Americké Vánoce v Praze

23. prosince 2016

Vánoční stromeček u Američanů, kolem roku 1935.

Jaroslav Bruner-Dvořák

Nahlížíme na trojici u stolu vedle vánočního stromku s dárky. Nad krbem visí portrét prvního amerického prezidenta George Washingtona. Autorem je český fotograf Jaroslav Bruner-Dvořák. Co je to za podivnou kombinaci?

Historický snímek pochází z kolekce, kterou fotograf Jaroslav Bruner-Dvořák nadepsal „Americké vyslanectví“. Můžeme tedy předpokládat, že se nacházíme v Praze. Zda v Schönbornském paláci v ulici Úvoz na Malé Straně, kde sídlí ambasáda, či v rezidenci amerického velvyslance na pomezí Dejvic a Bubenče, však nedokážeme určit.

Vánoční stromeček u Američanů, kolem roku 1935.

Jaroslav Bruner-Dvořák

Záběr působí jako inscenovaná podívaná, která má ukázat, jak se ve Spojených státech slaví vánoční čas. Pod portrétem vojáka a státníka Washingtona vidíme krb, ozdobený plachetnicí, pod jejíž obou stranách jsou nápadně rozloženy dvě punčochy. Ty odkazují k americkému zvyku: Santa Claus zabrzdí své spřežení na střeše, s pytlem plným dárků se protáhne krbovým komínem, do punčoch nadělí dárky a zase se komínem vrátí, aby na saních tažených soby pokračoval o dům dál. Pokud obyvatelé domácnosti ke krbu připravili mrkev, vezme ji pro soby, případně ochutná pár narafičených sladkostí.

Dárků pod stromem na snímku Brunera-Dvořáka je tolik, že by se do punčoch ani nevešly. Na jednom čteme nápis: A B C Animal Book, na skříňce vpravo zaujme rozhlasový přijímač. Šálky a konvice na stole však odkazují spíše na odpolední čaj, je tu také mísa s ovocem. Muž a jedna z žen mají zavřené oči, druhá žena hledí upřeně do fotoaparátu. Čelní stěnu zdobí adventní věnec. Fotograf si poněkud překvapivě nedal práci s odstraněním provazu, který protíná celou místnost a v běžném provozu zřejmě odděloval návštěvníky od historických předmětů – podobné opatření známe z turistických tras hradů a zámků.

Vánoční stromeček u Američanů, kolem roku 1935.

Jaroslav Bruner-Dvořák

Druhý snímek, kvůli kterému fotograf zřejmě přišel, zachycuje stejnou místnost bez lidí. Poté pravděpodobně Bruner-Dvořák vytvořil upomínkový záběr na přání oné společnosti. Jde o zaměstnance velvyslanectví? Na dotaz adresovaný Americkému centru v Praze zatím nepřišla odpověď. I banální snímek každopádně může mít své tajemství.

Historik fotografie Pavel Scheufler se zaměřuje na díla pořízená před rokem 1918. Pro magazín Reportér připravuje seriál Tajemství historické fotografie. Vybírá a komentuje nejzajímavější kousky své kolekce, které zachycují mimořádné události i každodenní život.

Podpořte Reportér sdílením článku