Profily

Potěšení na čtyřech kolech

Jaromír Šimek, Robert Čásenský
09 / 09 / 2018

Reportér se automobilům pravidelně věnuje v rubrice Byznys. A i u nás v redakci se najdou ti, kteří poměrně často a rádi jezdí. Proto jsme se rozhodli podělit o aktuální řidičské zážitky. Vybrali jsme osm modelů z těch, které nám v uplynulých měsících prošly rukama a nejvíce nás zaujaly. všechny byly z našeho pohledu něčím mimořádné.

Reportér se automobilům pravidelně věnuje v rubrice Byznys. A i u nás v redakci se najdou ti, kteří poměrně často a rádi jezdí. Proto jsme se rozhodli podělit o aktuální řidičské zážitky. Vybrali jsme osm modelů z těch, které nám v uplynulých měsících prošly rukama a nejvíce nás zaujaly. všechny byly z našeho pohledu něčím mimořádné.

Bentley New Continental GT

Ta silnice mezi rakouskou obcí Mauthen a italskou Paluzzou přes průsmyk Passo di Monte Croce Carnico by asi byla zábavná skoro v každém autě. Ovšem v Bentley New Continental GT je to zkrátka nádhera. Šestilitrový dvanáctiválec, který dává maximální výkon 635 koní a dovede více jak dvoutunové auto zrychlit z nuly na sto kilometrů za 3,7 sekundy, má opravdovou sílu. Řidič si může zvolit ze čtyř jízdních módů: custom, comfort, B (Bentley) a sport. Výrobce doporučuje mód B jako optimální kombinaci luxusu a sportovní jízdy a jede se tak vážně pěkně, auto krásně sedí na horských serpentinách. Když potřebujete někoho předjet mezi zatáčkami, jen tak na chvilku si přepnete na sport. A pak to přijde: úžasný zvuk a skvělá akcelerace! V tu chvíli dostanete pocit, že se vám už nebude chtít nikdy vystoupit. I když pak jedete v klidnějším režimu, pořád si můžete říkat: mám super motor a nebojím se ho použít…

Bentley New Continental GT, kterým automobilka letos nahradila předchozí verzi z roku 2003, je impozantní v mnoha směrech. Mohutná karoserie, luxusní, avšak nepřeplácaný interiér v kombinaci příjemné kůže, dřeva a solidního kovu. Detaily inspirované hodinářskými firmami. Je to hezké zvenčí (design se týmu pod vedením Stefana Sielaffa opravdu povedl a zalíbila se mi nakonec i ta tmavě zelená, kterou jinak úplně nemusím) i pohodlné v kabině. Ať už na místě řidiče, nebo pasažéra. Ale nic z toho se nevyrovná tomu zvuku a síle motoru. V dalších serpentinách směrem k průzračnému Lago di Sauris už mám docela jasno: kdybych měl někdy volných 160 000 britských liber, vím, kam je půjdu utratit.

Technická data

pohon: zážehový motor W12 6,0 litru

délka: 4 850 mm

šířka: 2 187 mm

max. výkon: 467 kW

max. rychlost: 333 km/h

 

Mercedes-Benz G 500 

Luxusní offroad překonal sám sebe. Ze starého „Géčka“ zbylo málo – charismatická nepřehlédnutelná hranatá karoserie, boční lišty na dveřích, typický plechový zvuk při zavření dveří a hranaté blinkry na předních blatnících.

