Rozhovor

V sídle Zentropy: S instinktem zabijáka

01 / 12 / 2015

Firem, jako je dánská filmová společnost Zentropa, není mnoho. V bývalém vojenském areálu na okraji Kodaně se zrodily filmy Antikrist či Nymfomanka, vzniklo tady rovněž hnutí Dogma 95, které odmítá postprodukční finesy. V hlavní budově je pověšený model ženského rozkroku, návštěvníka zarazí i přání k Vánocům, na němž se jeden ze zdejších šéfů odhalil pro dánské noviny a jeho zvětšenina teď visí u recepce. Zentropu v roce 1992 zakládali režisér Lars Von Trier a producent Peter Aalbæk Jensen − a právě s ním jsme mluvili o minulosti i současnosti legendárního Filmbyenu, jak se jmenuje zdejší filmové městečko.

Při googlování vašeho jména okamžitě naskakuje slovo „nahý“. Jak se to přihodilo?

V Zentropě jsme si nahotu užívali odjakživa. Já s Larsem se v bazénu, který tu máme, koupeme bez plavek každý den. Patří to k naší kultuře. Zároveň musím přiznat, že mě baví sledovat reakce okolí. Například novináři se naší nahoty nemohou nabažit. A jestli poskočíme z dvacáté stránky na titul jenom díky tomu, že ukážu pinďoura, nemám s tím problém.

Co dalšího podle vás charakterizuje Zentropu?

Jsme vlastně taková sekta. Není náhoda, že sídlíme za městem a ne někde poblíž centra, kde vysedávají v nóbl kavárnách všichni ti měšťáci a dělají si navzájem dobře opakováním libových frází. Nás najdete na betonovém předměstí v bývalém armádním areálu. I díky tomu zůstáváme v neustálé opozici proti všem a proti všemu.

Myslíte, že kdyby Zentropa sídlila blíž centru, vyráběla by jiné filmy?

Zcela určitě. Od roku 1997, kdy jsme se sem přestěhovali, se na to snažíme jít jinak než ostatní. Samozřejmě, že je pořád trapnější a trapnější pokoušet se v tomhle věku o nějakou rebelii, vždyť nám s Larsem oběma bude příští rok šedesát. Ale pořád se nám to docela daří. Není to tak dávno, co byl Lars na festivalu v Cannes persona non grata, já v Dánsku taky neustále s někým bojuju − je to už součást naší firemní DNA. Když jsme začínali, byla dánská filmová scéna nudná, sebestředná a líná. A my jsme do toho vstoupili jako mladí provokatéři a šílení dříči. Obojí byla pro dánský filmový průmysl úplná novinka.

Jsou dánští filmaři pořád ještě líní?

Ano, jsou. Jsem velkým obdivovatelem německého filmu sedmdesátých let, kdy byli Němci naopak extrémně pilní. Rainer Werner Fassbinder či Werner Herzog zvládli natočit neskutečné množství věcí. Fassbinder umřel v sedmatřiceti, ale natočil pětatřicet filmů! A to byla i naše inspirace: chtěli jsme pořád točit.

Skoro každý rok předvedete na festivalech něco nového, obvykle si odvážíte i ceny. Jsou pro vás tyto úspěchy důležité?

Je to důkaz, že točíme správný typ filmů. Ale ještě důležitější je, že se naše věci i díky těm cenám prodávají do ciziny. Pocházíme ze zaprděné zemičky a zisky z domácího trhu nás neuživí. Takže musíme přemýšlet mezinárodně. Kdybych žil v Německu, točím německé filmy pro německý trh. Ale v malém Dánsku jsou zahraniční vztahy pro úspěch důležitější než ty domácí.

Čím jsou podle vás filmy od Zentropy pro zahraniční publikum zajímavé?

Snažíme se dělat umělecky hodnotné filmy, které ale budou lidi i bavit. V tom je asi ten hlavní rozdíl a naše kouzlo. Klasický umělecký film je nudný, tím bychom se neuživili. Musíme ho udělat zábavně.

Je pravda, že do vaší firmy nepřijímáte absolventy dánské Národní filmové školy?

