Ivan Zachariáš: Od reklamy ke zločinu

„Musíte nechat herce hrát a pak teprve může výsledek působit reálně.“

foto Tomáš Třeštík

Ivan Zachariáš točí reklamy s těmi největšími hvězdami. Ví, jak se chová před kamerou fotbalista Beckham, i jak plachá je ve skutečnosti Maria Šarapovová. Jeho sympatie si získal John Malkovich i jiní světoví herci, kteří si na nic nehrají. Teď natočil dramatický seriál Pustina z drsného prostředí u severočeských dolů. A objevil novou vášeň.

Točíte vaše první větší dramatické dílo, seriál Pustina. Jak se stalo, že jste se domluvil zrovna s HBO a zrovna na tomto seriálu?

Byla to vlastně náhoda. Poslali mi první dva díly scénáře, když jsem zrovna byl někde v cizině a měl čas číst. Začalo mne to bavit. Přečetl jsem jeden obraz, druhý a říkal si: pořád ještě je to dobrý, pořád tomu věřím. Pak jsem požádal o další díly a řekl si, že to teda risknu, když jsou tak stateční a věří mi..

Musel jste kvůli seriálu rušit nějakou už nasmlouvanou práci na reklamě?

Nemusel, ale nemohl jsem nabrat další. Ještě loni v květnu jsem dodělal jednu reklamu a od té doby jsem rok na žádnou nesáhl. A popravdě mi to zatím nijak neschází.

Viděl jsem první dva díly Pustiny v hrubé verzi a i jako laikovi mi připadá, že jste si hodně vyhráli s detaily a s atmosférou.

Snažili jsme se to dělat filmovým stylem, jak to jen šlo. Na film obvykle bývá o něco více času než na seriál, více natáčecích dnů. Seriály jsou narychlo a bývá to na nich bohužel vidět. My jsme měli na seriál relativně dost natáčecích dnů, takže jsme si mohli dovolit i ty detaily.

Většinu kariéry vám dělá kameramana Honza Velický. Možnost točit seriál ho neoslovila?

Neoslovila. Říkal, že je to na něj moc temný. A zřejmě i dlouhý a časově náročný. Požádal jsem o spolupráci kameramana Štěpána Kučeru, což je můj kamarád už pětadvacet let. Kývnul a mně se dost ulevilo. Bez něj bych to asi netočil. Potřeboval jsem někoho, koho mám rád a kdo mi bude oporou. Perfektně jsme si rozuměli, vymysleli jsme styl, který tomu dáme, a toho jsme se drželi.

Když byla řeč o natáčecích dnech, počítám, že to bylo zdaleka nejdelší natáčení ve vašem životě.

Ano, a o hodně. Dosud jsem točil nejdéle dvanáct dnů – pro Stellu Artois a Land Rover – teď to bylo 58 dnů, které připadly na mne, a celý seriál jich má přes sto.

Osmidílný seriál točíte ve dvou režisérech – čtyři díly vy a čtyři Alice Nellis. Dovedete se strefit do stejného stylu vyprávění příběhu?

Podpořte Reportér sdílením článku