Příběh

Teď se nosí mapy!

10 / 12 / 2017

Třináctiletého Matěje Hoška, kterému diagnostikovali Aspergerův syndrom, fascinují mapy – a kreslí je. A jelikož jeho maminka pracuje v designu, vznikla značka Maappi: Matějovými mapami jsou potištěná trička, ponožky či kryty na mobil. Matěj to v životě nemá lehké, ale Maappi má úspěch. Firma hodlá pomáhat autistickým dětem.

Třináctiletého Matěje Hoška, kterému diagnostikovali Aspergerův syndrom, fascinují mapy – a kreslí je. A jelikož jeho maminka pracuje v designu, vznikla značka Maappi: Matějovými mapami jsou potištěná trička, ponožky či kryty na mobil. Matěj to v životě nemá lehké, ale Maappi má úspěch. Firma hodlá pomáhat autistickým dětem.

Jen pár hodin předtím, než jsem se měla s Hoškovými sejít, mi zavolal Matějův otec. Syn, s nímž jsem chtěla mluvit kvůli jeho účasti na unikátním designovém projektu, se probudil se silnou depresí; křičí, mlátí věcmi a na žádné rozhovory dnes nemá náladu.

Schůzka se tedy musela přesunout na následující listopadový den.

To už mi Matěj přišel otevřít dveře společně s mámou. Dům zdobily vánoční dekorace, v rohu místnosti stál stromeček. „To víte, Matěj si na to potrpí. A vzhledem k tomu, že jedeme příští víkend do Vídně, nerozdýchal by, kdybychom na první adventní neděli nebyli řádně připraveni,“ vysvětluje Matějova matka Michaela Hošková. Matějův perfekcionismus – jeden z projevů jeho poruchy, Aspergerova syndromu – byl ostatně vidět v každé místnosti. Vše úhledně srovnané: obrazy na stěnách, ručníky v koupelně, skleničky na policích. Dokonce mi v jednu chvíli srovnal diktafon, mobil a hrnek s čajem do řady tak, aby lícovaly s krajem stolu.

Onen perfekcionismus je i hlavním zdrojem značky Maappi. Založila ji Michaela Hošková, nechává oblečení a módní doplňky potisknout systematickými kresbami svého syna a výtěžek má pomáhat dětem s podobnými poruchami autistického spektra, jaké má on.

Na těch kresbách jsou – mapy.

 

Až k mapě dějin

Mapy zajímaly Matěje už od útlého dětství. Jako malý kluk nesnášel městskou hromadnou dopravu. Stísněný prostor, davy lidí, hluk, světla. „Metra jsem se hrozně bál. Když přijíždělo z tunelu do stanice, myslel jsem si, že ta světla jsou oči ďábla, který si jde pro mě,“ vzpomíná Matěj. Uklidňoval ho jen pohled na dopravní mapy, které visí v metru, tramvajích či autobusech.

Někdy v té době, v předškolních letech, začala jeho sběratelská vášeň: od příbuzných a kamarádů pravidelně dostával mapy metra z různých metropolí, které se učil nazpaměť. A poté, co se naučil číst a psát, trávil dny vymýšlením a kreslením vlastních podzemních tras.

Mimochodem – jedna z jeho prvních map se jmenovala Trotlov. V Matějově mysli spojovala zastávky mezi nepochopením, odlišností a opovržením, s nimiž se musel potýkat každý den.

Jak se ale mapy dostaly na trička nebo třeba ponožky? Projekt se zrodil, když se Matěj zhlédl v módním řediteli Rafu Simonsovi, jenž v dokumentárním filmu Dior a já hledal pro své modely inspiraci ve výtvarném umění. „Přišel mi stejně divnej jako já,“ říká Matěj a jeho máma vypráví: „Najednou kolem naší krejčovské panny omotal jednu ze svých map, a vytvořil tak sukni. Já seděla s otevřenou pusou a sama pro sebe jsem si řekla – tu sukni chci!“

Michaela Hošková se v oblasti designu a módy pohybuje, oslovila tedy ředitele Prague Fashion Weeku Lukáše Loskota, zda by se synovy mapy nemohly stát součástí charitativního bloku. A tak vznikla v roce 2016 kolekce s názvem Autista pro autistu, kterou navrhli designéři Kateřina Geislerová, Michal Kováčik a Tereza Vu. Ohlasy byly velmi pozitivní, pod značkou Maappi začaly vznikat doma u Hošků na koleni první produkty; zisk šel nadaci AutTalk Kateřiny Sokolové, pomáhající rodinám dětí s poruchou autistického spektra.

