Digitální revoluce změní banky k nepoznání

8. listopadu 2015

„Za převody a výpisy nebude nikdo chtít platit. Kdo to nepochopí, ztratí klienty".

foto Lukáš Bíba

Účty budou v mobilech, za bankomaty a transakce se platit nebude a změny půjdou ještě mnohem dál. Pavel Kysilka (57) popisuje, jakým zemětřesením projde bankovní byznys. Velká změna čeká i jeho. Na silvestra vstane z křesla šéfa České spořitelny a pustí se do vlastního byznysu a do společensky prospěšných aktivit. A možná jednou i do politiky.

Už víte, co budete dělat po svátcích, v pondělí 4. ledna ráno? Půjdete někam do práce?

Obvykle žertem odpovídám, že budu na Benecku využívat toho, že ostatní ještě střízlivějí a jsou volné tratě na běžky. Ale vážně řečeno se určitě budu věnovat tomu, čemu jsem se věnoval celý život, oblasti ekonomie a byznysu. Co to konkrétně bude, rád prozradím, až to budu mít celé připravené.

Bude se jednat o soukromé záležitosti, nebo to bude opět v rámci nějaké velké firmy či instituce?

Budou soukromé a budou jak neziskového, tak byznysového charakteru. Samozřejmě se hodlám také naplno zabývat tím, co se odehrává v ekonomice na globální úrovni.

Proč jste se vlastně rozhodl po pěti letech v čele banky a sedmnácti letech v České spořitelně a Erste Group skončit?

Kdo mě zná dobře, tak se spíše ptá, jak jsem mohl těch sedmnáct let vydržet. Tolik jsem fakt nikdy neplánoval. Mé předchozí mise byly obvykle sedmileté. Čekal jsem, že to bude stejné, a nakonec z toho bylo roků sedmnáct. Díky tomu, že se pořád něco neuvěřitelně zajímavého dělo a měnilo: privatizace spořitelny, její transformace, krize, pokrizové období, nové technologie, dramatická změna klientely. Myslím, že pět let v čele je tak akorát. Lépe skončit o pár hodin dříve než o minutu později. A pro odchod také potřebujete dobrého nástupce.

Takže jste si byl jistý, že Tomáš Salomon je správnou volbou?

Byl i mým favoritem. Když jsme se s Andreasem Treichlem (šéf Erste Group – pozn. red.) o mém odchodu seriózně bavili, tak jsme se na tom shodli. Tomáš je odborníkem na retail, výborný obchodník a já myslím, že to je správný člověk do nadcházející doby digitalizace, která bude zajímavá, ale také nesmírně náročná.

Klienti se dramaticky mění
Kam se Česká spořitelna posunula za pět let od začátku roku 2011, kdy jste stanul v jejím čele? Co byste označil za nejvýznamnější změny pod vaším vedením?

Vybudovali jsme silný tým, který dokázal uvést v život zásadní strategické rozhodnutí − přetransformovat spořitelnu v multibrandovou banku. Nešlo vůbec jen o značky, o to, že jsme zavedli Erste Corporate Banking, Erste Premier a Blue. Každou z nich jsme naplnili zcela specifickým obsahem. Česká republika se totiž ukázala jako hodně diferencovaný trh, na rozdíl třeba od Slovenska.

V čem je ten rozdíl?

Podpořte Reportér sdílením článku