Komu vydělají Babišovy pokladny

8. listopadu 2015

Poslanci schválili elektronické hlídání tržeb. Odstartuje nejdříve na konci roku v restauracích a hotelech. Andrej Babiš získal při prosazování a zavádění EET nečekané spojence. Třeba hazardní společnosti, kterým chce zvednout daně, nebo bývalého šéfa ČEZ Martina Romana, s nímž měl dříve spory. Právě oni totiž patří mezi podnikatele, kteří plánují prodávat inteligentní registrační pokladny a na EET vydělávat.

Zatímco se Andrej Babiš s Miroslavem Kalouskem perou, ti třetí vzadu se na elektronickou evidenci tržeb (EET) pilně chystají. Zda se budou nakonec i smát, to se uvidí nejdříve za rok. V kaž­dém případě se na nový byznys s krabičkami a inteligentními pokladnami − které budou berním úředníkům on-line hlásit každou utracenou korunu − chystají nově vzniklé firmy, zavedené IT podniky a také ostřílení miliardáři cítící novou příležitost jako divočáci lanýže ukryté pod zemí.

Nebezpečí ztráty je poměrně velké: ani nyní není jasné, jak bude systém mířící zejména na menší daňové úniky vypadat a kdy přesně, respektive zda vůbec odstartuje. Ale riziku odpovídá i možná odměna. S počátečním vkladem v řádu desítek milionů si investoři kupují lístek do soutěže o lukrativní koláč, který může přesáhnout miliardu korun ročně. Takový je totiž realistický odhad, kolik ročně zaplatí podnikatelé za datové karty, pokladny a související služby spojené s on-line evidencí tržeb. Pokud zvítězí varianta – EET zavedou všichni bez výjimek − půjde podle odhadů ministerstva financí až o půl milionu zákazníků. Většinu z nich čeká minimálně upgrade na modernější pokladnu nebo si budou muset koupit aspoň připojení k internetu.

„Firem, které to umějí a budou to nabízet, bude stovka. Konkurence bude taková, že na tom nikdo miliardy nevydělá, ale přišlo nám to jako zajímavý nápad,“ říká Jan Veverka, partner v investiční skupině Touzimsky Kapital. Společně s bývalým šéfem ČEZ Martinem Romanem a bývalým ekonomickým poradcem vlády Michalem Mejstříkem koupili podíl v karlovarské společnosti Smart software: vlajkovou lodí této společnosti je vlastní pokladní systém, který umí on-line sledovat oběh objednávek, zboží, plateb i spropitného v pokladnách obchodů a restaurací. Společnost na svých webových stránkách uvádí, že urychluje obsluhu hostů v gastronomických zařízeních a minimalizuje možnosti úniku peněz. „My jsme investoři, nechceme vyrábět pokladny. Během dvou tří let můžeme získat kritickou masu klientů a může to být zajímavá nevěsta pro někoho velkého. Ale třeba nikdo nepřijde, budeme vydělávat deset patnáct milionů ročně a budeme mít z takové investice radost,“ říká Veverka, bývalý poradce šéfa Českých drah a člen ODS. K jeho projektu na konci loňského roku přistoupila skupina J&T.

Původní pětimilionová injekce do Smart software výměnou za poloviční podíl se ještě rozroste, aby společnost měla prostředky na očekávaný rychlý růst. „Hledali jsme investora, chystaná elektronická evidence tržeb byla jedním z důvodů,“ říká Hynek Pášma, jeden z původních společníků firmy Smart software. Dosud byly hlavní cílovou skupinou firmy obchody a řetězce s dvaceti až padesáti prodejními místy, nově zacílí i na večerky, občerstvení a malé prodejny, které si budou muset pořídit aspoň krabičku odesílající účtenky on-line do teprve chystaného systému finanční správy.

Chorvatské překvapení táhne

Podnikatelé plánující vydělávat na elektronické evidenci tržeb se inspirovali v Chorvatsku. „S nápadem pustit se do toho přišel poprvé Michal Mejstřík už někdy před dvěma lety. Byli jsme se podívat v Záhřebu, kde znal jednoho Němce, který v Chorvatsku do EET zainvestoval,“ říká Jan Veverka. „Martina Romana jsem musel přemlouvat, aby do toho s námi šel, protože sám na to nemá čas.“ Počítá s tím, že jejich pokladní byznys podpoří venkovní reklama „za cenu papíru a lepidla“, kterou v inzertně slabších měsících zařídí sesterská billboardová síť BigBoard. Ta naopak získá díky pokladnám cenné informace o existenci potenciálních zákazníků – může nabízet reklamu třeba restauracím sídlícím poblíž billboardů.

Podpořte Reportér sdílením článku