Droga pro batolata

Lidé

Pokud je vašemu potomkovi od dvou do šesti let, je pravděpodobné, že v tom jede taky. Víc než nějaký Maxipes Fík ho fascinují ruce, které na obrazovce, na videu z YouTube, rozbalují hračky z kindervajíček. Drazí rodiče, nejste v tom sami.

Pokud je vašemu potomkovi od dvou do šesti let, je pravděpodobné, že v tom jede taky. Víc než nějaký Maxipes Fík ho fascinují ruce, které na obrazovce, na videu z YouTube, rozbalují hračky z kindervajíček. Drazí rodiče, nejste v tom sami.

Jaká digitální nákaza a proč se dostala k vašemu potomkovi? Může za ni nejspíše vaše nepozornost – a určitě YouTube. Tak se to alespoň přihodilo dvouletému Toníkovi. Potom, co skončila pohádka o mašince Tomášovi (bez které žádný den nemá smysl), YouTube nabídlo ke sledování dalších zhruba devět videí. Jedno okénko zářilo barvami mnohem víc než ostatní. Tablet byl příliš blízko a Tondův prstík už nemohlo nic zastavit.

Video, které spustil, vypadá takto: rozezní se klidná hudba, obrazovka hraje barvami, objeví se dvě ruce s pěstěnými nehty, které pomalu zvedají jedno vajíčko z plastu za druhým a pomalu z nich vybalují malé hračky z kindervajíček. Hračka se „vylíhne“, ruce s ní chvíli třesou (dítě vypískne, co je to za hračku) a postaví ji do řady k dalším. A takhle to jde třeba patnáct minut – a bohužel taky každý den už asi měsíc. Rodiče přemítají o přílišném vlivu konzumu na svého potomka, potomek se však baví. A dobrou náladu mají též autoři těchto videí, kteří inkasují.

Nejúspěšnějším v oboru, kterému se v USA říká „crack pro batolata“, je na YouTube kanál DC Toys Collector, dříve DisneyCollectorBR. Počet spuštění jeho videí již překročil 2,4 miliardy a pravidelně jej odebírá přes 3,1 milionu uživatelů. To jsou čísla, kterých dosahují nejpopulárnější popové celebrity jako třeba jihokorejský PSY se svým virálním hitem Gangnam Style.

Za přezdívkou DC Toys Collector, respektive DisneyCollectorBR se podle britských a amerických médií skrývá jedenadvacetiletá brazilská chůva, která žije v New Yorku. Donedávna nereagovala na žádosti o rozhovor, neodpovídala na poslané otázky a u svých videí ani nepovoluje komentáře. Jediný, komu se s tajemnou chůvou podařilo spojit, je novinářka Mireille Silcoffová z The New York Times. Skutečné jméno chůvy je Melissa Lima; novinářka si s ní vyměnila několik e-mailů, než Melissa přestala reagovat. O žádnou publicitu zjevně nestojí, přitom, jak naznačují počítadla YouTube, příjmy z reklamy, která se zobrazuje před každým přehraným videem, zařazují Melissu do platové třídy generálních ředitelů nejúspěšnějších firem planety.

Kolik zisku takové kanály, jako je ten Melissin, vytvářejí, nelze přesně zjistit. Závisí na typu reklamního formátu, na tom, jak diváci na reklamu klikají, na počtu zobrazení. Lze však říct, že za tisíc zobrazení se autorovi podaří na YouTube vydělat 2 až 5 dolarů. YouTube, respektive jeho vlastník Google, se o peníze od firem, jejichž zboží se propaguje, s autory dělí; bere si zhruba šedesát procent, zbytek dostane autor.

Budeme-li se tedy držet střízlivého odhadu (2 dolary), vydělala Melissa na svém kanálu již 4,8 milionu dolarů (přes 100 milionů českých korun v přepočtu).

