Pane, tohle kolo vám neuděláme

Spoluzakladatelé Festky. Michael Moureček (vlevo) a Ondřej Novotný.

foto Lukáš Bíba.

Českého výrobce ručně vyráběných bicyklů na míru zatím znají spíše nadšenci ve Vídni, Sydney či Miami než v Praze nebo Brně. „Chceme být světovou jedničkou, největší mezi malými,“ říká hlavní tvář značky Festka, bývalý závodní jezdec Michael Moureček. O zákazníky ochotné dát za jedno kolo čtvrt až půl milionu korun nemá dílna na dvorku jednoho vinohradského činžáku nouzi.

Držák na lahve, blatníky, zvonek, to všechno je jen pro ostudu – směje se Michael Moureček na videu, které natočil před pěti lety. V té době si pohrával s myšlenkou rozjet výrobu maximálně „očesaných“ kol, kterým se říká fixky, furtošlapy nebo také festky. A která kromě větší části obvyklého vybavení nemají dokonce ani brzdy. „Byl to takový punk, máme to tak rádi, ale teď už jsme jinde,“ říká bývalý závodník na dráze i na silnici. Dnes Festka nabízí ručně dělaná kola na míru – s držáky na lahve a pochopitelně i s brzdami.

Znamená to, že vám tady splní jakékoliv přání? Ne tak úplně… „Přišel za námi člověk, který je úspěšný v jednom velmi konzervativním odvětví. I on sám byl až vtipně konzervativní – ve vystupování, řeči, oblečení. A chtěl od nás kolo, které je tak klasické, až je dnes totálně extravagantní – tvarem rámu, vším,“ vypráví Moureček, který onoho muže… odmítl. „Obával jsem se, že by utratil spoustu peněz za něco, co pak neustojí a nebude to mít rád. A to by bylo špatné pro obě strany, o takový byznys raději přijdeme.“

Chceme poznat vaši povahu

Ve dvorku mezi činžáky na pomezí pražských Vinohrad a Nuslí vás přivítají černá plechová vrata a štětkou vyvedený nápis Festka. Za dveřmi visí na háku kola určená k servisu i ta, na nichž přijeli zaměstnanci. Ujdete dva kroky a narazíte na barový pult a vitrínu s lahvemi kvalitního alkoholu. „Jakou si dáte kávu?“ ptá se Michael Moureček řečený Mauri – spoluzakladatel Festky, jeden ze tří společníků a nejviditelnější tvář značky. Obsluhuje luxusní kávovar a říká: „Když chceme ukázat, že umíme dělat pořádná kola, musíme umět připravit i pořádný kafe.“ Za jeho zády visí motivační cedule s řečnickou otázkou: „Jak ve mně Festka vybuduje neochvějnou jistotu, že jejich kola jsou nejvyspělejší na světě?“

Kromě kávy či panáka na zdejším baru čeká zákazníka nejdříve důkladné popovídání právě s Mourečkem. „Motivace jsou různé a ne všichni je dokážou hned pojmenovat. Potřebujeme proto vědět, jaké máte jezdecké zkušenosti, co si od našeho kola slibujete. Chceme trochu poznat i vaši povahu, například míru soutěživosti a touhu po sebeprezentaci. A samozřejmě je nutné znát váš finanční limit.“ K mání jsou rámy z oceli, titanu nebo, a ty jsou nejdražší – z karbonu.

Dalším krokem je fitting. Čidla rozmístěná na mnoha místech vašeho těla zdigitalizují váš pohyb při jízdě na trenažéru metodou motion capture – po­užívá se například i při výrobě animovaných filmů. „Těch parametrů je hrozně moc a my je musíme převést na ideální rozměry a umístění rámu, řídítek, převodníků, sedlové tyče,“ vysvětluje Moureček. Zahraniční zákazníci Festky – a těch je naprostá většina – mohou touto procedurou projít ve své zemi a výsledek poslat, ale hodně z nich do Prahy přijede osobně. „Snad jen Angličana to nejdřív nenapadne, ale když mu vysvětlíme, že letenka ho bude stát stejně jako včerejší útrata v pubu a ještě mu zbude na pivo, nadšeně zareaguje, že je to vlastně skvělý nápad.“

Jak toho týpka zlomit

Podpořte Reportér sdílením článku