Druhý život firem

Rodičům začínal ujíždět vlak v on-line trendech, proto uvítali, když do podniku vstoupily jejich děti. Rodinná firma Kama se proslavila svetry a čepicemi s norskými vzory.

foto

Stovky firem mění majitele. Část z podnikatelů, kteří vybudovali fungující firmy, využívá aktuálního velkého zájmu kupujících a prodává za dobré ceny. Další pak předávají podniky svým synům a dcerám a obnovují tak tradici vícegeneračního rodinného podnikání.

Koupím vaši firmu. Zn.: Dám hodně.

Tak by se dala jedním inzerátovým heslem docela dobře popsat aktuální situace na českém trhu. Peněz je dost, chuť investovat velká, na trhu panuje optimistická nálada. „Poptávka po nákupu firem je značná. U téměř každého majitele solidní firmy neustále někdo zvoní s nabídkou, že by od něj podnik koupil,“ říká Antonín Piskáček, manažer útvaru Corporate Finance v České spořitelně.

Majitelé podniků, kteří nechtějí firmu udržet v rodině pro další generace, o této silné poptávce vědí a tuší, že je na případný prodej docela vhodná doba. „Letos od začátku roku výrazně přibylo transakcí, ve kterých jde o prodej rodinných firem v rámci generační obměny vlastníků,“ doplňuje kolegu z České spořitelny Martin Viliš, ředitel útvaru Akvizičního financování. „Daří se ekonomice, podniky mají dobré výsledky. Ve firmách je hodně peněz a i banky jsou připravené financovat větší část kupní ceny a za lepších podmínek, než tomu bylo před pár lety,“ vysvětluje.

Jistý efekt hraje také to, že se o prodejích a předávání firem více mluví a píše, podnikatelé a jejich rodiny jsou tak s tímto tématem častěji konfrontováni, dostávají dotazy od zájemců o své firmy i od bankéřů, právníků a poradců. A to přirozeně vede k tomu, že větší část z nich tuto záležitost řeší. I někteří z těch, kteří jsou na předávání svých majetků ještě mladí, si tak začali klást otázku, „co až jednou…“

Prodat. Ale komu a za kolik

Z průzkumů mezi majiteli rodinných podniků, které pro Asociaci malého a středního podnikání opakovaně zpracovávala agentura Ipsos, vyplývá, že pro zhruba třicet procent lidí prodej firmy nepřipadá v úvahu. Prodej v brzké době chystají zhruba dvě procenta podnikatelů. Nejvíce je takových, kteří sice prodej přímo neplánují, ale při dobré nabídce by o této možnosti reálně uvažovali. „Někteří majitelé firem jsou až překvapeni, jakou hodnotu jejich firma má. Opravdu netuší, že by jejich podnik mohl být na prodej za tak vysokou cenu,“ uvádí v této souvislosti bankéř Piskáček. Samozřejmě jsou pak další, kteří mají naopak nerealisticky vysoké představy a na trhu zažijí zklamání.

Podpořte Reportér sdílením článku