Budoucnost bydlení

Byznys

Jak se bude stavět ve dvacátých letech 21. století? Najde hlavní město recept na prudký růst cen bytů? Proč může zamrzlá výstavba v Praze zasáhnout i zbytek republiky? Co přinese zpřísnění podmínek pro poskytování hypoték? A jak se proměňují nároky lidí, kteří si dnes hledají nový byt? Přečtěte si v mimořádné příloze o bydlení.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

Co chceme od nových bytů? Jaké nároky na bydlení máme? Už to zdaleka není jen velká pohovka před televizí a pokojíček pro děti. Pro Čechy hraje stále větší roli i prostředí, které jejich bydlení obklopuje, a lokalita, k níž mají vztah. Jsme náročnější a za své peníze vyžadujeme vysokou kvalitu uvnitř a zelené a pohodlné prostředí kolem.

 

Když už chceme vlastní byt, tak co nejlepší. Tato jednoduchá pravda platí dnes ještě více než kdy dříve. Samozřejmě i proto, že byty nejsou zrovna levná záležitost, a tak nároky klientů, kteří za ně utrácejí, jsou o poznání vyšší než před lety. A netýká se to zdaleka jen nároků na samotný byt, ale také na lokalitu a celkovou podobu okolí.

Moderní architekti o těchto přáních klientů a tím pádem i investorů dobře vědí. „Nebudeme stavět jen domy s fasádami, ale také veřejné prostory. Patří sem náměstí, odpočinkové zóny, ale třeba také vnitrobloky,“ popisuje mladý architekt Ondřej Chybík z ateliéru Chybík + Krištof, který se podílí na řadě moderních bytových projektů, a to jak pro soukromé developery, tak i třeba pro města, jako je například Brno. „V nadcházejících letech se budeme hodně propojovat s přírodou, se zelení. A to jak na hraně města, tak i ve volných prostorách uvnitř jednotlivých měst,“ popisuje, jak vidí záměry architektů a jejich propojení s přáními dnešních klientů.

Na konferenci Bydlení 20/21, která rozebírala, jak se bude bydlet ve dvacátých letech 21. století, Ondřej Chybík popisoval, jak se z pohledu architektů práce posunula od navrhování domů k vytváření funkčních celků. „Tím nejdůležitějším už není to, jak samotné domy vypadají, i když na tom samozřejmě bude vždycky záležet. Primární věcí ovšem je, jak jsou zasazeny do urbanistického kontextu a jaké prostředí vytvářejí,“ říká jeden z nejúspěšnějších zástupců generace mladých českých architektů.

 

U dveří to nekončí

Jeho slova potvrzují i developeři. „Dříve k nám přicházeli především klienti z řad obyvatel starých bytových domů a ,paneláků‘, kteří chtěli bydlet v novém, s velkým důrazem na nízkou cenu a téměř bez ohledu na kvalitu. V tom se současný klient velmi změnil. Dnes jde cena ruku v ruce s kvalitou, a to nejen samotných domů a bytů. Pro klienta je důležitá také lokalita, dobře promyšlená dispozice bytu, stále silněji vnímá i estetickou podobu domu a veřejného prostoru v jeho okolí,“ říká Renata Vildomcová ze společnosti Skanska Reality, jež spolu s magazínem Reportér a IPR Praha konferenci o proměnách podoby bydlení spolupořádala.

 

„Klient si nekupuje jen byt, ale celý životní prostor v jeho okolí. Tedy i služby, infrastrukturu, včetně takových věcí, jako jsou dopravní obslužnost, školy, školky, obchody, dětská či sportovní hřiště, trávníky, městská zeleň nebo doktoři v okolí,“ popisuje David Jirušek z developerské firmy Finep, jaké faktory ovlivňují úvahy kupujících nad tím, kde si svůj nový byt pořídí.

„Jednoznačně platí, že lidé dnes mnohem více než dříve oceňují komplexní kvalitu projektu, kam se promítá architektura projektu, kvalita dispozic, dopravní dostupnost a občanská vybavenost lokality. Hlavně ve velkých městech lidé byty nevnímají pouze jako budoucí domov, ale také jako potenciální dlouhodobou investici. Zákazníci se rovněž stále častěji zajímají o skladbu budoucích obyvatel, což dříve nebylo tak běžné,“ říká Luboš Králíček, obchodní ředitel firmy V Invest CZ, která buduje projekty v Praze, Plzni nebo i na šumavském Zadově.

 

Musí to být „naše místo“

„O atraktivitě a kvalitě nemovitosti rozhoduje především lokalita. Pokud ta splní nárok klienta, nemovitost si s vysokou mírou pravděpodobnosti koupí, a to i v případě, že v některých detailech nemusí na sto procent splňovat jeho původní představu,“ říká Miroslava Štilijanová, projektová manažerka firmy Lexxus Norton, jež je například výhradním prodejcem projektu Rezidence Churchill, který vzniká v centru Prahy v Italské ulici.

