Maturitní bondáž
29. dubna 2015
Se státními maturitami se odborníci perou už dvacet let. Celkový účet se blíží dvěma miliardám. Splnila očekávání? Vyplatilo se to? Samým vážením ještě žádné prase nepřibralo, říká staré rčení. A něco na něm je.
Letos budou středoškoláci skládat maturitu ve státní režii popáté. Budou to tedy kulatiny. Navíc letošní maturanti už strávili celé čtyřleté studium v jejím stínu. Oni i jejich učitelé věděli prakticky od začátku, co je čeká. Ideální příležitost zhodnotit, jestli se nám bezmála dvoumilardová investice, ke které každý rok přibývá dalších zhruba dvě stě miliónů, vyplatila. A co s ní dál.
Když se v roce 2011 po zhruba patnácti letech příprav státní maturita spouštěla, v učitelské i odborné veřejnosti převládalo přesvědčení, že státní dohled zvýší kredit maturity, vyřadí podprůměrné maturanty, zlepší kvalitu středoškolského vzdělání a umožní srovnávat střední školy mezi sebou. A že výsledná zkouška bude objektivnější a nahradí přijímačky na vysokou, kam se (její zásluhou!) dostanou jen ti kvalitní absolventi.
Po pěti letech je účet tristní, neboť naprostá většina očekávání se ukázala jako nereálná či nerealizovatelná. Že na základě státní maturity nelze školy srovnávat, to už dnes říká otevřeně i ministerstvo školství. Vysoké školy výsledky státní maturity buď nezajímají vůbec, nebo je to jen okrajový parametr k přijetí. Kredit maturitní zkoušky se rozhodně nezvýšil, naopak chyby v testech, zadáních a při hodnocení písemných prací z ní v prvních třech letech její „státní“ existence udělaly cíl ironického humoru.
Vlastně jediné, co státní maturita splnila a plní, je vyřazování podprůměrných maturantů. Jenže i to má háček. Těch, kteří neuspějí, je každý rok okolo dvaceti procent. To je opravdu hodně. Podivnější ale je, že se toto procento po léta nemění. Jestliže jsme si slibovali, že zavedení státní maturity zlepší kvalitu výuky a vzdělávání a obecně kvalitu středních škol, pak se to zjevně neděje. Víme proč? A bylo vůbec reálné, aby zkouška pozvedla kvalitu škol?
Při podrobnějším pohledu na to, jak dnes maturita vypadá, lze konstatovat, že se výrazně zlepšila kvalita zkoušky z jazyků. Nejspíš proto, že ji tvůrci do značné míry okopírovali z modelu mezinárodních jazykových zkoušek.
Podpořte Reportér sdílením článku
Věnuje se zejména vzdělávání, je spoluzakladatelem informačního centra o vzdělávání EDUin.