Stavební průtahy: kdo to tu brzdí?

7. června 2017

Ilustrační snímek

Marek Šálek

Senát projednává úpravu stavebního zákona, která má znemožnit účast veřejnosti při povolování staveb. Celá procedura, která trvá neúměrně dlouho, by se tím měla zefektivnit a zkrátit. „Skutečnou brzdou těchto řízení je přitom něco zcela jiného,“ píše pro magazín Reportér specialista na nemovitostní právo.

V žádném případě nechci tvrdit, že zmíněný problém (neúměrná délka řízení) neexistuje – právě naopak. Je však třeba se zamyslet nad tím, zda navrhovaný krok (vyloučení veřejnosti) skutečně může zásadním způsobem přispět k vyřešení tohoto problému. Na základě zkušeností ze své advokátní praxe si troufám tvrdit, že nikoli.

Dodržovat zákonné lhůty

Spolky reprezentující většinou zájmy angažované veřejnosti, často sousedů z dotyčného místa, nemají žádné privilegované postavení, co se týče váhy námitek ani procesních lhůt k jejich podání. Rovněž nemají žádné instrumenty, kterými by nedisponovali řádní účastníci řízení.

Vezměme si územní řízení: zatímco spolek má na uplatnění námitek zpravidla 15 dní, stavební úřad má podle zákona rozhodovat do 60, ve složitějších případech do 90 dnů. Zatímco pro spolky je uvedená 15-ti denní lhůta šibeniční, neexistuje bič, který by úřad dotlačil k vydání rozhodnutí v zákonných lhůtách. Dochází-li již ve fázi rozhodování v prvním stupni pravidelně k průtahům, vina je zpravidla na straně stavebního úřadu, který často svou neschopností rozhodnout, případně svým laxním postupem, protahuje vydání územního rozhodnutí o mnoho dalších měsíců.

Co se týče odvolání, lhůta pro jeho podání činí pro spolky stejně jako pro kohokoli jiného 15 dní. Problémem je ale opět především absence závazné lhůty pro vydání rozhodnutí o odvolání. To je ještě vygradováno tím, že v případě, kdy odvolání směřuje proti obsahu stanoviska dotčeného orgánu, zákonná lhůta pro vydání rozhodnutí neběží po dobu, kdy se nadřízený orgán k předmětné otázce vyjadřuje – což často trvá i několik měsíců. Odvolací řízení se tedy – opět nikoli vinou spolků, kterým nelze vyčítat, že odvolání podaly – obvykle táhne mnoho měsíců, někdy i let.

Kritici účasti spolků na řízeních dle stavebního zákona poukazují na skutečnost, že spolky mohou řízení protahovat i různými procesními podáními, případně žalobami. I tyto námitky jsou však liché. Správním úřadům v naprosté většině případů nic nebrání vyřídit procesní podání v řádu dnů (přesto jim to mnohdy zabere opět několik měsíců), s vydáním rozhodnutí ve věci pak obvykle není třeba čekat na vypořádání případných odvolání či žalob o procesních otázkách (pochopitelně s rizikem jejich zrušení, jsou-li tato procesní rozhodnutí nekvalitní a nesprávná).

Podpořte Reportér sdílením článku