Před dezinformacemi nás lépe ochrání vzdělání než úřad

12. ledna 2017

Profimedia.cz

Nepravdivým zprávám je nutné čelit především mediální gramotností. Školy ani sdělovací prostředky to však zatím příliš nezajímá. Právě jejich spolupráce přitom představuje naději na skutečnou změnu.

Boj proti dezinformacím není v dnešní době pouhou službou veřejnosti, ale národním zájmem státu. Rozhodnutí vlády zřídit pro tento účel specializovaný odbor (Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám) by proto mělo být vítáno bouřlivým potleskem ze všech stran. Místo aplausu – už za onu elementární vládní snahu – však slyšíme nanejvýš pleskání facek dopadajících na novou instituci ještě dříve, než stačila zahájit činnost.

V jistém směru to nevadí. Úřad nemá mít cenzurní pravomoc a pokud někomu překáží prosté porovnávání nesprávných informací s realitou, říká nám o sobě mnohé. Zároveň však lze zdvořile pochybovat o úspěchu entity, která nedokáže účinně čelit ani dezinformacím ohledně sebe samotné.

Důvěru nepřidává ani začlenění úřadu pod ministra vnitra Chovance, jenž zvládá být lecčím, ale symbolem transparentního informování vskutku nikoliv – viz lánský puč či reforma policie. Jistě, Petr zapřel Krista hned třikrát a přesto má svatozář. Petr ovšem také dokázal uzdravit mrzáka a jiné zázraky, zatímco největším divem ministrovým zůstává přeměna cizí maturitní otázky na kus vlastní bakalářské práce, což je poněkud rozdíl.

Leč i kdyby vnitro skutečně zplodilo výkonný úřad proti lživé propagandě, jeho efektivita bude nepatrná. Racionální opravy senzačně znějících post-pravd se dočkají malého zájmu a řada lidí to navíc bude považovat za další propagandu, jen z jiné strany. A nelze je šmahem odsoudit jako hlupáky, vždyť orientovat se v dnešní změti zdrojů není snadné ani pro profesionály, tím méně pak pro veřejnost, která neměla šanci se této schopnosti naučit.

Učivo bychom měli, učitelé chybí

Aby mohl být boj s jakoukoli propagandou účinný, potřebujeme mediální gramotnost rozvíjet už od povinné školní docházky. Ne zařadit do výukových plánů, kde se bude dělit o povinně volitelnou hodinu týdně s psychologií pro začátečníky, nýbrž učinit ji jednou z priorit českého vzdělávacího systému.

Podpořte Reportér sdílením článku