Město a trolejbusy: Linka do minulosti

8. listopadu 2015

Trolejbus Tr5 v Praze pod Vyšehradem.

foto Profimedia.cz.

O závěsných růžicích, převěsech a třmínkách, respektive o jedné nové zálibě: trolejbusové archeologii.

Říkají tomu pražská trolejbusová archeologie. Chodí městem s hlavou mírně zakloněnou a hledají stopy po závěsných růžicích trolejí, buď klasických čtyřšroubových, nebo novějších, stojatých dvoušroubových. Všímají si širokých úseků jinak úzkých ulic, značících, že jde o pozůstatky zaniklých zastávek či přestupních uzlů. Zkusil jsem projít nejbližší okolí svého domova vyzbrojen vědomostmi těchto nadšenců. Připadal jsem si jako ten poutník skrze časové dimenze v knize Daphne du Maurier Dům na pobřeží. Loudal jsem se místy, kde znám každý kámen, a s údivem jsem zjišťoval, že trolejbus – pro mou generaci už spíše mýtus než realita – kdysi jezdil Mánesovou ulicí, v níž bydlím, směrem k Praze 10, odkud pocházím, a projížděl i kolem žižkovské základky, kterou jsem léta navštěvoval.

Vyrazil jsem ze svého bytu a brzy našel trosky jednostopé trati, vedoucí vlevo do ulice U Kanálky. Na činžovních domech už vidím i nějaké ty převěsy, oka a třmínky. Dál mířila linka 63 do Polské ulice, kde dodnes stojí bývalá trafostanice. Registruji, kde se nacházela výstupní stanice Slavíkova. Rád bych se přenesl v čase ještě dál, do 19. století, kdy se tady všude rozprostírala malebná zahrada hraběte de Canal. Zdá se mi, že dokud budu schopen takových výletů, nemůže se mi mé město omrzet.

Podpořte Reportér sdílením článku