 

Super nápad

Trik, díky kterému se Melissa stala jedním z historicky nejúspěšnějších producentů videoobsahu na YouTube, je totiž geniální a stojí na několika aspektech. Jednak perfektně pracuje s dětskou psychologií – mluví k dětem tak, jak jim to nejlépe vyhovuje. Na rozdíl od jiných reklam na hračky nejsou videa přeplněná informacemi, děti se vždy mohou soustředit na jednu věc, kterou právě drží v rukách, jak to mají rády. Videa jsou dlouhá, protože na rozdíl od omezeného reklamního času v televizi to autory nic nestojí (neplatí se podle délky). Pozadí i nehty hrají barvami a čistotou. Tu­hle atmosféru podbarvuje klidná hudba v pozadí a tichý hlas, kterým jen velmi jednoduše glosuje hračku, již právě rozbaluje. Pouze obsah videa by sám o sobě k úspěchu nestačil. Jen na samotné síti YouTube jsou hory mnohem zajímavějšího obsahu, problém je ale v tom, že o nich nikdo neví.

Proč tedy o rozbalování kindervajíček právě vaše dítě ví? Stejně jako miliony jiných si nechalo od rodičů pustit oblíbenou pohádku. Děti po celém světě milují disneyovky, Angry Birds, Tomáše a kamarády nebo Mášu a medvěda. Názvy těchto pohádek jsou klíčová slova, podle kterých je na YouTube vyhledáváte. YouTube zase stojí o pozornost diváků, a proto pomocí svých algoritmů po skončení videa nabízí tematicky související videa, o která by divák mohl mít zájem. A právě proto Melissa rozbaluje hračky světově nejznámějších značek, a právě proto se dostane do onoho výběru, před nímž stál v úvodu tohoto článku Toník. Z devíti čtverečků s nabídkou dalších videí ale právě ten Melissy či kindervajíček přitáhne pozornost vašeho dítěte zaručeně nejvíc.

 

Tajemství dárku

Ačkoliv dospělí často nechápavě říkají, co na tom děti může bavit – jde o vcelku pochopitelnou reakci. Stačí si vzpomenout na oslavu druhých nebo třetích narozenin potomků nebo na Štědrý den, během kterých je zřejmé, že děti mnohem více naplňuje slastí samotné rozbalování dárků, nebo dokonce sledování kamarádů, jak rozbalují dárky. Melissa a dnes už armády jejích více či méně úspěšných následovníků jim tuhle radost dokážou zprostředkovat kdykoliv. Tato vlastnost ostatně není typická pouze pro děti, fenomén rozbalovacích videí se na YouTube rozmohl již dávno. Nejvíce zřejmě mezi komunitou nadšenců, „geeků“ milujících technologické novinky, kteří se světem sdílejí své vzrušení z rozbalování nového iPhonu, nové PlayStation anebo luxusní kabelky, již si většina z diváků takových videí nikdy nebude moci dovolit.

Díky fenoménu rozbalovacích videí vyrostl ve světově uznávanou značku například jedenadvacetiletý Marques Brownlee, na YouTube známý jako MKBHD. Tomuhle mladíkovi z amerického státu New Jersey dnes lidé důvěřují víc než magazínům a odborným serverům velkých vydavatelství, která se zaměřují na recenze spotřební elektroniky. Hodnocení nových telefonů a srozumitelné návody, jak si co v počítači nebo telefonu nastavit, začal Brownlee točit nejprve amatérsky ve svém pokoji. Dnes mu firmy samy své novinky posílají a jeho názor zajímá stovky milionů lidí, kteří jeho videa sledují. Přes dva miliony z nich pak jeho kanál odebírají, aby jim neuniklo ani jedno z nich.

Melissina videa vycházejí ze stejného konceptu, jen se velmi šikovně orientují na cílovou skupinu těch nejmenších a mluví k nim jejich řečí. Volba této cílové skupiny má přednosti, nejmenší mají na sledování „svého“ obsahu spoustu času. Pokud tedy rázně nezasáhnou rodiče. Hodně štěstí! •

 

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama