Chytrá města

Celé město na řídítkách

10 / 10 / 2016

Chcete se po městě pohybovat co nejrychleji? Nebo co nejlevněji? Nebo tak, abyste se přitom cítili pohodlně a příjemně? A vědět, jaké vás kde čekají nástrahy? Česká mobilní aplikace, která tohle všechno slibuje, a přitom ještě vybízí k měření a soutěžení, je podle jejích autorů z firmy Umotional nejpokročilejší na světě. Ambicí je, aby se uplatnila na globálním trhu.

Chcete se po městě pohybovat co nejrychleji? Nebo co nejlevněji? Nebo tak, abyste se přitom cítili pohodlně a příjemně? A vědět, jaké vás kde čekají nástrahy? Česká mobilní aplikace, která tohle všechno slibuje, a přitom ještě vybízí k měření a soutěžení, je podle jejích autorů z firmy Umotional nejpokročilejší na světě. Ambicí je, aby se uplatnila na globálním trhu.

Michalu Jakobovi je devětatřicet. Vyrůstal ve Frýdku-Místku, vystudoval Fakultu jadernou a fyzikálně inženýrskou a doktorát má z Fakulty elektrotechniky ČVUT, kde je dnes docentem informatiky na částečný úvazek. 

„Vždycky mě zajímala umělá inteligence, doprava a… nechci říct ekologie, já jsem technik, ale spíš udržitelnost,“ přibližuje, proč ho začaly fascinovat algoritmy, které lidem pomáhají naplánovat cestu městem.

Právě Michal Jakob je šéfem sedmičlenného týmu, který stojí za vývojem aplikace UrbanCyclers.

Dlužno dodat, že řeč je především o bicyklu. „Auto používám, ale nikdy jsem ho nevlastnil a myslím, že to tak zůstane, i když už máme dvě děti. V současnosti je přece tolik způsobů, jak si auto pronajímat nebo sdílet, že mi připadá jako nesmysl, abych se o něj musel starat a platit všechno okolo. A přijde mi obzvlášť hloupé, že město slouží jako jedno velké parkoviště,“ popisuje svůj přístup. 

Michal Jakob tvrdí, že nikdo z jeho týmu není cyklofanatik. „Jde nám spíš o to, pohybovat se po městě chytře. To může znamenat i hromadnou dopravu nebo třeba chůzi. A ve vybraných případech auto, včetně taxíku.“ Algoritmy ukryté v aplikaci UrbanCyclers dokážou lidem poradit a přizpůsobit trasu okamžité potřebě a situaci. „Městský dopravní systém je složitá věc, možností je spousta. A najít kombinaci, která vám v danou chvíli vyhovuje, není snadné,“ říká zakladatel a hlavní postava UrbanCyclers.

 

Vyhnout se kolizím

Vývoj aplikace nyní běží pod hlavičkou firmy Umotional, kterou Jakob spoluvlastní; první verzi si během prvních pěti měsíců stáhlo osm tisíc tuzemských uživatelů. Nevýhodou je, že zatím je k dispozici jen pro operační systém Android, nikoliv pro iOS, který je v telefonech a tabletech značky Apple. „Není v tom žádná umanutost, důvodem jsou naše momentální kapacity, nemůžeme si dovolit vyvíjet obě platformy zároveň. Jablíčkářům provizorně doporučujeme alespoň webovou verzi,“ informuje Michal Jakob.

Mezi prvními nadšenci, kteří vyrazili do ulic s aplikací UrbanCyclers v mobilu na řídítkách, byla Zuzana Baronová. „Využívám tuhle appku jako super-smart kámoše, když jsem zrovna v Praze. Má celé město dokonale zmapované a dokáže mě navigovat hlavně tam, kde se moc nevyznám,“ říká studentka rekreologie na Univerzitě Palackého v Olomouci. „Hodí se mi taky ve chvílích, když někde potřebuju být co nejrychleji: pomůže mi najít nejméně namáhavou trasu a vyhnout se místům, kde hrozí třeba kolize s auty,“ dodává. V případě tras, které absolvuje pravidelně, stačí Zuzaně off-line režim na zaznamenávání tras. „Sbírám tak odznaky, které dostanu na základě toho, jak často a kudy jezdím,“ přibližuje další rozměr aplikace UrbanCyclers: možnost vytváření statistik a soutěžení.

„Když jedete autem, zajímá vás v podstatě jenom čas a rychlost. A možná ještě to, kolik najedete kilometrů a spálíte benzinu. Zato když se pohybujete na kole, jsou pro vás důležité i další věci jako je bezpečnost, povrch, jestli pojedete příjemnou alejí nebo mezi dvěma svodidly. A jak se přitom nadřete, přičemž někdo chce naopak vydat těch kalorií co nejvíc. Vyladit aplikaci pro cyklisty je zkrátka mnohem náročnější než v případě navigace pro auta,“ vysvětluje Michal Jakob.

