Od Rockfestu k miliardám

Příběh firmy Tescoma by mohl sloužit jako dějiny českého kapitalismu v kostce.

Před čtyřiatřiceti lety společně zakládali v Březůvce u Gottwaldova kapelu Symfonik Rumpál. Před pětadvaceti lety, už ve znovu přejmenovaném Zlíně, firmu Tescoma.

S oběma projekty Jiří Vaculík a Petr Chmela uspěli. S Rumpálem vyhráli na prvním ročníku Rockfestu v roce 1986 autorskou soutěž a dočkali se i pozvání do tehdy náramně progresivního pořadu Hudební aréna ČST.

Tescoma pak prožila příběh, který by mohl sloužit jako dějiny českého kapitalismu v kostce. Je v něm první prodávaný výrobek – byl to perlátor, tedy zařízení na úsporu vody z kohoutku – i první televizní reklama, kde Helena Růžičková propagovala nádobí. Neschází ani sponzoring fotbalu, sedm let kopala první ligu FC Tescoma Zlín.

Podnik, který kytarista a bubeník Rumpálu založili před čtvrtstoletím, vykazuje dlouhodobě stabilní a pěkné výsledky. Tržby se vykazují v miliardových hodnotách, zisky ve stamilionových. Že jeden ze spoluzakladatelů Petr Chmela letos získal tradiční ocenění Podnikatel roku, dává logiku.

Mimochodem, ve stejné soutěži byl Začínajícím podnikatelem roku vyhlášen Josef Průša, který dobývá svět s 3D tiskárnami své firmy Prusa Research. Bude zajímavé sledovat, jak se v příštích dvaceti letech vyvine jeho příběh. Na reklamu s herečkou a sponzoring fotbalu bych už nesázel. Ale kdo ví…

Podpořte Reportér sdílením článku