Auto, které samo řídí? Jedině na dálnici

7. června 2015

Martin Jahn před továrnou Volkswagen v německém Wolfsburgu.

foto Jan Zátorský / Mafra.

Nejdříve lákal světové firmy do Česka, pak seděl v české vládě, teď v centrále velké světové firmy pracuje. Martin Jahn je přesvědčen, že automobilový průmysl české ekonomice pomáhá. A neočekává, že by lidstvo v dohledné době hromadně přesedlalo do elektromobilů.

Byl jste místopředsedou vlády pro ekonomiku i členem NERV. Počítám, že českou ekonomiku dál sledujete. Překvapila vás zpráva o čtyřprocentním růstu HDP v prvním čtvrtletí?

Tak silný růst asi nikdo nečekal. Očekávalo se, že se česká ekonomika zvedne, ale nikoli, že o tolik. Ještě se ukáže, zda to bude sezonní výkyv, nebo trvalý stav. Osobně očekávám roční růst kolem tří procent a to je v evropských poměrech výborný výsledek.

Jsou nějaké vládní kroky, které tomuto vývoji pomohly? Nebo je podle vašeho názoru tento vývoj zapříčiněn zejména vnějšími okolnostmi?

Je tu efekt celkového zotavení v Evropě a v Německu. To nejlepší, co vláda dělá, je, že vytváří klid. To má pozitivní dopad na ekonomický růst i na soukromou spotřebu. Jinak bych řekl, že ze strany vlády nejsou vidět nějaké zásadně dobré či zásadně špatné kroky. V mnoha oblastech k žádnému posunu nedochází.

Jaká jsou podle vás rizika, která mohou ohrožovat vývoj české ekonomiky?

Jsou to externí rizika. Kurzové výkyvy, stagnace, či dokonce pokles v Evropě, nedej bože turbulence na finančních trzích. Žádná významnější vnitřní rizika z krátkodobého pohledu nevidím. Ze střednědobého hlediska může být rizikem nedostatek kvalifikované pracovní síly, zejména v technických oborech. Česká republika je velmi závislá na strojírenské výrobě různého typu, k níž je taková pracovní síla potřeba. A tahle síla bude klesat.

Občas se mluví o tom, že jedním z rizik českého hospodářství je přílišná závislost na autoprůmyslu. Počítám, že s tím asi nebudete souhlasit.

Nebudu, ta závislost zase není tak velká. Je to něco přes dvacet procent z celkového průmyslu a stejný poměr platí i pro export. Třeba na Slovensku je toto číslo výrazně větší. U nás je to navíc závislost pozitivní. Automobilový průmysl ve všech dobách, v krizích i za růstu vykazuje lepší výsledky než ostatní průmysl. Vyplácí nadprůměrné mzdy, má výrazně nadprůměrnou produktivitu práce, významně financuje výzkum a inovace. Škoda Auto je jednou z nejznámějších a nejúspěšnějších českých značek vůbec, další automobilky − TPCA a Hyundai − u nás mají výrobu pro celou Evropu a produkují také velice kvalitní vozy. A ti tři výrobci finálních vozů dohromady tvoří jen polovinu automobilového průmyslu. Ta druhá jsou výrobci komponent, kteří také často zásobují celoevropský trh. I tahle diverzifikace dodává celému odvětví na stabilitě.

Jak se stát jedničkou

Koncern Volkswagen prožil letos na jaře velikou změnu. Z čela dozorčí rady odešel legendární Ferdinand Piëch. Znáte se osobně? Čím byl jako manažer tak mimořádný?

Ano, znám ho. To, co z něj dělalo unikátního manažera, bylo to, že měl ohromný smysl pro detail a dokázal se podrobně věnovat i jednomu ovládacímu prvku na přístrojové desce auta. A spolu s tím měl i ohromný dlouhodobý strategický záběr. A tohle spojení, vizionář se smyslem pro detail, je skutečně unikátní.

VW usiluje o pozici světové jedničky mezi výrobci automobilů. Co chybí k dosažení tohoto cíle?

Podpořte Reportér sdílením článku