Skypicker: Globální projekt roku

13. září 2015

ilustrační foto Profimedia.cz

Letenkový server Skypicker posbíral v letošní soutěži Křišťálová lupa dvě vítězství. Stal se nejlepším Datovým počinem a nejlepším Globálním projektem českých tvůrců. Více o tomto i dalších startupech si můžete přečíst v úvodním článku našeho zářijového speciálu.

Tak jako mnoho jiných českých dvacátníků měl Oliver Dlouhý rád cestování a nevadilo mu přespat na letišti. Vymyslel systém, který při objednání on-line dokáže pospojovat na první pohled nesouvisející lety a vytvořit cenově zajímavou letenku. Firma, která tuto službu začala nabízet, se jmenuje Skypicker. Je jedním z českých startupů, o nichž pojednává speciál Reportéra s názvem „Miliardy, které (ne)spadly z nebe“.


Česko má své úspěšné startupové příběhy. Určitě k nim patří i ten Romana Staňka, jemuž se povedlo prodat už dvě firmy do Silicon Valley a teď přímo tam buduje třetí. Může jím být také brněnský Y Soft, jenž se nenechal koupit velkou firmou a jehož služby tak dnes používají po celém světě. Mohli by jím být i analytičtí Socialbakers, kteří získali půlmiliardovou investici, čímž drží tuzemský rekord.

V Brně však také rychle roste další startup, který už své tržby vytáčí do stamilionových obrátek – firma Skypicker.

Dnes sedmadvacetiletý rodák Oliver Dlouhý vymyslel projekt umožňující najít co nejlevnější letenky: člověk za ně platí časem, občas si zaletí i pár set kilometrů, ale díky ceně to spoustě lidem nevadí. „Když jsem hledal letenky do Portugalska (mimochodem tam přes Milán a zpátky přes Eindhoven celkem za necelý dva tisíce korun − kdo z vás to má?) tak mě napadlo, že web, který by to udělal za mě, tady docela chybí − minimálně mně. A tak jsem se do toho podle hesla ,scratch your own itch‘ pustil,“ popisoval Dlouhý před třemi lety začátek svého projektu na serveru Lupa.cz.

„Scratch your own itch“, doslova přeloženo – kde tě svědí, škrábej sám – je heslem určitého podnikatelského přístupu; přístupu, na jakém vyrostli i velikáni typu Apple nebo Dropbox. Znamená, že člověk může postavit svůj úspěch na znalosti problémů, na které naráží coby řadový zákazník; jako uživatel zná prostředí, zná dokonce konkurenci, takže může vymyslet fungující systém.

Nahoru jako hokejka

Podpořte Reportér sdílením článku