Článek

Šlapat, drncat… Čtyři dny adrenalinu

29 / 06 / 2017

Na kolo a do vlaku. Na kolo a do vlaku. Dohromady čtyřikrát. Tak by se dal zjednodušeně popsat zbrusu nový závod Masiv, v jehož rámci budou poprvé na českém území soutěžit v etapách dvojice cyklistů na horském kole. Tento formát závodu je velmi populární v cizině, kde už si ho vyzkoušela i řada Čechů. V září to konečně budou moci zažít také doma.

Na kolo a do vlaku. Na kolo a do vlaku. Dohromady čtyřikrát. Tak by se dal zjednodušeně popsat zbrusu nový závod Masiv, v jehož rámci budou poprvé na českém území soutěžit v etapách dvojice cyklistů na horském kole. Tento formát závodu je velmi populární v cizině, kde už si ho vyzkoušela i řada Čechů. V září to konečně budou moci zažít také doma.

První etapa na Křivoklátsku, druhá na Šumavě, třetí ve Slavkovském lese a sobotní finále v mostecké uhelné pánvi. To je plán, který pro cyklisty nachystali pořadatelé prvního ročníku závodu Masiv MTB Stage Race. Jede se ve dvojicích a závod je určený jak pro nadšence z řad amatérů, tak i pro skutečné závodní jezdce.

Pojede se od středy 20. září do soboty 23. září. Za čtyři dny ujedou závodníci kolem 250 kilometrů, jednotlivé etapy budou měřit mezi padesáti a pětasedmdesáti kilometry. Celkem nastoupají (a pak samozřejmě i naklesají) kolem šesti tisíc výškových metrů. Vedle výdrže budou muset ukázat i týmového ducha a schopnost spolupráce, jede se totiž ve dvojicích a do cíle každé etapy vždy musejí přijet společně oba závodníci. 

„Počítá se čas pomalejšího z dvojice, zároveň nesmí být rozdíl ve dvojici větší než dvě minuty,“ říká Jan Dvořák, pořadatel závodu, s tím, že podobný formát závodů je v cizině velmi populární, ale na českém území zatím chyběl. „Víme, že na závodech v jiných zemích už startovaly desítky, či spíše stovky českých dvojic, a věříme, že by je Masiv mohl oslovit. A s nimi i další, kteří to zatím nezkusili,“ popisuje úvahy organizačního týmu Jan Dvořák.

 

Vlaková specialita

Pořadatelé připravili pro závodníky jednu specialitu. S Českými drahami si domluvili speciální vlak, který bude účastníky závodu převážet mezi jednotlivými etapami. „Dojedete na Křivoklát, dáte si kolo do vlaku, sednete na své rezervované místo a večer jste na Šumavě, kde se jede druhá etapa,“ popisuje další z organizačního týmu, Martin Pešta. Vlaková souprava bude mít i lůžkové a lehátkové vozy, takže si dvojice závodníků mohou objednat i spaní přímo ve vlaku. Pro ty, na které už se noclehy ve vlaku nedostanou, nebo kdo dávají přednost většímu pohodlí, jsou připravena místa v hotelích ve všech destinacích, kde závodní karavana přenocuje.

„Nikoho k cestě vlakem samozřejmě nebudeme nutit, kdo chce cestovat po vlastní ose, klidně může. Ale zdá se, že možnost sednout po etapě do vlaku, zaparkovat tam kolo, dát si pivo nebo nealko a odjet v klidu do další destinace je celkem populární,“ říká Jan Dvořák z pořadatelské firmy Geometry Global.

První etapa se jede v křivoklátských lesích, měří 63 kilometrů, startuje z Nižboru a končí ve Zdicích. Jede se ze čtyř pětin po lesních a polních cestách, které jsou ovšem dostatečně široké pro předjíždění. Další etapy už vždy mají start a cíl ve stejném místě. Druhá, šumavská etapa je nejkratší, s délkou kolem padesáti kilometrů, ale s dostatkem kopců, pojede se i na vrch Pancíř, který má 1 214 metrů nad mořem. Třetí etapa zavede jezdce a jezdkyně do Slavkovského lesa v okolí Lázní Kynžvart. Pořadatelé slibují, že po náročném čtvrtku bude páteční jízda sice o něco delší, ale oddychovější. Poslední etapu označili organizátoři jako královskou, pojede se v mostecké pánvi a nabídne kombinaci přírodních i průmyslových výhledů.  Po závodnících bude ovšem vyžadovat také pětasedmdesát kilometrů v sedle a skoro 1 800 výškových metrů. Všechny etapy se odehrávají v Českém masivu, odtud také název celého závodu.

Inspirací, byť spíše volnou, byl přitom i nejznámější závod dvojic, jihoafrický Cape Epic, v němž se tradičně v posledních letech na stupních vítězů umisťují i špičkoví čeští jezdci.

 

Epic versus Masiv

Jedním z těch, kdo si závod Cape Epic vyzkoušeli, je František Raboň. Donedávna býval profesionálním silničním cyklistou. Pětkrát jel slavné Giro d’Italia, dvakrát španělskou Vueltu, ze tří nejslavnějších závodů nenastoupil jen na Tour de France. Sedm sezon strávil v prvotřídních týmech silniční cyklistiky – pomáhal dobývat úspěchy hvězdám stájí, jako jsou například T-Mobile, Columbia a Omega Pharma-Quick Step. 

