Avast kupuje AVG: Jací jsou otcové Avastu?
15. února 2015
Výrobce bezpečnostního softwaru Avast přebírá pod svá křídla konkurenta AVG. Firma původem z Prahy kupuje svého rivala původem z Brna za 1,3 miliardy dolarů (téměř 32 miliard korun), celkový počet uživatelů nového giganta nyní přesáhne 400 milionů. Otevíráme rozhovor se zakladateli Avastu z loňského roku.
Jejich programy má ve svých počítačích přes dvě stě milionů lidí na celém světě. Eduard Kučera (62) a Pavel Baudiš (54) dobyli s antivirovými programy Avast svět. A při vstupu britského investora v roce 2014 byla firma, kterou vybudovali, oceněna na miliardu dolarů.
EK: Bylo to jediné, co nám zbývalo. My jsme skoro zkrachovali. V devadesátých letech jsme si tu žili jako rodinná firma, v pohodě. Pak se to změnilo, nestoupaly nám příjmy, stoupaly jen náklady. Postupně jsme utratili peníze, které jsme dostali za licence od firmy McAfee. Věděli jsme, že musíme něco udělat, a tak jsme také začali programy rozdávat zadarmo, jako to před námi udělalo AVG. Jen jsme se snažili vždycky o něco vylepšit to, co dělali ti před námi.
PB: Konkurence měla zdarma jen anglickou verzi pro omezená teritoria. My jsme řekli, že to může být všude, udělali jsme anglickou i českou verzi a pak s pomocí komunity, která kolem nás začala vznikat, jsme přidávali další jazykové verze. Dnes máme 46 jazykových verzí, z toho osm vzniklo tady ve firmě a zbytek udělali naši uživatelé.
PB: Je to vlastně náhrada marketingu. Produkt musí být dobrý, to je základ. A když je pak k dispozici zdarma a v příslušné jazykové verzi, nahradí výdaje na marketing, na které jsme tehdy samozřejmě neměli. Tenhle postup by se nehodil pro zavedené velké firmy. My a AVG jsme to tak udělat mohli a za dvanáct let jsme zcela překopali trh.
EK: Být lakomý. (smích) A také efektivní. Co může dělat stroj, tak má dělat stroj. Právě proto, že opakovanou práci dělají stroje, tak máme zdaleka nejméně zaměstnanců ze všech našich konkurentů. Stejně tak musíme mít tak dobrý produkt, abychom potřebovali co nejméně lidí v uživatelské podpoře. Zatímco jinde bývá třeba na deset tisíc klientů jeden člověk v supportu, my jsme dlouho měli jednoho člověka na milion klientů. Ale k tomu musí být ten produkt opravdu dobrý.
Podpořte Reportér sdílením článku
Zakladatel magazínu Reportér.