Dalibor Dědek: Česko má v Evropě skvěle našlápnuto

Dalibor Dědek

foto Marek Kučera

Kdyby člověk měl zvolit jediné slovo, které by tohoto muže charakterizovalo, bylo by to nejspíš „dotahovač“. Ze severočeského Jablonce vybudoval firmu, která úspěšně funguje ve vyspělé Evropě. Usmyslel si, že postaví fungující dům pro seniory, pomůže bezdomovcům, zachrání jizerské běžkařské tratě či slavnou turistickou chatu. Postavil, pomohl, zachránil. U toho Dalibor Dědek, většinový majitel skupiny Jablotron, zdaleka nekončí.

Vaše největší firma Jablotron Alarms měla v roce 2014 tržby přes 1,5 miliardy a zisk 460 milionů. Loni narostl obrat téměř na 1,8 miliardy. Rostl podobně i zisk?

Ještě nemám definitivní výsledky, ale přibližně ano. Nestěžujeme si, zisk držíme na velmi dobré úrovni. Je to tím, že prodáváme výrobky s velkou přidanou hodnotou.

Třetinová ziskovost je vysoká. Na čem taková efektivita stojí?

Jdeme neustále dopředu s technickými řešeními. Docela nám pomohla globalizace, řadu našich konkurentů, kteří nám po technické stránce šlapali na paty, koupili velcí hráči a oni pak ve vývoji velmi zpomalili. Těžíme z toho, že jsme technologicky napřed.

V čem například?

Dnes se mluví o internetu věcí. Ale my se ovládání našich zařízení on-line přes mobilní telefon věnujeme už přes deset let a máme statisíce klientů, kteří jsou připojeni. To nám dává velkou zkušenost.

Takže jste před lety dobře odhadli směr vývoje?

Když jsme kdysi začínali s GSM technologií, kdekdo říkal, že to není potřeba. Tehdy se alarmy připojovaly na klasické linky. V prolomení téhle bariéry nám pomohly montážní firmy. Ti lidé vlastně rozhodují o tom, jaká zařízení se používají. Koncový zákazník ví, co potřebuje, ale neřeší technologii uvnitř. Pro montéry bylo skvělé, že se v případě nějakého problému mohou spojit se zařízením na dálku a zjistit, co se děje, a situaci vyřešit.

V tomhle směru vám tedy montážní firmy nahrazují obchodní cestující?

Dlouhodobě s nimi pracujeme ve všech zemích, kde prodáváme. Školíme lidi, aby znali výhody našich systémů – a to jak pro koncové zákazníky, tak pro ně samotné. Je to velmi pracné, ale skvěle to funguje.

Přes osmdesát procent z vašich výrobků jde do ciziny. Co jsou pro vás klíčové země?

Podpořte Reportér sdílením článku