Poté František Raboň přesedlal na horská kola. Sice na nich nakonec strávil jen jedinou sezonu, ale uspěl v již zmíněném Cape Epic, nejtěžším etapovém závodu dvojic na světě. V roce 2014 tam spolu se Švýcarem Christophem Sauserem skončili druzí. „Závody dvojic jsou diametrálně odlišné od ostatních, už jen proto, že cítíte odpovědnost i za toho druhého. Trochu to připomíná týmové časovky v silniční cyklistice. Když vám to nepůjde nebo se třeba zraníte, zkazíte to ostatním,“ vysvětluje Raboň. Jízdě ve dvojici je podle něj také třeba přizpůsobit taktiku. „Pokud je někdo lepší v technice jízdy, nepojede ve sjezdu první, aby tomu druhému ujel a ten se pak vyčerpával tím, že ho bude dojíždět.“ Podle Františka Raboně samozřejmě pomáhá, pokud se cyklisté vzájemně dobře znají a dovedou se podpořit a vyhecovat. Profesionálové to tolik nepotřebují, se Sauserem se sice vzdáleně znali, ale před Jihoafrickým Cape Epic spolu nikdy nejezdili.

Cape Epic bývá občas označován jako Tour de France horských kol. Jezdí se obvykle osm dní a závodníci ujedou více než 700 kilometrů. V cíli každé etapy pak mezi oběma jezdci nesmí být větší rozdíl než dvě minuty, jinak je tým potrestán hodinovou penalizací. Specialitou závodu je, že etapy startují mezi šestou a sedmou ranní, závodníci musejí vstávat mezi čtvrtou a pátou.

Nový český závod Masiv je o poznání přívětivější, už jen tím, že se startuje vždy v deset hodin. „Hodně se mi to líbí. Super je, že etapy budou kolem padesáti šedesáti kilometrů,“ říká Raboň o čtyřdenním závodu. „Padesát kilometrů ujede za čtyři hodiny skoro každý, kdo alespoň trošičku jezdí. Takže není potřeba žádný extra tvrdý trénink. Na Cape Epic by byl běžný jezdec prakticky bez šance dokončit aspoň etapu,“ myslí si bývalý profesionál Raboň. Už teď je jisté, že se pojede na Masiv alespoň podívat, firma Kalas Sportswear, pro kterou po konci závodnické kariéry pracuje, je totiž jedním z partnerů závodu. A rozmýšlí si, zda se nepostaví i na start. „Dohodl jsem se s pořadateli, že to zatím necháme otevřené. Záleží na tom, jakého bych našel parťáka a zda budu mít čas aspoň na nějaký lehký trénink,“ říká František Raboň.

Dobré je podle zkušeného cyklisty Raboně i to, že se závod koná ve druhé polovině září. Na trati samotné už by nemuselo být takové vedro a přes léto se dá trénovat ráno či večer za příjemného počasí.

 

Mladá krev

Naopak mezi přihlášenými už jsou dva skvělí talentovaní junioři, David Zadák a Sam Jirouš. Oba závodí za Česká spořitelna Specialized MTB Junior Team a patří k vůbec nejlepším mladým jezdcům na horských kolech v zemi. „David je ve své věkové kategorii nejlepší v republice,“ říká trenér Jiří Lutovský o cyklistovi, který se narodil v roce 1999 a letos pojede juniorské mistrovství světa. Mezi velké talenty patří i Sam. Závod dvojic bude pro oba zpestřením na konci sezony. Vzhledem k tomu, že se Masiv koná dva týdny po mistrovství světa, nechá trenér Lutovský své mladé svěřence jet, jak budou chtít a jak se budou zrovna cítit.

Mezi závodníky nebude chybět ani velice populární freerider Richard Gasperotti, přezdívaný Gaspi, který se nedávno vrátil z ježdění a natáčení v Ázerbájdžánu. Protentokrát vymění elastické džíny, ve kterých se jezdí sjezdy, za elasťáky a bude šlapat i do kopců.

 

Zvládnete to i vy

Může etapový závod dvojic, jako je Masiv, zvládnout někdo, kdo je úplně mimo kategorie výše popsaných jezdců a rozhodne se teprve při čtení tohoto článku, že by to chtěl zkusit? 

„Určitě ano,“ říká Jiří Lutovský, velmi zkušený trenér, který svého času vedl i českou reprezentaci na olympijských hrách. „Pokud začnete od počátku července jezdit třikrát až čtyřikrát týdně dvě hodiny, dostatečně natrénujete,“ radí amatérům. Důležité je podle něj nejprve si „osedět zadek“, aby si zvykl na delší pobyt v sedle, a také naučit nohy, aby uvykly delšímu pohybu. Podstatný je podle trenéra Lutovského také správný posez na kole, to vám ale prý poradí v každém dobrém větším cykloshopu. „Řekl bych, že třeba v každém Specialized Concept Storu bude někdo, kdo vám váš posez upraví a správně vám na to nastaví kolo,“ říká trenér.

Pro amatéry má i další rady týkající se samotného závodu. „Nesmíte se nechat strhnout tempem ostatních, to by vás sundalo. Je třeba se hlídat v kopcích, nejezděte na maximum svých možností. Únava se kumuluje a vy musíte rozvrhnout síly i na další dny,“ zdůrazňuje. Hobby jezdcům, kteří by skutečně začali trénovat až nyní, ale vzkazuje, ať se nebojí. „To zvládnete, vážně to jde.“

 

Kde a za kolik
Základní startovné za jednoho jezdce činí 3 900 korun. To platí pro prvních padesát dvojic, další budou mít cenu o něco vyšší. Kdo se bude dopravovat a bydlet po svém, nic víc platit nemusí. Vlaková doprava na čtyři dny vyjde na dva tisíce. Ubytování v lehátkovém voze je za 3 500 na osobu a čtyři dny, v lůžkovém za čtyři tisíce a v hotelích za 4 500 korun.
Přihlášky a další informace jsou na www.masivmtbrace.cz.

 

Galerie (2) Diskuze Sdílet

Autor také napsal

Mohlo by Vás zajímat