O nákupu většiny aut rozhodují ženy
ByznysAutomobilový průmysl prožívá největší revoluci za poslední dekády. I tak v něm ovšem přetrvává vztah zákazníků k designu aut nebo potěšení z řízení, říká Linda Jackson, šéfka automobilky Peugeot. Zdůrazňuje, že o nákupu většiny vozů ve skutečnosti rozhodují ženy. Proto by podle ní bylo dobré, aby bylo i u výrobců v klíčových pozicích více žen.
Peugeot 208 loni poprvé překonal VW Golf a stal se nejprodávanějším autem v Evropě. V čem podle vás spočívá atraktivita těchto vozů pro evropské zákazníky?
U auta je vždy důležité, aby zákazníkům vyhovovala velikost a také vzhled. V Peugeotu používáme pro popis aut slovo allure, tedy přitažlivost. A pro mě je toho model 208 velmi dobrým příkladem. Zvenčí je to atraktivní a moderní auto a uvnitř má i-Cockpit, což je pro nás prvek, který odlišuje naše vozy od konkurence. Zároveň se velmi dobře řídí. Je to prostě správné auto.
O malých vozidlech typu Peugeotu 208 se v souvislosti se stále neschválenou regulací Euro 7 mluví jako o ohrožené skupině. Opravdu pro ně představuje norma v navržené podobě vážné nebezpečí?
Záleží na tom, o jakých trzích mluvíte. České republiky se to zatím moc netýká, ale v řadě zemí už se prodávají ve velkých počtech elektrické vozy a i mezi nimi se modelu e-208 daří velice dobře. K tomu chystáme model s pohonem typu mild-hybrid. To všechno děláme proto, abychom udrželi nabídku malých automobilů, které jsou v mnoha částech Evropy základem vozového parku. V případě regulace Euro 7 bude záležet na její konkrétní podobě a také termínu platnosti.
Jak se vy osobně díváte na současné debaty o normě Euro 7? Souhlasíte s názorem, že je vzhledem k ostatním plánům (zrušení motorů na naftu a benzin do roku 2035) vlastně tak trochu nadbytečná?
Tím, že stále ještě neznáme (v době konání rozhovoru – pozn. red.) finální podobu této normy, bylo by těžké ji komentovat. Obecně ale platí, že evropský trh směřuje k elektrickému pohonu a nyní jsme v určité přechodové fázi. A my si musíme být jistí, že zákazníkům dovedeme nabídnout auta, která jim v této době vyhovují. Proto máme nyní vedle sebe v nabídce auta na elektřinu, se spalovacími motory, hybridním pohonem. Vedle toho také zkoumáme, jaké možnosti nabízí takzvaný e-fuel (palivo pro spalovací motory získávané chemickými procesy ze vzduchu a vody – pozn. red.), který může být řešením pro část stávajících motorů. Jako výrobce se samozřejmě o konečnou podobu Eura 7 velmi zajímáme, protože nás může hodně ovlivnit. Nicméně ještě důležitější pro nás je, abychom měli pro zákazníky co nejlepší paletu řešení, která bude odpovídat jejich potřebám.
Elektrická Evropa
Prodeje elektrických aut stále rostou, ale pořád jsou velmi výrazně za spalovacími motory. Máte nějaké odhady a propočty, kdy by se měl u nových aut poměr bateriových a spalovacích pohonů vyrovnat?
To je pro výrobce zásadní otázka. Důležité bude, jak rychle se bude rozvíjet infrastruktura pro provoz elektrických vozidel a samozřejmě také postoje zákazníků. My počítáme s tím, že v roce 2030 budou všechna naše auta prodávaná v Evropě elektrická. A už od roku 2025 budou mít všechny naše modely i verzi s elektrickým pohonem. Kde bude ale ten bod, kdy se poměry vyrovnají, nedovede, myslím, nikdo přesně říct. Kdyby třeba Česká republika začala nyní hodně investovat do elektromobilové infrastruktury, šel by nejspíš i u vás počet elektrických vozů dost rychle nahoru.
S takovými investicemi z české strany bych tedy na vašem místě raději moc nepočítal…
To byl samozřejmě jen příklad. Chci tím jen ukázat, že jako šéfka automobilky rozhodně nemám všechny potřebné proměnné ve svých rukou. Nicméně my jako značka určitě budeme „ready“ na plně elektrickou budoucnost od roku 2030 a do té doby nabídneme zákazníkům široký výběr různých možností.
Od roku 2030 by se tedy měly v Evropské unii prodávat pouze elektrické peugeoty…
Ano, ale důležité je zdůraznit právě tu Evropskou unii. V řadě jiných regionů to tak určitě nebude.
