Obrazem

Nejlepší filmové plakáty v historii

13 / 06 / 2017

Jak vybrat osm nejpovedenějších filmových plakátů v dějinách kinematografie? Hlavním kritériem bylo, aby ve své době byly něčím výjimečné a průkopnické a posunuly tak branži zase o kus dál. Co myslíte, vybrali jsme správně?

Jak vybrat osm nejpovedenějších filmových plakátů v dějinách kinematografie? Hlavním kritériem bylo, aby ve své době byly něčím výjimečné a průkopnické a posunuly tak branži zase o kus dál. Co myslíte, vybrali jsme správně?

Metropolis, 1927

Černobílý a němý film rakouského režiséra Fritze Langa pomohl zpopularizovat v té době již známý žánr science fiction, navíc vytvořil zcela nový žánr “cyberpunk”. Předlohou byl stejnojmenný román režisérovy ženy They von Harbour. Jen vizuální efekty, které se dalším filmařům podařilo napodobit až o mnoho let později, stály německé studio UFA sedm miliónů marek. Zpočátku byl Metropolis naprostý propadák, ale stal se z něj kult a film si oblíbil mimo jiné Adolf Hitler.

 

 

Originál tohoto plakátu byl v roce 2005 prodán za 650 tisíc dolarů a stal se tak nejdražším kouskem svého druhu.

 

 

Casablanca, 1942

Klasický malovaný plakát. Snímek získal Oscary za nejlepší film, režii a scénář, ale velmi oceňovaný byl zejména díky hereckým výkonům obou hlavních protagonistů – Humpreyho Bogarta a Ingrid Bergman. Ti se před první klapkou neměli v lásce a chtěli se z natáčení vyvléct Ingrid Bergman byla přesvědčená, že film u diváků nespěje: nelíbila se jí její role Ilsy Lund a protože nedostala do ruky kompletní scénář, netušila, jak film skončí, což je v případě Casablancy zásadní. 

 

Autorem je Bill Gold, který dosud vytvořil přes sto filmových plakátů. Ten první byl k filmu Yankee Doodle Dandy a prozatím poslední k filmu J. Edgar.

 

 

Vertigo, 1958

Snímek který se v tuzemských kinech promítal s podtitulem Závrať, byl přijat kritikou velmi chladně. Alfred Hitchcock z toho obvinil hlavního protagonistu Jamese Stewarta a rozhodl se s ním již nikdy nespolupracovat. Druhou hlavní roli hrála Kim Novak, animované sekvence spoluvytvářel Salvador Dalí. Po téměř třiceti letech, v roce 1984, producenti uvedli film znovu. Udělali dobře, snímek získal mnoho fanoušků především pro kamerové triky, které měly vyvolat pocit závratě. 

 

Saul Basse pomohl povznést filmovou reklamu na umělecké dílo. Dokázal to už svým prvním kusem, plakátem k filmu Anatomie vraždy.

 

 

Absolvent, 1967

Oscarový snímek režiséra Mikea Nicholse je spojen s nezapomenutelným soundtrackem od Simona a Garfunkela. Nejslavnější píseň Mrs. Robinson však museli tvůrci několikrát přepisovat a nakonec se ve filmu objevil pouze refrén – zbytek písně nebyl v době natáčení ještě složený. V roli svůdné čtyřicátnice se objevila Anne Bancroft, do role nesmělého dvacetiletého absolventa byl obsazen Dustin Hoffman. Ve skutečnosti byl mezi nimi pouze šestiletý věkový rozdíl.

 

 

Ona ikonická noha ve skutečnosti nepatřila herečce Anne Bancroft, ale modelce Lucy Gray, která za Bancroftovou zastupovala jako dublérka.

 

 

 

Rosemary má děťátko, 1968

Horor Romana Polanského, natočený podle románu Iry Levina z roku 1947. Zazněla v něm ukolébavka Sleep safe and Warm, kterou nazpívala herečka Mia Farrow. Film provázela rada osudových ran. Sharon Tate, manželku Romana Polanského, zavraždil rok po premiéře Charles Manson, zakladatel sekty Manson Family. Ve stejné době přišel o život autor hudby Krzysztof Komeda, který si při pádu poranil mozek. Mia Farrow se již během natáčení rozvedla s Frankem Sinatrou… 

 

Kočár, vyfotografovaný v newyorském Central Parku, který překrývá obličej Mii Farrow, je mrazivý stejně jako film. Autor: Stephen Frankfurt.

 

 

Čelisti, 1975

Kultovní film Čelisti vznikl podle románu Petera Bechleyho, který se volně inspiroval skutečnými případy útoků žraloků. Natočil jej Steven Spielberg, který později vytvořil filmy jako E. T. Mimozemšťan (1982) či Jurský park (1993). V době natáčení mu bylo sedmadvacet let. Maketa obřího žraloka se musela často opravovat, což donutilo Spielberga používat kameru častěji z pohledu žraloka místo záběrů na něj. I to nakonec pomohlo k dosažení ještě děsivějšího dojmu. 

 

Tento obrázek se nejdříve objevil na obálce románu Petra Benchleyho, později jej převzali producenti filmu. Je dílem Rogera Kastela.

 

 

Vetřelec, 1979

Průkopnický sci-fi snímek se dočkal mnoha pokračování, přičemž to poslední – Vetřelec: Covenant – právě běží v kinech. Režisér Ridley Scott (dále například Blader Unner, Marťan...) na scenérii a zejména na podobě hlavní postavy spolupracoval s legendárním švýcarským umělcem Hans Reudi Gigerem, který za tuto svou práci získal Oscara. Po pozdějším nařčení z pornografie v souvislosti s dílem Erotomechanics ale ocenění vrátil, aby vyjádřil pohrdání nad nepochopením svého díla. 



 

Agentura Bemis Balkind nanesla na obyčejné vejce modelovací jíl. Nejde tedy o vejce, které si zahrálo ve filmu.

 

 

Mlčení jehňátek, 1991

Film Mlčení jehňátek jako třetí v historii Oscarů získal všech pět hlavních cen – za film, režii, scénář, herce i herečku v hlavní roli. Také se jedná o jediný horor, který kdy získal Oscara za nejlepší film. Anthony Hopkins svoji roli ztvárnil tak přesvědčivě, že se mu herecká kolegyně Judie Foster snažila během natáčení vyhýbat – takový z něj prý měla strach. Film v sobě ukrývá mnoho kulturněhistorických kódů, se kterými si někteří kritici a filmoví nadšenci lámou hlavu dodnes.
 

 

Lebka na zádech můry je reprodukcí fotografie Voluptas Mors od Philippa Halsamana z roku 1951. Tam můžeme vidět Salvadora Dalího sedícího vedle sedmi nahých žen, které svými těly vytváří tvar této lebky.

Galerie (8) Diskuze Sdílet

Autor také napsal