Bach for All. Nováček mezi festivaly

27. července 2017

Vystoupení izraelského cembalisty Shalev Ad-El se souborem Barocco sempre giovane v kostele Nejsvětějšího Salvátora.

Archív festivalu Bach for All

Unese hlavní město akci s konceptem věnovaným pouze jednomu skladateli? Je tady místo na další festival vážné hudby? A je skutečně Bach pro všechny? Takovým otázkám čelil nováček na pražské kulturní scéně – první ročník mezinárodního hudebního festivalu Bach for All.

Série šestnácti bachovských koncertů se odehrála především v pražských chrámech. Dramaturg festivalu Jakub Kydlíček, jinak též dirigent a flétnista, je s výsledkem spokojený. A zájemce zve na akci, která udělá za čtrnácti dny nabitými Bachem tečku. Alespoň pro letošek.

Jakub Kydlíček, dirigent a dramaturg festivalu Bach for All

Hana Makovcová

Čím bude závěrečný koncert výjimečný?

Jde o nejrozsáhlejší koncert, co se týče obsazení. Vystoupí na něm Barokní orchestr Pražské konzervatoře, Kuhnův smíšený sbor a pět sólistů včetně české zpěvačky Markéty Cukrové. Budou se hrát dvě velké kantáty, Magnificat D-dur a Velikonoční oratorium, které jsou Bachovými vrcholnými díly. A zážitkem budou samozřejmě i nádherné prostory Týnského chrámu, v nichž se Bachova hudba může cítit jako doma.

Proč jste se do takového projektu vrhli?

V Čechách úplně chyběl festival, který by byl zaměřen pouze na Johanna Sebastiana Bacha a na žánrovou rozmanitost jeho hudby. Chtěli jsme navázat na tradici provozování Bacha, která je silná hlavně v Německu, a pokusit se etablovat pravidelné uvádění jeho hudby v Česku.

Proč právě Bach, a ne jiný velikán hudební klasiky?

V uplynulém čtvrttisíciletí nenajdeme muzikanta, který by nebyl ovlivněný právě Bachem. Tvorba všech ostatních velikánů jako byli Mozart nebo Dvořák z něj vědomě či nevědomě vycházela.

Čím podle vás může být Bach pro současné generace atraktivní?

Jeho hudba je nadčasová, v tom je mezi svými barokními současníky naprosto ojedinělý. Všechna jeho díla bez výjimky promlouvají specifickým hudebním jazykem. Jinými slovy, Bacha rozeznáte hned po několika taktech. Proto můžeme říct, že je jakýmsi konstantním prvkem i pro dnešního posluchače. Důkazem pro mě bylo, když jsem ve festivalovém publiku viděl i mládež nebo posluchače, kteří jinak na koncerty klasické hudby nechodí.

Jakou u nich našel Bach odezvu?

Jedna návštěvnice přicestovala až ze Spojených států, kde jsou koncerty Bacha velmi drahé. Prostě si naplánovala cestu do Prahy podle našeho festivalu a chodila na vybrané koncerty. Přijel také legendární hráč na barokní housle John Holloway, který byl nadšen z recitálu česko-německé cembalistky Barbary-Marie Willy. Slavný izraelský cembalista Shalev Ad-El si zase pochvaloval spolupráci se souborem Barocco sempre giovane, s nímž vystoupil v Kostele nejsvětějšího Salvátora…

Splnil tedy festival vaše očekávání?

První ročník pro nás znamenal i sbírání zkušeností, a to jak ohledně dramaturgie, tak co se týče obsazení a lokací. Rozhodně chceme pokračovat ve festivalových řadách změřených na díla pro klávesové nástroje, v řadě orchestrální a v řadě kantátové. Také jsme si ověřili, jak krásně k sobě patří Bach a pražské chrámy.

Závěrečný koncert festivalu Bach for All
Uskuteční v pátek 28. srpna od 20.00 v Chrámu Matky Boží před Týnem na Staroměstském náměstí. Program: Velikonoční oratorium, Magnificat D-dur. Vystoupí: Barokní orchestr Pražské konzervatoře, Kuhnův smíšený sbor, Michaela Popik-Kuštěková (soprán), Jolana Slavíková (soprán), Markéta Cukrová (alt), Jaroslav Březina (tenor), Jiří Miroslav Procházka (bas), Jakub Kydlíček (dirigent). Podrobnosti: www.bachforall.cz

Podpořte Reportér sdílením článku