Pojďme se ještě vrátit k oficiálně stanoveným omezením. Je možné, aby evropské automobilky byly zároveň dobře připraveny jak na úplný konec spalovacích motorů od roku 2035, tak na další omezení emisí u spalovacích motorů už od roku 2025 či 2026, se kterým počítal právě návrh normy Euro 7?
Pokud budu mluvit za koncern Stellantis, jehož je Peugeot součástí, my jsme měli původně spočítaný konec spalovacích motorů na rok 2038. Nicméně jsme schopni stihnout i rok 2035. Investovali jsme v souhrnu více než třicet miliard eur do elektrifikace všech našich modelů. Další velké investice pak šly do hybridních pohonů, vodíkových jednotek pro větší užitkové vozy a podobně. Všichni výrobci teď musejí trochu riskovat a sázet na různé varianty dalšího vývoje, my samozřejmě nejsme výjimkou.
Stellantis loni dostal pokutu za manipulaci s emisemi na americkém trhu a zařadil se po bok koncernů jako VW či Mercedes-Benz, které byly úřady usvědčeny z podvodů. Nedá se říct, že si automobilky za enormní politický tlak na snížení emisí mohou také trochu samy kvůli svým někdejším hříchům?
Předně chci zdůraznit, že jsme nikdy neměli žádný problém na evropském trhu a že důsledně plníme veškeré své povinnosti. Ta situace, kterou zmiňujete, se týkala amerického trhu, na němž Peugeot jako značka nefiguruje. Za celý koncern ale asi mohu klidně říci, že tak velké sumy do elektrifikace investujeme i proto, že chceme splňovat všechny normy a náležitosti. Nechceme platit pokuty. A to nejen z důvodů finančních, ale hlavně etických. Jsme a chceme být zodpovědnou automobilkou, která ví, jak má fungovat a co má dodržovat.
Čínské konkurence se nebojím
Evropa je tradiční baštou automobilového vývoje. Nemáte obavu, že nás v elektroautech může dohnat a předehnat nejen Amerika, ale hlavně Čína? Že Evropa ztratí svůj technologický a odborný náskok?
Byla jsem letos na jaře na veletrhu v Šanghaji. A mohla jsem srovnávat situaci s poslední návštěvou stejného veletrhu v roce 2019, v době před covidem. Tehdy tam bylo pár elektrických modelů, letos už je prezentovaly desítky čínských značek. A řada z jejich aut určitě nevypadala špatně. Já to ovšem neberu primárně jako hrozbu, ale jako konkurenční výzvu. Musíme zkrátka ukázat zákazníkům, že jsme pro ně lepší volba.
Co to znamená v praxi?
Že budou naše auta kvalitnější a přitažlivější, ale že také dovedeme lépe rozvíjet technické komponenty, zejména samotné baterie. Konkurenci budeme respektovat, ale zároveň musíme velmi silně ukázat, co nás odlišuje. Musíme mít široké portfolio kvalitních vozů, ale musíme také investovat do vývoje a dobře pracovat se svými dodavateli a komponenty do aut. Proto vybudujeme pět továren na baterie, tak zvané gigafactory. Jednu z nich otevřeme ještě letos ve Francii.
Lze ovšem čekat, že konkurence dosti přitvrdí, když k tradičním automobilovým značkám přibyde ještě řada nových, specializovaných na elektroauta.
Zcela jednoznačně. Ale nevidím důvod se nějak obávat. Viděli jsme, jak Tesla zahýbala s automobilovým trhem. Ale také vidíme, že jako tradiční výrobce dovedeme reagovat a na evropském trhu s elektrickými vozy slavit úspěchy. V mých očích bude soutěž značek vždycky tím, co nás bude posouvat kupředu. A zákazník z toho bude profitovat.
Trojnásobná revoluce
V automobilové branži se pohybujete po celou profesní kariéru. Od roku 1977, kdy jste začínala v Jaguaru, se změnilo mnohé. Kterými největšími milníky podle vás automobilový průmysl v posledních desetiletích prošel?
Tou největší změnou asi procházíme právě teď a to říkám přesto, že jsem v oboru zažila celou řadu změn. Jedinou klimatizací v mém prvním autě byla okna, a to okna na kličku, žádné elektrické stahování. Měnil se design aut i řada technologií. Dramaticky se zlepšily všechny bezpečnostní prvky ve vozech a přibyla řada nových. Nicméně teď je to nejvýraznější revoluce, a to hned trojnásobná.