Značky Maappi si všimli lidé z portálu Hithit, který organizuje crowdfundingové kampaně — na internetu zprostředkovává výběr financí na nejrůznější projekty –, a rodině nabídli spolupráci. Plánem bylo vybrat na provoz čtvrt milionu korun, ale nápad se stal během chvíle tak úspěšným, že se celková vybraná částka vyšplhala na pět set třicet tisíc. Maappi se rozjelo. „Teď s Matějem neděláme téměř nic jiného, než že připravujeme balíky k odeslání. Budeme rádi, když se všechny objednávky stihnou vyřídit do Vánoc,“ říká Michaela Hošková.

Cílem značky přitom je, aby si její produkty zákazníci nekupovali pouze z charitativních důvodů, ale aby se Matějovy mapy staly módním trendem spojeným s příběhem neobyčejného chlapce. Nejprodávanějším motivem je například mapa světových návrhářů zaznamenávající vývoj módního průmyslu, koupit si můžete i mapu nejbohatších lidí. Společně s matkou teď Matěj – u příležitosti blížícího se stého výročí vzniku Československa – pracuje na zmapování českých dějin, velkým projektem příštího roku bude i exkluzivní kolekce, kterou Hoškovi vytvoří bez pomoci návrhářů, s pracovním názvem „Co maminka nosí nejraději“.

Po necelém roce fungování si Maappi začíná vydělávat sama na sebe. Do budoucna plánují zaměstnat lidi s handicapem a vytvořit chráněnou dílnu. Velkou část výdělku by rádi investovali do vzdělávání psychiatrů. „V Česku máme dva psychiatry, kteří pracují s dětmi s autistickou poruchou. To je žalostně málo. Naším cílem bude motivovat studenty psychiatrie, aby se zajímali o problematiku Aspergerova syndromu. Rádi bychom jim zaplatili studium v zahraničí, kde je péče o takto nemocné děti mnohem dál,“ říká Michaela Hošková.

 

Králík a pozvánky

Aby třeba Matěj mohl nastoupit do školy, musel mít asistenta. Vyzkoušel několik asistentů s pedagogickým vzděláním, nejlepší však nakonec byl vyučený kuchař Ondřej. Díky jeho několikaletému úsilí je teď z Matěje, pokud jde o studijní výsledky, premiant.

I tak ho ale několikrát z různých škol vyloučili kvůli agresi. „Matěj je o hlavu vyšší než jeho spolužáci a mnohonásobně silnější, bohužel se nechá snadno vyprovokovat,“ obhajuje svého syna paní Hošková. Ze začátku se bránila jakýmkoliv lékům, nyní je Matěj už třetí měsíc kvůli úzkostem na antidepresivech. „Odmítala jsem tlumicí léky, protože bych tím ulevila maximálně sama sobě. Ale teď má dny, kdy jen leží a brečí, že celý svět je na houby. Trápí se a já nevím, jak mu pomoct.“

Při loučení mě Matěj vzal za svým kamarádem Karmíkem. Králík přivítal chlapce olíznutím nosu a pak se nechal odevzdaně drbat za uchem. Zeptala jsem se Matěje, čím by se chtěl jednou živit. Rád by navrhoval kabiny metra, možná i stanice, ale tím si není jistý. Jeho výtvory v Maappi mu však otevírají dveře. Nedávno dostal Matěj pozvánku do Brna od primátora Petra Vokřála poté, co mu poslal vlastní návrh brněnské podzemní linky. A jedna z pozvánek přišla až z Ameriky od návrháře Rafa Simonse, kterého paní Hošková nedávno kontaktovala s příběhem o vytvoření značky Maappi.

Jde právě o toho návrháře, jehož práce ve filmu se kdysi Matějovi tak zalíbila a kvůli které Maappi vznikla. •

 

Autorka vystudovala bohemistiku na FF UK, v současné době studuje žurnalistiku.

Galerie (3) Diskuze Sdílet

Autor také napsal

Mohlo by Vás zajímat