Zápas se šlemi

28. prosince 2015

Kolem roku 1888, polovina stereofotografie.

foto neznámý autor

Po svátečních dnech nastávají dny všední, s obyčejnými starostmi, povinnostmi i trapnostmi. Muž na snímku zcela jistě zápolí se zapínáním kšand, ale co usmívající se žena? Tipujete manželku, nebo milenku?

Snímek z konce předminulého století nepatří do kategorie záběrů, které by přesvědčivě zachycovaly přelomovou událost či podstatu situace, nejde o „fotografii rozhodujícího okamžiku”. Jde o každodenní rutinu, nudnou a fádní.

Scénu můžeme interpretovat dvěma pohledy. První: starostlivý muž zápasí se šlemi, když odchází od své milované ženušky a jeho prací sedřené ruce nejsou schopny zachytit konce kšand, aby si je připnul. Žena jako kdyby mu říkala: „Nenadávej, drahý!” (na druhém z dvojice snímků této stereofotografie onu větu vskutku najdeme). Přičemž za chvíli možná již vyskočila, aby zašmodrchaného nešťastníka vysvobodila. To už fotograf nezachytil, s jistou dávkou škodolibosti chtěl ukázat humornou stránku věci. A trapnost muže.

Druhou možností je zápas sice obdobný, ovšem muž neodchází z domova od manželky, nýbrž od milenky a ta má z jeho počínání neskrývanou zábavu. Ona je svěží, krásná, spokojená, muž nemožný. A zároveň je možná do snímku zakomponován i didakticko-ironický prstík: „Měl jsi zůstat doma u své choti a dítek! Manželka by ti s tvými kšandopérami ráda a ochotně pomohla a nedělala by si z tebe legraci, protože by jí to úcta k hlavě rodiny nedovolila.“ Zato milenka, ta si utahovat z muže přece může…

Kolem roku 1888, polovina stereofotografie.

foto neznámý autor

Nejde o momentku z reálného života, ale o aranžovaný snímek, který se jako dokument jen tváří. Fotograf zřejmě zaplatil herce či modely, pronajal si příslušný pokojík, případně postel se statisty umístil do ateliéru. Móda šlí je každopádně zpátky, současné kšandy však dnešní mladíci nosí spíše bez saka, ba dokonce shozené s ramenou a plandající u kolen – nikoliv jako kdysi spíš intimní doplněk oděvu. A jejich odchody za denními úkoly komplikují jiné věci, zejména zapomenutý mobil či nabíječka k němu.


Historik fotografie Pavel Scheufler se zaměřuje na díla pořízená před rokem 1918. Pro magazín Reportér připravuje seriál Tajemství historické fotografie. Vybírá a komentuje nejzajímavější kousky své kolekce, které zachycují mimořádné události i každodenní život.

Podpořte Reportér sdílením článku