Námluvy po staročesku

17. října 2015

Námluvy na Plzeňsku. Instalace na Národopisné výstavě, rok 1895.

foto M. Adler

Národopisnou výstavu v roce 1895 navštívily dva miliony platících lidí, vzhledem k tehdejšímu počtu obyvatel ji tedy mohl vidět každý třetí Čech. Její součástí byly i dost strašidelné výjevy…

V selské světnici sedí za stolem otec, vedle něho postává dcera se sklopenýma očima – hlavní osoba výjevu. Její matka třímá pohoštění. Dva příchozí muži mohli být buď otec se synem, budoucího ženicha mohl také doprovázet družba. To byla vážená osoba, říkalo se mu také smluvčí, tlampač nebo poněkud krkolomně starosvat. Jeho úkolem bylo dohodnout svatbu, tedy pomoci i při řešení věna a případných svízelí. Pod jeho zkušeným vedením mělo vše proběhnout hladce.

Námluvy na Plzeňsku. Instalace na Národopisné výstavě, rok 1895.

Všichni mají své role a výjev to ukazuje až mrazivě přesvědčivým způsobem. Autenticky působí i doprovodné předměty, kromě pecnu na stole a koláčků v ošatce je všechno nepochybně pravé a „lidové“: hodiny, almara, džbány, židle… Výstava byla koneckonců „národopisná”, přičemž od podobných výjevů nedělilo současníky příliš času, něco podobného mohli mít ještě v živé paměti a některým mohlo připadat, že vidí sami sebe. Což byl jistě i jeden z důvodů značného zájmu o tuto atrakci.

Jde o výřez z celkového výjevu, přímo v expozici byla světnice celá. Fotograf zachytil v detailu její podstatnou část s klíčovými figurami a přidal kus sousední světnice, kde na okraji postele u peřin posedává starý muž, zřejmě dědeček nevěsty – jako kdyby poslouchal, co se vedle děje. Výřez tak vnesl do snímku další notu: představuje příslušníky tří generací, čili naznačuje rodovou kontinuitu. Jiný fotograf, který Námluvy na Plzeňsku rovněž dokumentoval, zachytil jen samotnou světnici…

Moritz Adler byl vedle Jana Langhanse jediným fotografem, který měl svůj stánek na obou slavných výstavách té doby – Jubilejní v roce 1891 a Národopisné o čtyři roky později. Třetím zúčastněným fotografem byl František Krátký, ten na obou akcích prezentoval své stereosnímky.


Historik fotografie Pavel Scheufler se zaměřuje na díla pořízená před rokem 1918. Pro magazín Reportér připravuje seriál Tajemství historické fotografie. Vybírá a komentuje nejzajímavější kousky své kolekce, které zachycují mimořádné události i každodenní život.

Podpořte Reportér sdílením článku