Stefano Carini: Fotografuju rád, ale můj úkol je jiný

19. prosince 2017

Děti pracující v silně znečištěné cihelně. Nadžaf, Irák, červenec 2013.

Ali Arkady, VII Photo

Stefano Carini editoval fotografie ve slavné agentuře NOOR. Pak se mu naskytla příležitost pracovat pro historicky první iráckou agenturu Metrography ve městě Sulaimaniyah. Letos zasedl v porotě soutěže Czech Press Photo. A připravil pro pražský DOX výstavu iráckých autorů. Jmenuje se Před očima: Příběhy Iráku.

Proč jste se začal zajímat o irácké fotografy?

V roce 2013 jsem pracoval jako fotoeditor agentury NOOR v Amsterdamu. Časem jsem ale začal být trošku neposedný a také trošku otrávený z fotografů, kteří vyráželi do světa a vraceli se s materiálem viděným západníma očima. A napadlo mě, že můžu být užitečnější přímo v těch zemích. Chtěl jsem místním fotografům a novinářům pomáhat rozvíjet jejich vlastní nápady a projekty. Pak jsem se shodou různých okolností setkal s iráckým zakladatelem první irácké fotogentury Metrography, fotografem Kamaranem Najmem. Pozval mě k sobě, aby mě seznámil s jejich provozem, měli tam fantastickou kancelář a velkou sbírku fotografických knih. A ten člověk měl ohromnou vizi, byl to přesně ten typ, jaký jsem hledal. V květnu 2014 jsem se stal jejich editorem a připravil agenturní strategii. V té chvíli se zrovna neválčilo, tak jsme se vrhli do práce.

Vysídlený jezíd ze Sindžáru, kouří tabák s vonnou příměsí z malé vodní dýmky v provizorní boudě. Tandžero, Džamal, Irák, únor 2015.

Sebastian Meyer

Jak agentura vznikla?

Založil ji v roce 2009 právě Kamaran Najm a jeden americký fotograf, Sebastian Meyer, který už žil v Sulaiamaniyahu osm let a mluvil arabsky a kurdsky. Chtěli pomoci iráckým fotografům k větší profesionalitě a naučit je svou práci prodávat. Organizovali workshopy a zvali si fotografy a editory z celého světa – z agentur je Magnum, VII Agency, Time Magazine… Měsíc po mém příjezdu začala válka a náš irácký zakladatel Najm byl unesen. Agentura ztratila svého šéfa a já si mohl vybrat – vrátit se domů, což by asi bylo rozumné, protože mě tam už nic nedrželo a ani jsem nepobíral plat, nebo zůstat a dělat to, co umím nejlépe. Sami fotografové agenturu vést nemohli, ale chtěli fotit. Zůstal jsem.

Jak jste přežívali finančně?

Hned zkraje jsme vytvořili archív aktualit a začali vydávat newsletter, který jsme poslali všem lidem v mém adresáři: “Haló, to jsem já, pracovali jsme spolu v NOOR, teď jsem v Iráku, je tady válka, máme několik fotografů a tohle je naše portfolio.” Pak začala perzekuce Jezídů a naši fotografové měli možnosti, o kterých si zahraniční kolegové mohli nechat jenom zdát. Jeden z fotografů Metrography se například v Sinjaru dostal na kopec, kde se skrývalo šedesát tisíc uprchlíků z oblastí okupovaných ISIS. Nikdo jiný se tam nemohl dostat, všechny cesty byly uzavřené – na jedné straně ISIS a na druhé syrští kurdští bojovníci. Náš fotograf uplatil správné lidi a jako jedinému se mu podařilo všechno zdokumentovat. Reportáž jsme prodali, začali jsme vyhrávat ceny a dostávat další zakázky. Každý den se někdo ozval, že potřebuje to a to. A my jsme nikdy nikoho neodmítli. Přitom jsme měli jen dva fotografy, kterým jsem věřil, že jsou schopni dobrých výsledků. Fungovalo nám to hlavně proto, že o Iráku se tehdy psalo každý den.

Jak dlouho trvalo, než se fotografové naučili pracovat spolehlivě?

Každý den jsem je učil postprodukci, mailování, jak si zlepšit angličtinu, psát popisky… A po roce každodenní společné práce se dá říct: ”Ok, pokud jsi to ještě nepochopil, nepochopíš to nikdy.” Jeden z těch fotografů dnes pracuje pro New York Times, což sice není úplně moje zásluha, ale je fakt, že jsem byl u jeho začátků.

Vy jste také fotografoval?

Fotografoval jsem každý den, jen tak pro sebe, abych vypadl z kanceláře a mohl trošku žít. Moje fotografie nikdy nebyly určené pro publikace v časopisech nebo knihách, nebyl to žádný můj projekt. Fotografuju rád, ale nepotřebuju za to uznání.

Pašeráci přechází přes řeku Šabaddin, která tvoří hranici mezi Irákem a Íránem. Íránští vojáci pašeráky sledují zpovzdálí poté, co dostali bakšiš, aby nedělali potíže. Šabaddin, irácký Kurdistán, íránsko-irácká hranice, prosinec 2014.

Aram Karim

Tady v Praze ale vystavujete, vaše výstava se jmenuje Žena, měsíc, had – Sedmnáct měsíců v Iráku.

Podpořte Reportér sdílením článku