Život je hra. Přes mobil s kámošem

Byznys

Když ráno v tramvaji nebo ve vlaku potkáte člověka, který se hrbí nad mobilem a horečnatě po něm přejíždí prstem, může jít dost dobře o klienta firmy Gamee. Firma sídlící na krásném místě pod pražskou vyšehradskou skálou vyrábí jednoduché hry pro mobilní telefony, ve kterých můžete soupeřit se svými kamarády.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

„Naše hry samozřejmě mohou hrát hráči i sami. Ale možnost soutěžení s přáteli je to, proč se k nám lidé vracejí, hrají znovu a snaží se překonat své kamarády,“ říká Božena Řežábová, hlavní tvář a ředitelka společnosti Gamee. „Pokud se podíváte na hlavní důvody, proč vůbec lidi hrají počítačové hry, tak jsou to soutěžení, dosahování nových úrovní anebo spolupráce. Ale soutěžení je jeden z hlavních motivů,“ popisuje, proč její firma vsadila právě na tento směr.

Nejsilnější cílovou skupinou, kterou tyto hry oslovují, jsou podle produktového ředitele Jana Částka mladí dospělí, kteří mají zkušenost se sociálními sítěmi. Mezi hráči jsou ti, kteří hrají trochu, a pak vášniví „pařani“. Firma má spočítáno, že v průměru stráví hráči na jejích hrách třicet minut za den. „Ta hardcore skupina hraje opravdu často a Gamee otevírá mnohokrát za den,“ doplňuje Božena Řežábová.

Nejvíce se hraje ráno cestou v dopravě, v době po obědě a pak večer. Nejsilnější „hrací dny“ jsou pak logicky o víkendu, kdy mají lidé nejvíce volného času. Lidé z Gamee proto jako o konkurenci neuvažují jen o dalších herních firmách, ale o všem, čemu mohou lidé věnovat čas.

Firma své hry distribuuje po celém světě. Nejvášnivější hráči jsou ti z jihovýchodní Asie, Češi se prý nijak významně neodlišují od světového průměru.

 

Manchester City i NASA

Část her firma dělá i pod značkami jiných firem. V aplikacích Gamee pro mobilní systémy Android, iOS i web lze najít hokejovou hru Škody Auto, fotbalovou hru Manchesteru City nebo třeba hry, které Gamee vyvíjela pro americkou vesmírnou agenturu NASA.

„Občas se stává, že firmy přijdou za námi. Ale ty první spolupráce s velkými značkami, to byla naše iniciativa. Vybrali jsme si značku, která se nám líbí, zkusili jsme vymyslet něco, co by pro ně mohlo dávat smysl, a oslovili jsme je,“ popisuje Božena Řežábová. V řadě případů se svými nápady uspěli a dostali za ně i zaplaceno, tedy s výjimkou NASA. Nicméně i s tou to byla oboustranně výhodná spolupráce. NASA potřebovala komunikovat čtvrté výročí přistání robota na Marsu. „Mohli vydat klasickou tiskovou zprávu, ale tu nikdo nečte. A pokud chcete oslovit mladé, může to udělat tak, že u té příležitosti vydáte hru,“ popisuje šéfka Gamee zrod spolupráce nad hrou Mars Rover. „Pro nás byl úspěch, že jsme se jako neamerická firma dostali ke spolupráci s touto agenturou. Je to pak skvělá reference,“ doplňuje Jan Částek.

 

Dávalo to smysl

Gamee vznikla v roce 2015 a jejími zakladateli jsou tři mladí muži a jedna žena. Oni mladí muži, Miroslav Chmelka, Lukáš Stibor a Jan Částek, spolu již předtím dlouho pracovali ve firmě Cleevio, která vyvíjí mobilní aplikace. „Potkali jsme se během té práce s Honzou a Boženkou Řežábovými a měli jsme pocit, že spolupráce bude dávat smysl, tak jsme to dali dohromady,“ vzpomíná Miroslav Chmelka, který v Gamee zastává roli technického ředitele.

