Plzeňská detektivka

Lokomotiva Emil Zátopek, kterou vyrábí Škoda Transportation.

foto Profimedia.cz

Ten příběh by vydal na román. Je v něm spousta vrstev a zápletek. Velké peníze, tajemné struktury, karibské ostrovy, miliony v taškách, fiktivní Američané, napálená vláda, ale i tisíce slušně placených pracovních míst, miliardy na zaplacených daních a moderní české výrobky. Příběh plzeňské Škodovky by mohl sloužit též jako stručný průvodce dějinami novodobého českého kapitalismu. Policie sice vyšetřování odložila, ale ne kvůli tomu, že by vše bylo v pořádku. Výsledky její práce ovšem doplnily chybějící díly skládanky.

Osmého února letošního roku podepsala vrchní komisařka plzeňské expozitury Útvaru pro odhalování korupce a finanční kriminality Markéta Dobrá rozsáhlý, více než stostránkový spis. Symbolicky tak uzavřela jednu velkou kapitolu v životě jedné z nejvýznamnějších firem v zemi, plzeňské Škody. Firmy, kterou v roce 1859 založil hrabě Valdštejn a o deset let později převzal hlavní konstruktér Emil Škoda. Firmy, která přežila pád mocnářství, obě války, první i druhou republiku, socialismus i obnovení kapitalismu.

Komisařka Dobrá vyšetřovala okolnosti prodeje Škody Holding z let 2001 až 2003, tedy vlastně jakési druhé vlny privatizace podniku poté, co první pokus – prodej do rukou českého podnikatele Lubomíra Soudka – skončil neúspěchem a Škoda se ocitla na kolenou. Policie měla podezření, že při druhém prodeji mohlo dojít ke spáchání čtyř trestných činů: podvodu, porušování povinností při správě cizího majetku, podplácení a legalizace výnosů z trestné činnosti. Vynesla v nich následující verdikty: odloženo, odloženo, odloženo a odloženo. O něco později se informace o konci vyšetřování s tímto závěrem dostala i na veřejnost. Zdálo by se tedy, že dlouhé policejní zkoumání k ničemu nevedlo.

Takový závěr by byl mylný. Plzeňským vyšetřovatelům se totiž ve skutečnosti podařilo doplnit řadu chybějících dílků do skládačky příběhu, který pronikl na veřejnost už téměř před pěti lety a předznamenal pád tehdy nejmocnějšího manažera v zemi.

Příběh lze shrnout do následujících vět: Tehdejší management Škody Holding využil příležitosti, která se před ním otevřela, spojil se s lidmi kolem Mostecké uhelné a společně v utajení koupili jeden z nejvýznamnějších podniků v zemi. K lidem, kteří k tomu dopomohli, následně doputovaly mnohamilionové částky přes sérii účelových finančních operací. Jedním hlasem je však třeba dodat i to, že manažeři takto získaný majetek – na rozdíl od jiných – nezplanýrovali, ale rozvinuli v úspěšný a fungující podnik.

Abychom mohli popsat, jak se to celé odehrálo, musíme se nyní přenést v čase o téměř patnáct let nazpět…

Druhá privatizace

Podpořte Reportér sdílením článku