Droga pro batolata

11. ledna 2015

foto Profimedia.cz

Pokud je vašemu potomkovi od dvou do šesti let, je pravděpodobné, že v tom jede taky. Víc než nějaký Maxipes Fík ho fascinují ruce, které na obrazovce, na videu z YouTube, rozbalují hračky z kindervajíček. Drazí rodiče, nejste v tom sami.

Jaká digitální nákaza a proč se dostala k vašemu potomkovi? Může za ni nejspíše vaše nepozornost – a určitě YouTube. Tak se to alespoň přihodilo dvouletému Toníkovi. Potom, co skončila pohádka o mašince Tomášovi (bez které žádný den nemá smysl), YouTube nabídlo ke sledování dalších zhruba devět videí. Jedno okénko zářilo barvami mnohem víc než ostatní. Tablet byl příliš blízko a Tondův prstík už nemohlo nic zastavit.

Video, které spustil, vypadá takto: rozezní se klidná hudba, obrazovka hraje barvami, objeví se dvě ruce s pěstěnými nehty, které pomalu zvedají jedno vajíčko z plastu za druhým a pomalu z nich vybalují malé hračky z kindervajíček. Hračka se „vylíhne“, ruce s ní chvíli třesou (dítě vypískne, co je to za hračku) a postaví ji do řady k dalším. A takhle to jde třeba patnáct minut – a bohužel taky každý den už asi měsíc. Rodiče přemítají o přílišném vlivu konzumu na svého potomka, potomek se však baví. A dobrou náladu mají též autoři těchto videí, kteří inkasují.

Nejúspěšnějším v oboru, kterému se v USA říká „crack pro batolata“, je na YouTube kanál DC Toys Collector, dříve DisneyCollectorBR. Počet spuštění jeho videí již překročil 2,4 miliardy a pravidelně jej odebírá přes 3,1 milionu uživatelů. To jsou čísla, kterých dosahují nejpopulárnější popové celebrity jako třeba jihokorejský PSY se svým virálním hitem Gangnam Style.

Za přezdívkou DC Toys Collector, respektive DisneyCollectorBR se podle britských a amerických médií skrývá jedenadvacetiletá brazilská chůva, která žije v New Yorku. Donedávna nereagovala na žádosti o rozhovor, neodpovídala na poslané otázky a u svých videí ani nepovoluje komentáře. Jediný, komu se s tajemnou chůvou podařilo spojit, je novinářka Mireille Silcoffová z The New York Times. Skutečné jméno chůvy je Melissa Lima; novinářka si s ní vyměnila několik e-mailů, než Melissa přestala reagovat. O žádnou publicitu zjevně nestojí, přitom, jak naznačují počítadla YouTube, příjmy z reklamy, která se zobrazuje před každým přehraným videem, zařazují Melissu do platové třídy generálních ředitelů nejúspěšnějších firem planety.

Kolik zisku takové kanály, jako je ten Melissin, vytvářejí, nelze přesně zjistit. Závisí na typu reklamního formátu, na tom, jak diváci na reklamu klikají, na počtu zobrazení. Lze však říct, že za tisíc zobrazení se autorovi podaří na YouTube vydělat 2 až 5 dolarů. YouTube, respektive jeho vlastník Google, se o peníze od firem, jejichž zboží se propaguje, s autory dělí; bere si zhruba šedesát procent, zbytek dostane autor.

Podpořte Reportér sdílením článku