Českem kráčí crowdfunding

2. července 2015

foto Jakub Jelen

V krátké době vyrostl nový zdroj peněz pro tvůrce a umělce: stále populárnějším se stává crowdfunding neboli hromadné financování, kdy se lidé prostřednictvím internetu skládají, aby podpořili projekt, jenž se jim líbí. Píše o tom spoluzakladatel Hithit.com, prvního českého crowdfundingového portálu.

Znáš Amandu Palmer? – telefonoval mi před pár lety do Španělska dlouholetý kamarád Aleš Burger. Byl jsem tehdy na surfařském výletě v zapadlém koutu na severu země; kolem jen vlny a koně. Myslel jsem, že se na hudebnici ptá, neboť chce v Česku pořádat její koncert; Aleš je totiž dlouholetý promotér a já mu pomáhal s propagací. „Žádný koncert, Amanda Palmer vybrala přes milion dolarů na Kickstarteru na novou desku. A já bych tě chtěl přizvat do rozjezdu českého Kickstarteru.“

V létě 2012 jsem přitom neměl o internetovém Kickstarteru ponětí, natož abych věděl, že tam Amanda Palmer vybrala od fanoušků tolik peněz. V ten týden jsme si volali ještě několikrát a jedním z mých prvních úkolů bylo vymyslet jméno novému rodícímu se crowdfundingovému portálu. Mělo to být slovo, které bude fungovat i mimo Česko, úderné, snadno zapamatovatelné a originální. Trvalo pár dní, než se zrodil Hithit.com.

„Proč Hithit?“ ptali se mě krátce po návratu moji dva budoucí společníci Pavel Müller a Norbert Nagy. Právě oni přišli s myšlenkou spustit v Česku obdobu hlavní stránky světového crowdfundingu. Jenže narazili na zásadní problém: jsou „ajťáci“ a neznali nikoho, kdo by znal tvůrce a obecně lidi, kteří by touto cestou sháněli peníze. Z motoristického sportu, kterému se věnují, znali Aleše Burgera, věděli, že organizuje například Red Bull letecký den a zná hodně lidí – tak mu nabídli, aby pro ně pracoval. „Jenže to bylo málo, já chci podíl ve firmě, cítím, že by to mohla být skvělá podnikatelská příležitost,“ říkal mi, když sondoval, zda bych do toho šel s ním. A já byl původně na rozpacích. Neměl jsem peněz nazbyt, založit firmu nejen s Alešem Burgerem, ale i s dvěma cizími lidmi se mi moc nechtělo – zvlášť když to měla být internetová firma v oboru, o kterém jsem slyšel poprvé před pár týdny.

Risknul jsem to. Dnes vím, že kdybych to neudělal, trhal bych si vlasy.

Platforma, jak pomoci

Díky Hithitu jsem poznal spoustu zajímavých, talentovaných, inspirativních lidí. Od umělců typu Xavier Baumaxa či skupiny Tata Bojs přes lidi snažící se oživit veřejný prostor, jako je Ondřej Kobza nebo tvůrci Pracovny v parku (kdy můžete na lavičce pracovat připojeni na wi-fi), až po internetové celebrity, například Miloše Čermáka. A samozřejmě jsme na Hithitu pomohli řadě kamarádů, kteří jsou velmi šikovní ve svém oboru, ale nerozumějí marketingu ani obchodu. „Léta, co pořádám festivaly a koncerty, za mnou chodily desítky lidí, abych jim pomohl sehnat peníze na desku nebo turné. Já na to neměl čas. Hithit je ideální platforma, jak můžu svoje know-how nabídnout kámošům,“ říká často Aleš Burger.

Podpořte Reportér sdílením článku