Inovátoři: Slet virtuálních kouzelníků

Jejich práci sledují stovky milionů lidí po celém světě. A platí je za ni ty největší světové firmy. V polovině května se do Česka sjeli mágové sociálních sítí z celého světa. Přilákala je unikátní konference Engage Prague, která prý jinde nemá obdoby.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

Sobota, pět hodin odpoledne. V prvním patře zámku Zbiroh sedí asi třicet lidí z celého světa. Hrají Powerpoint karaoke a baví se. Hráč, který stojí před ostatními, si vybere téma, o kterém musí mluvit – jenže za ním na plátně se střídají prezentace z různých jiných přednášek: on by se měl přitom stále držet svého tématu a současně reagovat na to, co svítí nad ním. Na první pohled to vypadá jako poněkud ujetá manažerská zábava. Ale ono je to místy vážně vtipné. Když přednášející dáma vytáhne téma sex v důchodu a za ní vyskakují obvyklá prezentační hesla o zvyšování výkonů, orientaci na cíl a motivaci týmu, smích už je hodně hlasitý.

Ta zhruba třicítka lidí, kteří se v zámecké místnosti chechtají, představuje v reálném světě velké hvězdy světa virtuálního. Je tu internetový guru koncernu Nestlé, digitální manažerka Bílého domu z dob manželů Obamových, jsou tu lidé z firem, jako jsou PepsiCo, Pfizer, Desigual nebo Canon, ale také z vesmírné výzkumné agentury NASA, velkých světových médií, reklamních agentur a sociálních sítí. Ti všichni se do České republiky sjeli na konferenci Engage, která se odehrávala předchozí den v pražském Foru Karlín.

 

Tajemství jedné Kláry

Svým obsazením i provedením je Engage ve svém oboru jedinečná. Právě možnost strávit čas s dalšími řečníky je jedním z důvodů, proč tolik zajímavých přednášejících kývne na pozvání, které dostane od organizátorky konference Kláry Honzíkové. Druhým důvodem je vysoká úroveň konference a třetím pak pravděpodobně samotná Klára. Energická mladá dívka s komunikačním portem v uchu a mobilem v ruce celou konferenci organizuje a řídí. Stíhá mluvit se všemi vystupujícími, koordinovat desítky dobrovolníků i dodavatelské firmy. Před pěti lety ji najal Jan Řežáb ze Socialbakers pro organizování konferencí různě po světě. A zjevně to byl dobrý tah. 

Chtěl jsem část konference trávit s ní v organizačním zákulisí, ale po pár desítkách minut jsem ji přestal stíhat. Na výsledku je ale tohle extrémní nasazení vidět.

 

Praha, jak jinak

Navštívil jsem za život určitě desítky, pravděpodobně však spíše stovky různých konferencí a Engage patří k těm vůbec nejlepším, co jsem kdy viděl. Obsazením, dramaturgií, rozmanitostí příspěvků, ale i celkovou choreografií a organizací v zákulisí. Podobně mluvili i vystupující, kterých jsem se ptal na důvod, proč přijeli do Prahy a navíc bez nároku na honorář. „Konference od Socialbakers bývají výborné a ta v Praze je vůbec nejlepší, na které jsem kdy byla,“ říká Sabeen Hafsa Ahmad, ředitelka digitální strategie Publicis New York. 

Pochvaluje si, že potkává spoustu lidí z různých míst planety, kteří řeší podobné věci – jak co nejúčinněji oslovovat lidi v době sociálních sítí. „Skvělé je, že vidíte hromadu různých postupů a můžete si některé z nich přenést do své vlastní práce,“ navazuje Dimi Karavasilis, původem Řek, který teď ale žije ve Španělsku a v agentuře DDB má na starost digitální strategii koncernu Volkswagen. Thomas Bata, potomek slavného rodu Baťů a současně šéf marketingu rodinného obuvnického koncernu, se zajímal o to, jak jiné značky pracují s obsahem na svých sociálních sítích a jak jej propojují s reálnými prodeji zboží. 

