Seriál

110 let autobusů

30 / 06 / 2018

Mezi mnoha výročími letošního osmičkového roku by nemělo zapadnout 110 let od zahájení provozování veřejné autobusové dopravy. Snímek neznámého autora připomíná pražskou autobusovou linku na trase Hradčany – Křižovnické náměstí.

Mezi mnoha výročími letošního osmičkového roku by nemělo zapadnout 110 let od zahájení provozování veřejné autobusové dopravy. Snímek neznámého autora připomíná pražskou autobusovou linku na trase Hradčany – Křižovnické náměstí.

Vůz označený nápisem Omnibusy Kr. hl. Města Prahy stojí před Brindovou restaurací v Praze na Hradčanech. Šofér má kožený řidičský oděv, na zadní plošině vidíme průvodčího s brašnou, jemuž přes rameno nahlíží dva cestující. Z pootevřeného okénka zvědavě pokukuje dáma. Před vozem se ještě nachomýtli tři zvědavci. 

Ti všichni toužili po zvěčnění s autobusem! Zjevně nejde o zastávku ani konečnou, autobus zastavil jen kvůli fotografovi. A všichni pózují! Tak byl fotograf důležitý a vážený, tak byl jeho výkon široce respektovaný. 

Proč snímek vznikl? Možná fotografa požádal někdo z Brindovy restaurace, jejíž majitel chtěl obrázek s moderním dopravním prostředkem využívat k reklamním účelům. Třeba v duchu nějakého podobného sloganu: „Přijeďte ke mně na oběd nebo na večeři, spojte nevšední zážitek z jízdy omnibusem s dobrým jídlem!“

5b34e26d9c40efba609eef07 MEDIA_ITEM image
Autobus v Praze na Hradčanech v letech 1908 – 1909

Nekolejová potahová

Slovo omnibus, které na snímku čteme, prodělalo vývoj a dle definice jde o označení pro „nekolejové potahové vozidlo určené pro veřejnou hromadnou dopravu po stanovené trase podle jízdního řádu“. Přímým předchůdcem linkového autobusu byl omnibus tažený koňmi byl, nicméně termín se zpočátku přenesl i na motorové (a také parní) autobusy. 

V Praze byla první autobusová linka zavedena čtyři roky po skončení koněspřežné omnibusové dopravy a tři roky po zrušení kolejové koňky, a to na lince z Malé Strany na Hradčany. V provozu byla od 7. března 1908, na lince jezdily čtyři autobusy různých značek. Kvůli častým technickými problémům byl však jejich provoz zastaven již 17. listopadu 1909. Od 1. května 1908 do 31. srpna 1909 nahrazovaly tyto autobusy i zrušený provoz tramvají po Karlově mostě. Šlo o první městskou autobusovou linku u nás a provozovanou městem. 

První poštovní autobusy v Evropě jezdily ve Švýcarsku od roku 1906, o rok později byla založena rakouská společnost Postbus. Provoz první české poštovní autobusové linky z Pardubic do Lázní Bohdaneč byl zahájen 13. května 1908. Podle některých zdrojů již v roce 1907 provozoval soukromník linku z Frýdlantu nad Ostravicí do Horní Čeladné.

 

Historik fotografie  Pavel Scheufler se zaměřuje na díla pořízená před rokem 1918. Pro magazín Reportér připravuje seriál  Tajemství historické fotografie. Vybírá a komentuje nejzajímavější kousky své kolekce, které zachycují mimořádné události i každodenní život. Rozhovor s ním si můžete přečíst  zde.
Galerie (1) Diskuze Sdílet

Autor také napsal

Mohlo by Vás zajímat