Producent musí mít zabijácký instinkt, tedy něco, co vás v oficiální státní instituci nenaučí. Navíc lidé z Kodaně často patří do takové té sofistikované horní vrstvy, takže jsou pohodlní a vyčichlí. Zato producent z venkova přijde zdravě odhodlaný ovládnout scénu a vykopat všechny ty rozmazlené spratky ven. A ještě jedna věc: značnou část Zentropy tvoří ženy. Nikoliv proto, že bychom se snažili o politickou korektnost. Prostě to tak dopadlo. Jsou schopné. A všude kolem nás je díky tomu spousta ženské energie, ostatně i my s Larsem tvoříme svého druhu homosexuální pár: někdy jsem ženská já, někdy Lars. Ale upřímně: když chcete vydělávat peníze, musíte přijmout nějaké holky, tak to prostě je…

Lars Von Trier má pověst člověka, s nímž není snadné vyjít. Znáte ho takhle i vy?

Ano, to k němu patří. Ale já si na něj jako producent nemůžu stěžovat. Všechno stíhá, ctí dohody. Natočili jsme spolu tolik filmů a on nikdy nepřekročil rozpočet, nikdy netočil ani o den déle. Úžasné, co!? Přitom je na rozdíl od řady jiných režisérů velice loajální, vždyť by mohl pracovat s jakýmkoliv producentem v Evropě. Naštěstí zůstává se mnou. Stejně tak Susanne Bierová (dánská režisérka, pozn. red.), což je obrovské štěstí, protože nevím, jestli bych zvládl všechen svůj čas trávit jenom s Larsem, který je dvakrát chytřejší než já a pětkrát tak zlomyslný.

S Larsem Von Trierem jste stáli i za manifestem Dogma 95. Jak na tohle hnutí vzpomínáte?

Všechny ty filmy bylo zábavné natáčet, protože byly kupodivu dost legrační. Je zajímavé, že když dáte něčemu volný průběh, je z toho i zábava. Přesto jsem rád, že už to skončilo. Žádný fenomén nemůže trvat věčně. Dnes už točí levně vypadající filmy na ruční kameru skoro každý, jsem dokonce slyšel, že když v Americe točí reklamu, často říkají „uděláme to ve stylu Dogma“. Stal se z toho technický popis určitého přístupu k filmování.

Když jste začínali, bylo asi snadnější být kontroverzní. Dá se dneska ještě vůbec něčím provokovat?

Ano, jedno velké tabu bychom měli: zmínky o Mohamedovi.

Odvážil by se to někdo v Zentropě porušit?

To by musel být nějaký muslimský režisér. Máme u nás dva takové, čili jestli se do toho někdo pustí, bude to jeden z nich.

Proč by to nemohl být Lars Von Trier?

Ten má jinou práci. Příští rok chceme točit seriál pro televizi o sériovém vrahovi, opravdu strašidelné dílo se specifickou formou, ale o tom ještě nemůžu říkat podrobnosti.

Máte ještě nějaký producentský sen?

Vikingy. Mělo by se to jmenovat Dlouhé lodě a přespříští rok snad konečně začneme. Neumřu, dokud ten film nenatočím!


Profesionální provokatéři

Současná Zentropa již není tou nezávislou společností, která si mohla dovolit produkovat díla, jako byly svého času Idioti z dílny Larse von Triera či dokonce hardcore porno pro ženy. Od roku 2008 je polovičním vlastníkem Nordisk Film a celý podnik tak spadá pod mediální skupinu Egmont. Provokatérství tak úplně nezmizelo, jen se  více profesionalizovalo − ilustrovat to lze Trierovou tvorbou uplynulých šestI let, což jsou filmy Antikrist, Melancholie a Nymfomanka. Pod křídly Zentropy nicméně tvoří také Thomas Vinterberg, režisér Honu. nebo Nikolaj Arcel, podepsaný pod Královskou aférou. Oba filmy byly nominovány na Oscara, leč toho nakonec do Filmbyenu v poslední době přivezla jen režisérka Susanne Bierová za Lepší svět. Z nových projektů Zentropy je nejblíže premiéře Vinterbergova Komuna, která by se dánské premiéry měla dočkat v lednu. Jak to vypadá v areálu filmového městečka Filmbyen, si můžete prohlédnout v galerii.

Autor je filmový publicista, spolupracovník časopisu Cinema

Galerie (8) Diskuze Sdílet

Autor také napsal

Mohlo by Vás zajímat