Názor

Svět se zbláznil. You too, Bernarde

18 / 12 / 2017

„Že to ale ten Bernard feministkám natřel, co!“ chechtají se odpůrci kampaně #MeToo při pohledu na novou reklamu pivovaru z Vysočiny. Je ale takový výsměch na místě? Kampaň měla povzbudit ženy a dívky, které se bály odsouzení a nepochopení, aby se svěřily se svými zážitky sexuálního obtěžování. Časopis Time oslavil její zakladatelky na titulní stránce jako Osobnosti roku. V Česku jsou ženy, které se ke kampaní připojily, spíše za hysterky.

„Že to ale ten Bernard feministkám natřel, co!“ chechtají se odpůrci kampaně #MeToo při pohledu na novou reklamu pivovaru z Vysočiny. Je ale takový výsměch na místě? Kampaň měla povzbudit ženy a dívky, které se bály odsouzení a nepochopení, aby se svěřily se svými zážitky sexuálního obtěžování. Časopis Time oslavil její zakladatelky na titulní stránce jako Osobnosti roku. V Česku jsou ženy, které se ke kampaní připojily, spíše za hysterky.

Do kampaně #MeToo se zapojily miliony žen po celém světě, přidaly se také Češky. Kromě solidarity se dočkaly odsudků, a to i ze strany žen. Například bývalá ministryně spravedlnosti Daniela Kovářová pro server Neviditelný pes napsala: „Sáhl vám lehce na kolínko? Žádný div, že vás ten dotyk dodnes budí ze spaní. Podíval se na vás s vilným úsměvem? Je třeba ho zaživa hodit lvům! Učinil vám sexuální nabídku nebo vypustil z úst dvojsmyslnou větu? Pak jen do něj, milé kolegyně! Nabídl vám kvalitní sex? Otřel se o vás ve vlaku? Hvízdl na vás? Jak odporné, jak podlé! Ukážeme jim, že nic podobného už se nikdy nesmí opakovat.“ 

Jenomže sexuální obtěžování NENÍ sáhnutí na koleno od muže, s nímž jde žena na rande, a který testuje reakci a vzájemnou přitažlivost. Sexuální obtěžování je, pokud na ni sahá, dotírá či se před ní ukájí zcela cizí muž, případně ten, kterému žena dala najevo, že o takové projevy nestojí. Hnusné a odporné není to, když vám cizí muž koukne na prsa, ale to, když vám ta prsa zmáčkne nebo vám strčí ruku mezi nohy. A všichni ti, kteří teď tvrdí, že se budou bát na ženu podívat, flirtovat s ní či ji pozvat na rande, tuto kampaň a její poselství nebezpečně zlehčují. Sexuální obtěžování je závažný problém a děje se ve velkém. 

 

Hlas obyčejných žen a dívek

Ano, ženy dnes mají volební právo, mohou žádat o rozvod, jsou profesně rovnoprávné. A to není samozřejmost. Byl to silné ženy naší historie, které se o práva žen zasloužily. Nyní se ženy opět spojily a říkají: „Tohle se nám nelíbí.“

Jak už to v normálním světě bývá, kampaně #MeToo se chytili i populisté, kteří ji obalili ideologickým nánosem, případně ji interpretují po svém. Je ale nesmysl zaseknout se na sahání na koleno při prvním rande, stejně tak je velmi diskutabilní, zda se za oběť může považovat žena, která se kvůli vlastnímu prospěchu vyspí s nadřízeným. Kořeny kampaně je nutné hledat v roce 1997, kdy sociální aktivistka Tarrana Burke vyslechla příběh sexuálního obtěžování třináctileté školačky. #MeToo je tedy především hlasem obyčejných žen a dívek. A jejím smyslem je předcházet skutečnému sexuálnímu obtěžování – tak, aby se oběť v případě útoku se sexuálním podtextem mohla obrátit na své okolí o pomoc. 

Olej do ohně nyní přilila reklamní kampaň pivovaru Bernard s názvem Svět se zbláznil, v níž pod podobiznou šeredné ježibaby vidíme nápis #MeToo. Jako člověka, který zažil sexuální obtěžování mnohokrát, mě to dost zarazilo, neboť reklama zesměšňuje všechny ženy, které se staly oběťmi těchto kriminálních činů. A jak pivovar svůj počin vysvětluje? „Tímto příspěvkem se snažíme poukázat na absurditu kampaně MeToo, protože vede k falešným obviněním ve snaze vysoudit odškodnění tam, kde se nic nestalo. Autenticita většiny obvinění v rámci této kampaně totiž není doposud ověřená nebo jakkoli potvrzená.“ Dodejme, že v Česku žádná obvinění, natož falešná, v souvislosti s kampaní zatím nepadla.

Je jasné, že pivovaru jde o maximální kontroverzi, aby získal více nových zákazníků a pobavil ty stávající. Na druhou stranu je hodně nefér zesměšnit celé poselství na základě toho, že kampaň zneužilo pár jedinců a křivě někoho obvinili. 

 

Jako u domácího násilí

Objevují se názory, které radí ženám, aby se bránily – daly útočníkovi pěstí mezi oči nebo ho nakoply mezi nohy, aby chodily na kurzy sebeobrany… Jenomže ne každá žena je natolik sebevědomá a silná. A jak už zaznělo, často jsou obtěžovány i dívky v dětském věku.

Chápu muže, kteří žádné násilí na ženách nepáchají, a nyní jim připadá, že začíná být zakázané flirtovat a jinak projevovat ženám pozornost. Jenomže kampaň není zaměřená na muže, kteří se umí chovat, proti mužům jako celku. Není to dívčí válka. Je to kampaň proti mužům, kteří se nechovají jako opravdoví muži. Cílem #MeToo je přispět k tomu, abychom k tomuto problému přistupovali odpovědně a nebyli k němu lhostejní, čili abychom se pokusili případy sexuálního obtěžování lépe řešit a předcházet jim. Tak, jako se to v nedávné době podařilo například u domácího násilí. Kampaň má přispět také k tomu, aby ženy věděly, jak mají v podobných situacích postupovat; aby se nemusely bát obrátit na řidiče autobusu, na průvodčího ve vlaku, na neznámého muže stojícího opodál, nemluvě o policii. A aby se jim dostalo adekvátní reakce, ne zesměšnění, neboť každé sexuální obtěžování je protiprávním činem, ať už v přestupkové nebo trestní rovině.

Český pivovar tohle všechno bohužel převrátil vzhůru nohama. A snaží se lidem vsugerovat, že #MeToo je od začátku paskvil z dílny zpovykaných hysterek, které nechtějí mužům dovolit, aby ženě podrželi dveře, pomohli jí do kabátu, případně zkusili zaflirtovat.  

 

 

Autorka je novinářka a humanitární pracovnice, na tomto textu spolupracovala se svojí kolegyní, fotografkou a válečnou zpravodajkou Lenkou Klicperovou.
 

Galerie (1) Diskuze Sdílet

Autor také napsal

Mohlo by Vás zajímat