Tom Fishburne, chlapík, který dělá marketing prostřednictvím karikatur, má pak k účasti na konferenci ještě jeden specifický důvod. V roce 1995 byl na rok v Praze, seznámil se zde s jednou dívkou, také Američankou. O pár let později s ní zajel do Prahy a požádal ji o ruku. A manželka ho doprovází i na letošní Engage Prague. Může sledovat spolu se zhruba 900 účastníky z 58 zemí svého muže při jednom z nejzajímavějších vystoupení celé konference, jak jinak než z velké části kresleném. Myslím, že zdánlivě banální větu „digitální technologie nezachrání nudný marketing“ by si mohli mnozí tvůrci kampaní napsat velkými písmeny nad postel i pracovní stůl.

 

Co si zapamatovat

Podobně jako by mnoha výrobcům, marketérům a snad ještě více tvůrcům médií po celém světě měla znít v hlavě poučka od čtyřiadvacetiletého Steva Bartletta, zakladatele a lídra firmy Social Chain: „Nikdy si nemyslete, že se o vás někdo zajímá tak moc, jako se zajímáte vy sami. Nezajímá,“ říkal z pódia mladý muž, který kolem sebe shromáždil desítky lidí s velkým vlivem na sociálních sítích a spojil je do Social Chainu. Ten má dnes přes 300 000 000 sledujících a jen za poslední týden před konferencí mu přibylo sedmnáct milionů nových. 

Bartlett bavil publikum příkladem, kdy jeho firma během necelé hodiny dokázala z fiktivního přestupu vymyšleného šestnáctiletého fotbalisty do londýnského Arsenalu udělat jedno z pěti nejdiskutovanějších témat na britském internetu.

Pete Blackshaw z Nestlé, pravděpodobně největší jméno konference, ve svém vystoupení mimo jiné zdůrazňoval, jak podstatná je komunikace s klienty. „Spokojený zákazník o vás řekne třem přátelům, nespokojený třem tisícům,“ zdůrazňoval. Hostitel konference, Jan Řežáb ze Socialbakers, upozorňoval, že právě v roce 2017 poprvé objem digitální reklamy přesáhne reklamy v televizi, a předpovídal, že útraty za reklamu na sociálních sítích v dohledné době překročí 100 miliard dolarů ročně. 

Prakticky všichni účastníci konference se na sociálních sítích pohybují, v Praze pak v polovině května spřádali sítě vzájemných kontaktů. Konkrétní příklad, jak si mohou být účastníci prospěšní, mi popisuje Boris Mercier z oděvní firmy Desigual. Před dvěma lety se v Praze na Engage potkali s člověkem z německé firmy Panono, která dělá třistašedesátistupňové kamery. Domluvili se, Desigual s kamerou natáčel v zákulisí newyorského fashion weeku a měl tak unikátní videa pro své fanoušky, Panono se zase díky Desigualu stalo známější. 

Další účastnice Sabeen z newyorské reklamky si zase pochvaluje, že se díky akcím Socialbakers seznámila s kolegyněmi z hotelového MGM Resorts nebo Women Leaders of the Americas. Na letošním Engage Prague nepochybně vznikly desítky podobně vzájemně prospěšných kontaktů.

 

Velká pecka

Do Zbiroha přichází podvečer a ochlazuje se. Mluvím s Janem Řežábem a Klárou Honzíkovou o letošní konferenci i o tom, jaké mají představy do budoucna. Chtějí, aby se konference pořád posouvala kupředu, a to jak obsahem, tak i v ekonomických výsledcích. „Z konferencí se může stát samostatný byznys,“ myslí si Jan Řežáb. Oba jsou s letoškem spokojení, nejen se samotnou konferencí, ale také s velkou pozorností, které se jí dostalo právě na sociálních sítích. Už teď mají termín na příští rok, 18. května 2018, a trochu tajemně slibují „velkou pecku“. Možná se mi to jen zdálo, ale měl jsem pocit, že si špitají něco o O2 areně.

 

Další články z tématu o Inovátorech:

Inovátoři: U taxíků s technologií jde stejně nejvíc o lidi

Inovátoři: Úplně šťastnej mistr zvuku

Inovátoři: Přišla doba kartonová

Inovátoři: Nápady táhnou

Inovátoři: Miminka na síti

Inovátoři: Z kanclu na surf a zase zpátky

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama