Venezuela s vůní rumu

2. července 2015

Výroba rumu.

foto Assiolo Scolaro, Diplomático Rum

S nadsázkou řečeno – k rozvoji popularity venezuelského rumu přispěl socialista Hugo Chávez a pirát Johnny Depp. Za Chávezovy vlády se stala dovážená whisky neúnosně drahou a Venezuela zjistila, že umí produkovat vlastní kvalitní destilát. A série filmů Piráti z Karibiku s Deppem v klíčové roli zpopularizovala rum celosvětově.

Je to jako vstoupit do pralinky. Stodolu z šedivých tvárnic naplňuje příjemná rumová vůně, přes póry na kůži proniká do těla a lehce omamuje. Ve vedru pod plechovou střechou jsou na kovovém lešení rozmístněny v devíti patrech sudy, v nichž zraje rum. Zraje tak intenzivně, že mi před vstupem poroučejí nefotit a vypnout mobil, aby třeba náhodné zazvonění nebylo roznětkou alkoholových výparů.

Padesátník Gilberto Briceño, který čtyřicet kilometrů jižně od venezuelského města Barquisimeto dohlíží na výrobu rumu značky Diplomático, říká: „Kvůli klimatickým podmínkám se jeden rok zrání v tropech rovná zhruba třem rokům v Evropě. Podle našeho práva je rumem to, co se odleželo nejméně dva roky. Nejdéle – 14 let – necháváme v sudech náš nejexkluzivnější produkt Ambassador. Více už nemůžeme, protože by se nám úplně vypařil.“ A to by návštěvníci barů určitě neradi.

Pirátský sex-appeal

Rum je v dnešní – sladké chuti nakloněné – době „trendy“ pití, které ve formě koktejlů rády konzumují i dámy. Sdírá ze sebe nálepku levného chlastu pro piráty a bukanýry, kterou měl od dob, kdy cukrová třtina na lodích španělských kolonialistů poprvé dorazila do Nového světa. Ale úplný rozchod s námořními raubíři nepřipadá v úvahu – a to kvůli dnešnímu zromantizovanému pohledu na jejich profesi. „Série filmů Piráti z Karibiku s Johnnym Deppem v hlavní roli udělala rumům obrovskou reklamu,“ usmívá se nad kávou José Rafael Ballesteros, majitel firmy vyrábějící Diplomático.

Padesátník, jehož tvář připomíná Vladimíra Menšíka, koupil destilerku v roce 2002 a během pár let z neznámé značky udělal rum, který sbírá ocenění na světových festivalech. „Přišli jsme se správným produktem ve správnou dobu, kdy roste zájem o prémiový alkohol,“ libuje si, když usrkává v baru luxusního hotelu Jirahara, jehož je spoluvlastníkem.

Zvýšený zájem o tento destilát demonstruje na případu své domoviny. „Tady měl rum reputaci alkoholu pro chudé a tomu také často odpovídala jeho kvalita. Bohatší vrstvy raději pily whisky z dovozu. Jenže během socialistické vlády Huga Cháveze veškerý dovoz hodně podražil, takže lidé museli sáhnout po domácí produkci. Najednou s překvapením zjistili, že se i ve Venezuele dělá dobrý destilát, a neměli důvod se k whisky vracet.“ Nutno dodat, že podobná „migrace“ k rumu se odehrává i jinde ve světě. Někdejší pitivo pro lůzu definitivně proniklo do „lepší“ společnosti.

Dobře trénovaná tráva

Podpořte Reportér sdílením článku