Je nebezpečné bránit se změnám
30. května 2016
Slaví padesátiny. A tlumí činnost své řízné kapely Traband, aby se mohl rozpřáhnout k poklidnějšímu sólovému projektu. Ke spolupráci přizval hudebního všeuměla Fandu Holého, s jehož kapelou The Holy Fanda & The Reverends někdy vystupuje jako host.
Traband se rozstěhoval: trumpetistka žije v Krkonoších, bubeník míří na Vysočinu, bendžista je v Plzni… V Praze jsme zůstali jen já a tubista. Takže jsem měl pocit, že okolo mě chybí tvořiví lidé. Pro mě je nejdůležitější, když mezi lidmi něco vzniká. Takže když přišla nabídka vydat sólovou desku, rozhodl jsem se vybrat písničky, které by vyjadřovaly můj aktuální hudební názor a můj stav mysli. A oslovil jsem Fandu Holého, který hraje na kytaru, banjo, basu, dobro, mandolínu, ukulele…
Hlavně klidnější věci, nepříliš podobné trabandovskému bigbítu. Základem je harmonium, na které si doma pořád hraju. Takže jsou to spíš pomalejší, táhlejší skladby. Jak říká Olda Janota: „Zmáčkneš knoflík a za čtrnáct dní se ozve tón.“ Do toho nám vpadl objev autoharfy – nástroje, do kterého jsme se s Fandou okamžitě zamilovali. Je to strunný nástroj, vyvinul se z citery a s harmoniem se jeho zvuk nádherně spojuje.
Aby nevznikl dojem, že je to nějaký trucpodnik: já takhle s harmoniem vystupuju už deset let, byť velice sporadicky. Hraju akusticky v prostorech, které dobře znějí samy o sobě, což jsou různé kaple, synagogy, galerie, kavárny, čajovny… Harmonium se prolnulo i do Trabandu, konkrétně na desce Přítel člověka. A když jsme se pak vrátili k hlasitější muzice, začalo mi to tiché hraní chybět.
Odmítavých reakcí bylo během kariéry Trabandu víc. Když jsme přešli ze stylu, kterému říkáme dechno, právě na harmonium. Nebo když jsme po původním country-punku začali hrát s dechovými nástroji. Spousta lidí to nebrala, přestala chodit na koncerty, museli jsme hledat nové publikum. Obecně si myslím, že je daleko nebezpečnější bránit se změnám, když člověk cítí, že je něčím svazován – leností, touhou po výdělku nebo snahou zůstat v povědomí co nejvíce posluchačů.
Podpořte Reportér sdílením článku
Působil v časopisech Melodie, Rock&Pop a Bang!, jako fotoreportér prošel Českým deníkem, Denním Telegrafem, MF Dnes, Lidovými novinami a Mělnickým deníkem, řadu let pracoval jako hudební zpravodaj ČTK. Nyní je zaměstnán v sekci komunikace Svazu průmyslu a dopravy ČR.