů, dominuje diskusím mezi producenty aut; patrné to bylo naposledy na letošním autosalonu v Ženevě. Všeobecná shoda panuje v tom, že se budou stále více prosazovat auta s elektrickým pohonem. Liší se ovšem představy o tom, jak rychle a jak velké množství takových aut se prosadí. A také o tom, zda to bude elektřina z baterií, elektřina vzniklá z jízdy v autě, nebo zda bude pocházet třeba z vodíkové reakce. Odepisovat nelze podle mnohých výrobců ani plynový pohon. V diskusích se většinou používají anglické zkratky, které mohou být pro laika poněkud matoucí (BEV, PHEV apod.), jejich významy najdete v boxu na této straně.

Rozdílný přístup lze pozorovat i mezi dvěma největšími světovými koncerny, německým VW a japonskou Toyotou. Oba se shodují na tom, že vývoj míří k výraznému prosazení nových pohonů, a chystají se na různé varianty. Liší se ale v představách o tom, jak bude stav za pár let vypadat, i v tom, jaké alternativní pohony budou hrát hlavní roli v nejbližších letech. Volkswagen podle Davida Valenty z českého zastoupení chystá vlastní řešení pro pohon elektromobilů. „Elektromobily postavené na základě konvenčních modelů z technického hlediska nedovolují zástavbu elektrického pohonu tak, aby mohl takový vůz zcela nahradit běžný automobil, zejména z hlediska dojezdu. Nová, plně elektrická platforma, vyvinutá speciálně pro e-vozy, pak směřuje k odstranění všech těchto omezení a zároveň zásadním způsobem sníží výrobní náklady elektromobilů. Představení této platformy směřuje Volkswagen na rok 2020,“ říká Valenta.

Toyota loni před Vánocemi vyhlásila, že na začátek příštího desetiletí chystá „více než deset“ plně elektrických modelů. Didier Leroy, viceprezident Toyota Motor Company, k tomu na ženevském autosalonu uváděl, že firma pracuje na vývoji všech druhů elektrických pohonů, jelikož se v budoucnu mohou preference jednotlivých částí světa lišit. „Vidíme například, že Japonsko nyní hodně sází na vodík, ale zatím nelze říci, zda technický vývoj ještě neotočí kormidlo někam jinam,“ uvedl Leroy s tím, že jeho firma chce být připravena na všechny alternativy.

Podpořte Reportér sdílením článku