Svět se zbláznil. You too, Bernarde
18. prosince 2017
„Že to ale ten Bernard feministkám natřel, co!“ chechtají se odpůrci kampaně #MeToo při pohledu na novou reklamu pivovaru z Vysočiny. Je ale takový výsměch na místě? Kampaň měla povzbudit ženy a dívky, které se bály odsouzení a nepochopení, aby se svěřily se svými zážitky sexuálního obtěžování. Časopis Time oslavil její zakladatelky na titulní stránce jako Osobnosti roku. V Česku jsou ženy, které se ke kampaní připojily, spíše za hysterky.
Do kampaně #MeToo se zapojily miliony žen po celém světě, přidaly se také Češky. Kromě solidarity se dočkaly odsudků, a to i ze strany žen. Například bývalá ministryně spravedlnosti Daniela Kovářová pro server Neviditelný pes napsala: „Sáhl vám lehce na kolínko? Žádný div, že vás ten dotyk dodnes budí ze spaní. Podíval se na vás s vilným úsměvem? Je třeba ho zaživa hodit lvům! Učinil vám sexuální nabídku nebo vypustil z úst dvojsmyslnou větu? Pak jen do něj, milé kolegyně! Nabídl vám kvalitní sex? Otřel se o vás ve vlaku? Hvízdl na vás? Jak odporné, jak podlé! Ukážeme jim, že nic podobného už se nikdy nesmí opakovat.“
Jenomže sexuální obtěžování NENÍ sáhnutí na koleno od muže, s nímž jde žena na rande, a který testuje reakci a vzájemnou přitažlivost. Sexuální obtěžování je, pokud na ni sahá, dotírá či se před ní ukájí zcela cizí muž, případně ten, kterému žena dala najevo, že o takové projevy nestojí. Hnusné a odporné není to, když vám cizí muž koukne na prsa, ale to, když vám ta prsa zmáčkne nebo vám strčí ruku mezi nohy. A všichni ti, kteří teď tvrdí, že se budou bát na ženu podívat, flirtovat s ní či ji pozvat na rande, tuto kampaň a její poselství nebezpečně zlehčují. Sexuální obtěžování je závažný problém a děje se ve velkém.
Ano, ženy dnes mají volební právo, mohou žádat o rozvod, jsou profesně rovnoprávné. A to není samozřejmost. Byl to silné ženy naší historie, které se o práva žen zasloužily. Nyní se ženy opět spojily a říkají: „Tohle se nám nelíbí.“
Jak už to v normálním světě bývá, kampaně #MeToo se chytili i populisté, kteří ji obalili ideologickým nánosem, případně ji interpretují po svém. Je ale nesmysl zaseknout se na sahání na koleno při prvním rande, stejně tak je velmi diskutabilní, zda se za oběť může považovat žena, která se kvůli vlastnímu prospěchu vyspí s nadřízeným. Kořeny kampaně je nutné hledat v roce 1997, kdy sociální aktivistka Tarrana Burke vyslechla příběh sexuálního obtěžování třináctileté školačky. #MeToo je tedy především hlasem obyčejných žen a dívek. A jejím smyslem je předcházet skutečnému sexuálnímu obtěžování – tak, aby se oběť v případě útoku se sexuálním podtextem mohla obrátit na své okolí o pomoc.
Olej do ohně nyní přilila reklamní kampaň pivovaru Bernard s názvem Svět se zbláznil, v níž pod podobiznou šeredné ježibaby vidíme nápis #MeToo. Jako člověka, který zažil sexuální obtěžování mnohokrát, mě to dost zarazilo, neboť reklama zesměšňuje všechny ženy, které se staly oběťmi těchto kriminálních činů. A jak pivovar svůj počin vysvětluje? „Tímto příspěvkem se snažíme poukázat na absurditu kampaně MeToo, protože vede k falešným obviněním ve snaze vysoudit odškodnění tam, kde se nic nestalo. Autenticita většiny obvinění v rámci této kampaně totiž není doposud ověřená nebo jakkoli potvrzená.“ Dodejme, že v Česku žádná obvinění, natož falešná, v souvislosti s kampaní zatím nepadla.
Podpořte Reportér sdílením článku
Působila jako projektová koordinátorka na zahraničních misích Člověka v tísni, v Demokratické republice Kongo zakládala projekty na pomoc znásilněným ženám a dětem. V posledních letech se snaží dokumentovat válku proti Islámskému státu. Je spoluautorkou televizních reportáží dokumentujících boj proti ISIS v Sýrii a Iráku. Spolu s Lenkou Klicperovou založila sbírku na pomoc lidem v syrském Kobani a vede projekty na pomoc lidem v syrském Kurdistánu.