 

Více informací, méně betonu

Aplikace UrbanCyclers využívá jako podklady data z Open street map, což je iniciativa na způsob Wikipedie. Začala vznikat před dvanácti lety, dnes pokrývá takřka celý svět, vytvářejí ji dobrovolníci a podmínky využívání jsou poměrně benevolentní. „Navíc ta komunita rychle reaguje na změny,“ dodává Michal Jakob. Kromě toho i sami uživatelé aplikace UrbanCyclers hlásí, kde jsou problémy. „Když máme stejnou odezvu od většího počtu lidí, začneme to řešit. Anebo když vidíme, že jejich pohyb někde podivně kličkuje nebo zpomaluje, pak ani nepotřebujeme, aby nám to hlásili.“

Tým okolo UrbanCyclers si slibuje, že informace o pohybu cyklistů budou využívat a vyhodnocovat i městské samosprávy. „Na základě našich dat se dá například určit, které čtvrti jsou z pohledu cyklisty izolované od těch sousedních. Umíme upozornit na nejrůznější bariéry a přesně ukázat, kudy by mohlo vést případné propojení,“ říká Michal Jakob a dodává: „Města by mohla díky naší aplikaci řešit dopravní problémy promyšleněji a levněji. Zkrátka víc informací, méně betonu.“

Pokud se najdou investoři s ambicemi rozšířit aplikaci do světa, čeká ji větší příklon k ostatním druhům dopravy. „Už teď řešíme návaznost na jízdní řády, čili jak pomocí příměstského vlaku nebo metra překonat cyklisticky méně přívětivé úseky. Tyto funkce chceme nyní výrazně posílit. Dobře víme, že ne každý a ne vždycky může celou svoji cestu absolvovat na kole. V té souvislosti nás čeká i nějaký rebranding, včetně nového názvu aplikace,“ říká Michal Jakob.

Přístup potenciálních investorů ze zahraničí a těch českých se prý dost liší: „Když o UrbanCyclers vyprávím někomu v Praze, je velký rozdíl, jestli je tomu člověku pod třicet nebo přes třicet. Mladší lidi mají víceméně jasno: auto nemám, nechci, co s ním, proč v něm trávit tolik času – nervovat se v kolonách, hledat parkování. Starší lidi jsou konzervativnější a snahy obejít se bez auta vnímají mnohem skeptičtěji. Vidí v tom okrajový trend, v horším případě nějakou ideologii či aktivismus. A investorům je bohužel většinou přes třicet. Rozhlížíme se proto hlavně v cizině.“

 

Jak předběhnout svět

Sebevědomí autorů aplikace UrbanCyclers není rozhodně malé: „Momentálně máme nejlepší technologii pro hledání cyklistických tras na světě. Jasně, že někde v Googlu i leckde v Evropě na něčem taky kutají, ale my jsme fakt nejdál, naprostá špička,“ říká přesvědčeně Michal Jakob. Připustíme-li, že na jeho slovech něco je, jak si takový úspěch vysvětlit? „Měli jsme v minulosti šanci účastnit se několika celoevropských inovačních projektů propojujících univerzity, firmy a zástupce velkých měst. Ale hlavně se nám podařilo dát dohromady tým, jakých moc není: vědci vyvíjejí chytré a rychlé algoritmy, ale ne vždycky je zajímá, jak vychytat spoustu vědecky nezajímavých, ale prakticky důležitých detailů pro nasazení takových algoritmů v praxi. Nás baví obojí.“ Pak je tu podle Michala Jakoba ještě jedna věc, která umožnila vývojářům z Umotional předběhnout svět: „Praha je pro podobnou aplikaci v podstatě ideální: má složitou geografii s řekou, kopci a historickým jádrem. Jeho cyklistická síť je fragmentovaná, ale zároveň se tady jezdit na kole dá. Jen potřebujete vědět, jak na to. A mít pro to dostatečnou osobní motivaci.“

 

Funkce UrbanCyclers (UC)

 

UC Navigator
Najde optimální trasy podle individuálních preferencí (nejrychlejší, nejpříjemnější, nejpraktičtější) včetně informací o cyklistické infrastruktuře a napojení na veřejnou hromadnou dopravu.
UC Analyst
Analyzuje anonymizovaná data o pohybu cyklistů městem, na jejichž základě mohou příslušné autority lépe plánovat změny v cyklistické infrastruktuře i celkovém rozvoji města.
UC Campaigner
Umožňuje městům organizovat kampaně typu Do práce na kole (s využitím chytrých telefonů), které budou motivovat obyvatele, aby se po městě pohybovali udržitelnějším způsobem.
API/SDK
Umožnuje využití funkcí UC v aplikacích třetích stran – například v městském plánovači tras, hardwarových navigacích nebo mobilních aplikacích bikesharingu.
 
Galerie (2) Diskuze Sdílet

Autor také napsal

Mohlo by Vás zajímat