Velká městská digitální revoluce

Technologie firmy Cross Zlín řídí dopravu v tureckém Izmiru.

foto Cross Zlín

Digitální technologie už dávno změnily způsob, jak spolu komunikujeme a jak přijímáme informace. U řady z nás ovlivňují také práci, seznamování, a dokonce sexuální život. Teď začínají měnit i to, jak žijeme.

Vašemu synovi jsou dnes právě tři roky. Od městského úřadu jste hned ráno dostali zprávu s gratulací – a zároveň nabídku školek v okolí, kam ho můžete jedním kliknutím přihlásit a dalšími dvěma zaplatit školkovné. Úřad ho má v matrice, takže s ním předem pro nějakou školku počítá, a zároveň má samozřejmě přehled, kde a za jakých podmínek má ve školce volná místa. Je to snadné, podobně jako bylo před pár dny lehké vystavení nového cestovního pasu potom, co vám přišlo upozornění, že starému vyprší platnost. Taky na tři kliknutí.

Když jste během tří minut zařídili školku, potřebujete zajet na schůzku na druhý konec města. Automatický dopravní systém vám ukáže, že nejlepší kombinací je kus cesty autem a dál pokračovat trolejbusem. Navigace vás dovede k nejvhodnějšímu parkovacímu místu v nejrychlejším čase. Poplatek za parkování se vám sám strhne díky bráně, která pozná váš telefon. Po nastoupení do trolejbusu se ale poplatek sníží na polovinu, protože město kasíruje za parkování méně od těch, kteří využívají MHD. Trolejbus je navíc naprosto logická volba, automaticky dostává na křižovatkách přednost před auty, takže je s ním cesta mnohem rychlejší. Průkazku nepotřebujete, máte ji ve vašem mobilním telefonu.

Až se vrátíte domů, čeká vás ještě vynesení tříděného odpadu. V mobilu vám totiž přistála zpráva o tom, že právě před chvílí kontejnery u vás za rohem vyvezli a že je v nich volno.

To je jen malá ukázka, co by měla umět takzvaná chytrá města neboli Smart Cities. Koncept, o němž se bude v příštích letech hodně mluvit (a do kterého se budou také v několika příštích letech posílat velké peníze z evropských fondů), ale o němž se toho mezi lidmi zatím jen málo ví.

Chytré město, co to je?

Podle aktuálního průzkumu pro českou pobočku Mastercard má o tom, co Smart City vlastně je, nějaké povědomí zhruba 14 procent obyvatel Česka, přičemž detailnějšími informacemi disponují jen dvě procenta lidí. Dalších sedmnáct procent někdy slyšelo ten výraz, ale nemají ponětí, co se za ním skrývá. Více než dvě třetiny obyvatel Česka o Smart City v životě neslyšely.

Podpořte Reportér sdílením článku