Cleevio jim stále patří, ale vedení předali nástupcům, aby se mohli plně věnovat práci související s hrami. Pod firmou Cleevio vznikly další produkty, například aplikace Spendee, která pomáhá lidem kontrolovat výdaje, a nedávno také Angee, což je snadno ovladatelný bezpečnostní systém pro hlídání prostor, samozřejmě také propojený s mobilem. 

Ono dvojité e, které se vyskytuje u každé firmy spojené s touto skupinou, prý ze začátku vzniklo náhodou. „Prostě jsme jen hledali dobré jméno a tohle pěkně znělo. Ale naposledy jsme se už snažili najít něco s koncovkou ee,“ říkají Miroslav Chmelka a Jan Částek.

Jan Řežáb, Boženin manžel, se stal prvním investorem Gamee, když do rozjezdu vložil 600 tisíc dolarů. Loni na jaře pak firma získala investici dvou milionů eur při investičním kole, které vedly společnosti Credo Ventures a Index Ventures. Noví investoři získali ve firmě menšinový podíl, většina stále patří původním vlastníkům. Ze složení investorů nepřímo vyplývá, že jednou budou chtít vložené peníze zhodnotit tím, že bude firma na prodej.

 

Kam po Bali?

Pro Gamee pracuje nyní asi pětadvacet lidí. Firma je láká na zajímavou práci a možnost rychle prosadit své nápady. Prý není podmínkou, aby to byli hráči. Ale i ti, kteří hrám nijak neholdovali, si k nim v průběhu času během práce v Gamee najdou vřelý vztah. „Máme tu kolegu, který přišel jako úplný nehráč, a teď hraje jako o život,“ směje se Miroslav Chmelka. Samotní šéfové hrají rádi, nejlepší z nich je podle ostatních Jan Částek.  

V oboru je známo, že firma už dvakrát přesunula na čas celý svůj tým na Bali. Práce odjinud se podle vedení velice osvědčila a pomohla dát lépe dohromady tým i získat nové nápady. Se svými lidmi se určitě zase někam vypraví, na Bali to ale už potřetí asi nebude. „Necháme to na spontánní nápad,“ říká Božena Řežábová.

 

Budoucnost v chatech

Za dobu existence Gamee si jejich hry zahrálo už šedesát milionů hráčů. Počty hráčů se v jednotlivých obdobích liší, ovlivňuje to například uvolňování nových her. V běžném období hraje s Gamee asi šest milionů lidí měsíčně, při uvolnění nových her poskočí toto číslo výrazně nahoru.

Firma se zaměřuje na spolupráci s messagingovými službami, spolupracuje s Facebookem, Messengerem, Telegramem, službou KIK a od letošního jara i s Viberem. „Vyvíjíme vždy společně řešení, jak dostat hry do chatovacích služeb. Vypadá to, že právě tudy se bude ubírat další trend a v messengerech bude řada dalších služeb, jako je tomu například u čínského WeChat,“ říká Božena Řežábová.

Vedle prohlubování spolupráce s velkými hráči se Gamee letos věnuje také vymýšlení a testování různých způsobů monetizace, tedy toho, jak získat z úspěchu svých her příjmy. V první fázi se firma věnovala technologickým řešením a následně nabírání počtu hráčů, nyní přišel čas na to, aby vyřešili také otázku příjmů. Jednou z možností je například integrování reklam do her, tedy že by hráč za zhlédnutí reklamy dostal nějaké výhody. Mezi řadou dalších uvažovaných možností jsou i platby za nějaké nadstandardy ve hrách. Základní hraní ale bude určitě vždy zdarma. „Nikdy to nebude tak, že abyste mohli hrát, musíte zaplatit. To není princip, na kterém Gamee stavíme,“ zdůrazňuje Božena Řežábová.

 

Speciál o mladých českých firmách pokračuje těmito články:

O pohodlném systému plateb Twisto 

O českém softwaru pro americké firmy STVR

O inženýrovi, který pečuje o britské babičky

O výrobcích kytarových efektů KHDK

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama