Inovátoři: Úplně šťastnej mistr zvuku

Jaroslav Beck

archiv J. Becka

Starším lidem prý svou práci nejsnáze vysvětlí takhle: Když jdete do kina, běží tam upoutávka na filmy a v nich hraje hudba. „Tak takovou upoutávku dělám já, ale pro počítačové hry.“ Těm mladším jen stačí zmínit názvy her jako Overwatch nebo World of Warcraft.

Pochází ze Strakonic, ale teď zrovna žije čerstvě devětadvacetiletý Jaroslav Beck v Los Angeles. Má to svou logiku, právě v Kalifornii se totiž v jeho oboru odehrává všechno podstatné. Jaroslav je skladatel hudby a sound designer a pracuje pro největší výrobce her na světě. První zakázky dostal, aniž by ho kdy viděli, a dodával je z Česka. Provoz na místě je ale praktičtější.

Odjakživa ho zajímal zvuk. Jako teenager dělal dýdžeje, a přestože je původním vzděláním strojař, studoval audioprodukci v anglickém Oxfordu. A teď dělá zvuky pro největší světové firmy v oblasti herního průmyslu, Activision Blizzard a EA Games, spolupracoval také s koncernem Disney nebo s firmou Paramount Pictures.

Dosud skládal hudbu a remixoval zvukové podklady hlavně k trailerům, to jsou videa, která mají navnadit uživatele ke koupi nové hry. Nyní dokončuje svůj první soundtrack, tedy kompletní zvukový podkres samotné hry. „Je to akční bojová hra. Na soundtracku se podílelo více skladatelů a já jsem byl zodpovědný za hlavní bojovou část,“ popisuje Jaroslav svou práci na hře, o které vzhledem k přísnému utajení může prozradit jen to, že patří do nejvyšší kategorie AAA. To jsou hry, jejichž tvorba se počítá v desítkách milionů dolarů.

U soundtracku je podle Jaroslava naprosto stěžejní, aby člověk vymyslel melodii, kterou si lidé zapamatují, a když ji zaslechnou, okamžitě vědí, odkud pochází. Pro čtenáře, kteří počítačovým hrám neholdují, to snad lze přirovnat k melodickým linkám, jaké třeba ve filmu provázejí Hvězdné války nebo bondovky.

Loni na jaře si Jaroslav Beck založil v Praze firmu Epic Music Productions. Nyní uvažuje o tom, že by jí vytvořil i losangeleskou pobočku. Za tři roky, co pro velká studia pracuje, se dostal do pozice, kdy už ho firmy oslovují samy. „Je to fajn, když klient ví, co od vás může očekávat. A samozřejmě to také dostane,“ uklouzne Jaroslavu Beckovi během našeho nočního skypového rozhovoru. Ta poznámka, o tom, že klient dostane, co potřebuje, ho vlastně docela dobře charakterizuje. Z celého hovoru je zřejmé, že i když působí skromně, rozhodně mu nechybí vědomí vlastních schopností.

Podpořte Reportér sdílením článku