Které tři směry máte na mysli?
O jednom jsme už mluvili, a to je elektrifikace. Tím druhým jsou prvky automatického řízení. Teď nemyslím jen plně automatické řízení bez zásahu člověka, k němuž máme pořád daleko. Jde spíše o všechny ty asistenty usnadňující řízení, předcházející kolizím a podobně. Třetí oblast souvisí s připojením a digitalizací – od přenesení všech funkcí vašeho smartphonu do auta až po to, že můžete svůj vůz na dálku přes mobil ovládat, například si v něm zatopit nebo řídit nabíjení.
Všechny ty změny navíc dále pokračují a spíš akcelerují…
Troufnu si odhadnout, že díky elektrifikaci, softwaru a umělé inteligenci projdou auta v příštích pěti letech většími proměnami než v uplynulých dvaceti. Nedávno jsem byla na technologickém veletrhu CES, který je zřejmě nejdůležitější událostí tohoto typu na světě. Náš koncern tam představoval technologické novinky a už fakt, že to jedna z největších automobilových skupin světa dělá na veletrhu technologií, a nikoli na pařížském nebo ženevském autosalonu, říká podle mě o proměně toho oboru mnohé.
Je naopak něco, co po celé ty dekády zůstává stejné? Co bychom mohli označit za páteř nebo kořeny automobilové branže?
Myslím, že drtivá většina kupců si vybírá auto podle toho, jak se jim líbí design a krása vozu. Na tom se podle mě nic nezměnilo. Když mi moji rodiče koupili první auto, bylo to mini, v barvě „british racing green“, úplně jsem ho milovala. Jsem přesvědčena, že dnešní řidiči a řidičky milují svá vysněná auta úplně stejně.
Dobrá, co dalšího kromě designu přetrvává po celé věky?
Radost z řízení, ta se také nemění. To je obzvlášť důležité pro naši značku, protože peugeoty se vždy lidem dobře řídily. Na tomhle potěšení z jízdy se nic nezmění ani po nástupu elektrických aut, dokonce v nich může ještě zesílit. Instinktivní řidičská radost tu byla v letech sedmdesátých i osmdesátých, je tu dnes a bude tu i v dalších dekádách. A je tu ještě jedna věc, a sice způsob, jakým si auta kupujeme.
Ten vám také připadá stejný?
Samozřejmě dnes si na svých mobilech, tabletech či počítačích zjišťujeme mnohem důkladnější informace, využíváme různé srovnávače. Jenže drtivá většina z nás si nakonec stejně bude chtít na to auto sáhnout, sednout si do něj, zkusit se s ním projet. A také si o tom vozu s někým promluvit, nechat si ukázat, jak se co ovládá. Proto se podle mne nyní dá mluvit o „fygitálním“ přístupu, kombinaci digitálního a fyzického. Jsem přesvědčena, že bude i v budoucnu důležité, aby se rozvíjela síť prodejců. Oni jsou ti, kdo významně budují pověst značky.
Vystoupit z komfortu
Navzdory všem změnám zůstává automotive ve svých nejvyšších patrech stále výrazně mužskou branží. Dočkáme se v budoucnu častěji žen na pozicích CEO ve velkých světových značkách? A může je k tomu inspirovat i váš příběh?
Padesát procent zákazníků, kteří si kupují naše vozy, jsou ženy. Z výzkumů i osobní zkušenosti pak víme, že ženy v podstatné míře ovlivňují i konečný výběr vozu u mužských zákazníků. Sečteno podtrženo, o nákupu většiny vozů rozhodne nakonec žena. Proto by podle mě bylo správné, kdyby se i v automobilovém průmyslu objevovalo na klíčových pozicích stále více žen. A já se k tomu sama snažím co nejvíce přispět. Povzbuzováním žen, mentoringem, otevíráním nových příležitostí i podporou diverzity v rámci naší značky. Pokud by se stal můj profesní příběh inspirací pro další ženy, byla bych velice ráda.
Měla jste vy někoho, kdo byl ve vaší kariéře tou inspirací?
Měla jsem skvělého mentora, pravda muže. A díky této osobní zkušenosti jsem přesvědčena, že je skvělé, když máte někoho, kdo vás přiměje se posouvat kupředu. Správný mentor je ten, kdo vás dostane z vaší komfortní zóny a přiměje vás překonávat vlastní limity. Já jsem se například díky takovému vhodnému tlaku vypravila pracovat do Francie, ačkoli jsem v té době sotva pořádně uměla francouzsky. Bez toho kroku bych asi nemohla dnes stát v čele ikonické francouzské značky.