Zajímavé je, jak se do vztahu kupujících k lokalitě promítají i vazby na určité místo. „Dobře to funguje v případě rodilých Pražáků, kteří celý život žijí v jedné čtvrti. Zde mají přátele, rodiče, znají zde každý kout a mají třeba i oblíbenou hospodu. Při hledání nového bydlení pak chtějí zůstat ve své lokalitě nebo minimálně na tomtéž břehu Vltavy a vybírají si z nabídky ve svém okolí,“ popisuje David Jirušek zkušenosti firmy Finep a dodává: „Tato vazba ale neplatí u přespolních, kteří se do Prahy stěhují. Ty zajímá daná lokalita, služby či infrastruktura bez propojení s minulostí a rozhoduje u nich i cenová hladina projektu nebo okouzlení lokalitou, kde se okamžitě cítí skvěle a umějí si zde představit život s rodinou.“

 

Za peníze kvalitu

Vedle lokality a dispozic bytu pak u solventnějších klientů hrají roli i další faktory kvalitního bydlení. „Nesmějí chybět terasy, úložné prostory, pohodlná parkovací stání v dostatečném množství i rozumné sklepy. Zapomínat se nesmí na chlazení bytů i zastínění oken. Ve vysoké míře musí být zajištěna bezpečnost a soukromí rezidentů,“ říká Miroslava Štilijanová z Lexxus Norton.

„Nároky klientů v prémiovém segmentu rezidenčních nemovitostí se moc nezměnily. Ovšem před deseti lety na našem trhu jen těžko hledali vysoký standard a dnes to považují za samozřejmost,“ říká Irena Houžvičková, ředitelka obchodu společnosti SATPO, která se zaměřuje na výstavbu bytových projektů převážně na jižních svazích strahovského kopce.

Podle ní klienti stojí o prostorné dispozice, vysokou kvalitu finálního dokončení, tedy například trojskla či třívrstvé dřevěné podlahy, dále pak o podlahové vytápění, nulové parapety a kvalitní značky koupelnového a dalšího vybavení. V bytech klienti chtějí také inteligentní ovládací systémy a moderní technologie. Populární bývají rovněž tzv. en suite koupelny a šatny, které jsou propojené s ložnicemi.

Nároční však nejsou jen klienti prémiových projektů. „U bytů jsou důležité funkční dispozice a dostatek úložného prostoru, samozřejmostí jsou balkony či terasy (kromě nejmenších bytů). Stále větší důraz klienti kladou na kvalitní materiály a provedení. Důležité jsou pro ně také možnosti klientských změn, aby si nový domov mohli maximálně uzpůsobit podle svých představ. Řada zákazníků se dnes také více zajímá o energetickou úspornost a smart home technologie,“ říká Dana Bartoňová, obchodní ředitelka YIT Stavo, která staví byty v Praze.

 

Možnosti a limity

A jaké byty se podle zkušeností developerů prodávají nejvíce? Záleží na tom, kdo byt kupuje a k jakým účelům. „Největší zájem je stále o menší jednopokojové a dvoupokojové byty. Tyto byty jsou na jedné straně dostupné širšímu počtu lidí, kteří hledají vlastní bydlení, na druhé straně často slouží také jako investiční byty na další pronájem, který v posledních letech zejména díky nízkým úrokovým sazbám velmi dobře funguje,“ říká Luboš Králíček z firmy V Invest CZ. Podobnou zkušenost mají i další developeři. „Nemovitosti znamenají srozumitelnou a bezpečnou investici se zajímavým a stabilním výnosem. Více se proto prodávají menší byty, obvykle 2+kk, s výbornou dopravní dostupností,“ doplňuje Dana Bartoňová.

Podle zkušenosti Finepu nebo Skanska Reality pak v posledních letech vedle tradiční poptávky po menších bytech rostl také zájem o větší byty, a poptávka je tak více rozprostřená. Irena Houžvičková ovšem dodává, že rostoucí ceny v kombinaci se zpřísněním pravidel pro hypotéky mohou do budoucna zmenšovat skupinu těch, kteří si větší byty – o dispozicích 3+kk až 6+kk – mohou dovolit.

Pro naprosto exkluzivní projekty se pak klientela najde vždy, v tomto směru trh nemá limity.

Rozdílné zkušenosti mají developeři s prodejem tuzemským zájemcům a investorům z ciziny. „Z hlediska národnosti lze konstatovat, že se významně zvýšil počet tuzemských zájemců napříč celým trhem, především pak v té nejvyšší kategorii,“ říká Miroslava Štilijanová. „Skladba klientů se liší projekt od projektu a lokalita od lokality. Přesto se dá říct, že v poslední době zaznamenáváme vyšší zájem o investici do nového bydlení ze strany cizinců. Jsou to zákazníci ze zemí bývalého Sovětského svazu, ale máme také zájemce z Asie, především Číny, Vietnamu či Jižní Koreje,“ odpovídá Renata Vildomcová.

Všichni se však jednoznačně shodují v tom, že klíčová je pro český trh s bydlením poptávka a koupěschopnost tuzemských klientů. •

 

 

Budoucnosti bydlení se věnují následující články speciálu magazínu Reportér:

 

Jak problém nejen identifikovat, ale i začít řešit

 

Jak realitní trh ovlivní změna hypotečních pravidel

 

Jak rozmrazit pražskou bytovou výstavbu

 

Jak chytrá může být vaše domácnost

 

Jak ve Švédsku staví společnými silami IKEA a Skanska

Reklama
Advertisement
Reklama
Advertisement
Reklama
Advertisement

Sdílení

Reklama
Advertisement

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Advertisement
Reklama
Advertisement