Italské srdce v českých bublinkách

foto Petr Kozlík, Mafra

Tenhle člověk se umí nadchnout. Pro byznys i pro své koníčky. Ať mluví o produkci minerálek, investicích do nemovitostí, nebo o sbírání historických závodních aut, vždy mu svítí oči. V Česku působí Alessandro Pasquale už čtrnáctý rok, ale jestli se u nás něčemu opravdu nenaučil, pak je to skepse a skuhrání.

Dospělý člověk by měl vypít denně zhruba dva litry tekutin. Kolik z toho může připadat na minerálku?

Z mého pohledu samozřejmě nejlépe celé dva litry. Ale vážně, dospělý člověk by měl vypít dva litry vody, nikoli slazených limonád nebo třeba piva, protože ty tolik k hydrataci organismu nepřispívají. A pokud by pil slabě nebo středně mineralizovanou vodu, a ne třeba takovou, jaká je v horkých lázeňských pramenech, tak skutečně může pít výlučně minerálku.

To by znamenalo, že teoreticky může desetimilionová populace vypít ročně 7,3 miliardy litrů minerálek. Jaká je ale reálná úroveň spotřeby v Česku?

V případě neochucených minerálek je to kolem šedesáti litrů na osobu ročně, tedy kolem šesti set milionů litrů.

Myslíte si, že už se český trh s tímto množstvím dostal na své reálné maximum?

Zdaleka ne. To číslo roste a dál poroste. U nás se ročně vypije zhruba dvě stě litrů balených nápojů na osobu. A tím, že lidé preferují zdravější životní styl, se zvětšuje podíl minerálky na úkor ostatních nápojů. To je celosvětový trend.

Doba nám přeje

Podle předběžných výsledků dosáhla skupina KMV loni tržeb 7,5 miliardy, což je o dvě procenta více než rok předtím. Hrubý zisk (EBITDA) vzrostl o 14 procent. Čím to, že zisk roste rychleji než tržby?

Jednak se snažíme stále zlepšovat naši efektivitu. A také jsme v unikátním okamžiku, kdy je většina vstupních nákladů na nízkých cenách. Je to doba, která výrobcům nealko nápojů přeje.

Jaké náklady jsou nyní levnější?

Například elektřina, sklo, cukr, ale třeba i doprava díky nepříliš vysokým cenám ropy. Počítáme ale samozřejmě s tím, že to nebude trvat věčně a že ceny vstupů zase porostou. U některých se to už děje.

Klíčová firma vaší skupiny – Karlovarské minerální vody (KMV) – vydělala v roce 2015 dvě stě milionů při tržbách 3,26 miliardy. Bylo to loni ještě lepší?

Podpořte Reportér sdílením článku