Pravidla máselné paniky

V obchodě nastal zmatek, protože u másla a margarínů zůstaly staré cenovky.

foto Jiří Štický

Ačkoli šéf velké potravinářské firmy Madeta varoval začátkem září, že máslo bude stát brzy 70 korun, jeho cena začala na přelomu října a listopadu klesat. Co vlastně způsobilo máselnou horečku posledních měsíců? Jistě přispěl dlouhodobější odklon od rostlinných tuků i zrušení mléčných kvót v EU před dvěma lety – na růstu ceny se pak snažil vydělat každý, kdo mohl. Panika dokončila zbytek.

Ještě půl hodiny před otvíračkou je na parkovišti před hypermarketem na okraji Prahy prázdno. Auto lze zaparkovat přímo proti vchodu, což se vám v jinou denní dobu nepodaří. Ve tři čtvrtě na osm přicházejí zaměstnanci ke služebním dveřím na boku obří budovy – a před hlavním vchodem se objevují první lovci slev. Je čtvrtek ráno a v Globusu u dálnice na Plzeň začíná platit nový leták. V půlce října, v době vrcholící máselné paniky, je v něm i máslo. Přijel jsem na místo právě kvůli ní – kvůli čtvrtkilové kostce bezejmenného másla vyfocené do letáku za 46,90, což byla v tomto týdnu nejnižší cena – a čekám, co se stane.

Přes léto máslo rekordně podražilo. Někteří lidé ho začali pod dojmem zpráv o hrozícím nedostatku a dalším zvyšování ceny hromadit doma v mrazácích. Jiní se o něj začali ve slevách skoro prát. Zareagovali i podvodníci a zloději. Podle policejních svodek se začalo máslo v obchodech ve větším množství krást, vznikl i podvodný e-shop, který inkasoval peníze, ale máslo neposílal.

Již zmíněný Globus není zrovna známý coby slevový ráj, přesto je nás u vchodu nachystaných v pracovní den asi čtyřicet. Skoro všichni jsou pánové v penzijním věku, vyzbrojení novým letákem a velkokapacitním vozíkem. Sekuriťák si nás přes sklo prohlíží a ukazuje, že závod brzy odstartuje. Přesně v osm otevírá. V dosud tichém hypermarketu dělají ocelová kolečka na dlaždičkách pekelný rámus. Přestože jsem bez vozíku, čelo peletonu nestíhám. Půlka pádí ke zlevněné čokoládě a figurkám Mikuláše, máselná parta musí přes celý obchod. Když dorazím, porcování už probíhá. Každý si smí vzít pět kusů na osobu a den. Všichni si berou automaticky plnou dávku. Někteří nasazují brýle na čtení, aby prozkoumali, co to vlastně koupili. Starší pár hlasitě komentuje, že levnější máslo je z Polska a Belgie, a půlku z povoleného přídělu vracejí do regálu. O české máslo, které leží v regálu opodál za šedesát korun, však ani nezavadí. Za hodinu se vracím na stejné místo. U některých krabic levnějšího másla je vidět na dno a dobrý metrák je pryč. Podle cenovek bylo zlevněno jen o tři koruny.

„Akcí na máslo je plus minus třikrát méně než loni,“ vysvětloval v říjnu Petr Miklík z kupi.cz, serveru, který sbírá z letáků údaje o slevách v řetězcích. V tom měsíci jich bylo pouhých sedm a průměrná „akční cena“, pokud se dá čtvrtka másla za padesát korun tak označovat, byla o polovinu vyšší než loni. Lidé, kteří jsou na slevové letáky zvyklí a vědí, jak akce fungují, se rychle přizpůsobili. „Dny, kdy se tvoří fronty v supermarketech a kolabuje doprava blízko nich, přímo souvisí s platností letáků,“ říká. Zlevněné máslo se stalo podle Miklíka takovým tahákem návštěvnosti, že jej obchodníci začali nasazovat po vybraných prodejnách na jeden konkrétní den nebo na slevově slabší víkendy.

Všichni nám lžou

Následující týden v sobotu vyrážím pro máslo do Kauflandu v Kladně. V letáku není o másle ani čárka, ale řetězec známý svými agresivními slevami slibuje čtvrtku za 43,90 jeden den předem v televizi a rádiu. V sedm ráno, kdy otevírá, je ještě tma a docela zima. Kladenský hypermarket je zakouslý do sídliště, což je hlavní důvod, proč je parkoviště pořád plné a pár lidí přišlo jen nalehko v šortkách a gumových crocsech.

Podpořte Reportér sdílením článku