Spolek Rekola: Růžová jízda
11. října 2015
Jdete po ulici a spatříte růžové kolo s nápisem Rekola, případně vám ho aplikace ve vašem mobilu vyhledá na mapě. Jste-li členem Rekoly (v září stálo předplatné 150 korun na měsíc, roční začíná na 700 Kč a v průběhu sezony cena klesá), vyťukáte do mobilu šestimístné číslo, které najdete na rámu pod sedlem. Pak klepnete na ikonku „Půjčit kolo“ a obratem vám na displeji přistane nápis „Tak jedeme!“. A čtyřmístné číslo, s jehož pomocí otevřete zámek, kterým je bicykl připoután…
Když se přemístíte, kam potřebujete, je to ještě triviálnější: zaparkujete u nejbližšího zábradlí, dopravní značky, lampy, obtočíte kolo řetězem, zaposouváte číselníkem, aby v zámku nezůstal nastavený odemykací kód, načež v mobilu ťuknete na ikonu „Vrátit kolo“. A do systému se zanese poloha bicyklu.
Za vývojem aplikace, která umožňuje růžové kolo vyhledat, odemknout a popojet s ním, stojí vášnivý cyklista a programátor Vít Ježek. Osmadvacetiletý absolvent ČVUT (obor manažerská informatika) při cestách po Evropě obdivoval možnost sdílení kol, ale když se o věc začal zajímat důkladněji, zjistil, že za tím jsou dva předpoklady, s nimiž je v Česku pořád ještě potíž: relativně vysoké investice a politická vůle. Rozhodl se proto, že zkusí vymyslet a uvést do provozu vlastní systém.
Mladý vývojář na to šel podle poučky, kterou vyčetl v jednom z manuálů pro rozjezd úspěšné firmy: „Nic netvoř od stolu, nejdřív se běž zeptat, co lidi chtějí a jak to chtějí.“ A vzal to hodně doslova: vyrazil na hlavní nádraží, zamířil k příjezdům mezinárodních rychlíků a vyptával se vystupujících. „Myslel jsem, že to bude zajímat hlavně turisty. Ukázalo se ale, že o ježdění na kole po městě příliš nestojí − brání jim v tom zavazadla, nedostatek mobilních dat v telefonech, někteří se těší na chození pěšky, dobrou pověst mají tramvaje.“ Opustil tedy původní představu a zacílil na vrstevníky, jeho testovacím rajonem se stal vysokoškolský areál v pražských Dejvicích.
Tentokrát však narazil s něčím jiným: „Naivně jsem věřil, že se o ta kola budou chtít lidi sami starat. Že s sebou budou vozit vercajk, a když se něco uvolní, utáhnou to, rozbitou součástku vymění. To se nenaplnilo,“ říká Vít Ježek, kterého jinak živí firma manGoweb, kde pracuje jako hlavní analytik. Uvažování vyčouhlého ajťáka poněkud kontrastuje s dojmem, který „bezprizorní“ stará kola, růžové plečky roztroušené po městě, na první pohled budí: „Zatím jsme ve fázi product market fit. Řešíme, jak tu službu do detailu vychytat.“
Podpořte Reportér sdílením článku
Rád jezdí sbírat příběhy tam, kam ostatní novináři nezabloudí.