Vše ostatní je jinak a nutno dodat, že nové Géčko je v nejlepší formě. Narostlo o 12,1 cm do šířky a 5,3 cm do délky. Přitom celková hmotnost se snížila o 170 kilogramů. V interiéru mě nejvíc zaujaly dva obří 12,3“ displeje. Při jízdě hlubokými dírami a kolejemi v rychlosti kolem 60 km/h nevěřícně kroutím hlavou, sedím pořád jako v bavlnce. Žádné jiné sériově vyráběné auto současnosti totiž nemá tři uzávěrky diferenciálu – předního, zadního i mezinápravového, plus redukční převodovku. Žádné jiné nemá v sériovém provedení neskutečnou světlou výšku 27 cm pod nápravami. Projíždím obřími kalužemi jako nic, auto totiž překoná i sedmdesáticentimetrový brod, kdy se lamely před chladičem automaticky zavřou. K tomu Géčko zvládne těžko uvěřitelných 35 stupňů bočního náklonu. Po výjezdu na silnici mě čtyřlitrový osmiválec s výkonem 422 koní přišpendlí do sedadla a v tu chvíli sedím v supersportovním voze, ve verzi AMG 63 je pak motor vyladěn na 585 koní, stovku zvládne za 4,5 vteřiny a uhání až 240 km/h. Krásná kombinace extrémních terénních schopností s přemírou luxusu, který ale nepůsobí nabubřele.

Technická data

pohon: zážehový motor V8 4,0 litru

délka: 4 817 mm

šířka: 1 931 mm

max. výkon: 310 kW

max. rychlost: 210 km/h

 

Hyundai Kona Electric

V oficiálních materiálech se Hyundai pyšní sdělením, že jde o první elektrické kompaktní SUV v Evropě. I kdyby někdo chtěl s tímto sloganem polemizovat, jedno je jisté: Kona je vůz s velmi výrazným designem a výkonným elektromotorem. 

Úplně chybí typická mřížka chladiče na přední kapotě a místo ní je elegantní jemně perforovaný kryt v barvě nárazníku. Full LED světlomety jsou oproti vozům jiných značek až odvážně úzké. 

Pro mě byla hezkým překvapením pravdivost čísla 395, které na displeji značilo celkový dojezd kilometrů do vybití 64kWh akumulátoru. Vyjet v podvečer na 340 km dlouhou trasu bylo spojeno s lehkou nervozitou v průběhu cesty, protože sehnat elektrický proud před půlnocí v kopcích u Mohelnice nemuselo dopadnout dobře. Nic takového jsem ale nepotřeboval, protože mi v cíli Kona ukazovala ještě 60 km na dojetí. 

V rychlonabíjecí stanici jsem měl 80 procent kapacity akumulátoru doplněno za snesitelných 50 minut, což mi stačilo na cestu zpět. V kombinaci s puristickým interiérem a všemi asistenčními prvky (hlídání jízdních pruhů, automatické brzdění před překážkou, rozpoznávání dopravních značek, automatické přepínání dálkových světel) se Kona velmi hodí do městské, ale i dálniční džungle.

Technická data

pohon: elektromotor

akumulátor: 64 kWh

délka: 4 180 mm

šířka: 1 800 mm

max. výkon: 150 kW

max. rychlost: 167 km/h

 

Seat Leon ST Cupra 300 

Tohle auto jsem měl mít, když mi bylo dvaadvacet. Ostré, lehké, s pořádným zrychlením, a přitom na první pohled docela nenápadné. Druhý pohled, zvláště se sadou doplňků Carbon Fibre, už odhalí sportovní charakter vozu: čtyři východy výfuků, červené brzdy na stříbrných devatenáctipalcových kolech a aerodynamické kryty dávají tušit, že to celkem pojede. A ono to jede, a jak pěkně. Tři sta koní je na vůz téhle velikosti více než dost. Motor nabízí solidní dynamiku i v běžném režimu, po přepnutí na sport a zejména na mód Cupra Leon ještě pořádně zdivočí. Zrychlení z nuly na 100 km/h za 5,7 vteřiny, k tomu pohon všech čtyř kol, vyladěná automatická převodovka i možnost řazení křidélky pod volantem. Škoda jen, že v Praze a okolí si Cupru a její akceleraci pořádně užijete jen v noci. To se ještě navíc promění interiér, který prozáří červené podsvícení. Auto jako by v tu chvíli vyzývalo: pojď, užij si to... Když pak dojíždím do ztemnělé Prahy, ještě na chvíli neodolám a přepnu si auto do režimu Cupra, připadám si trochu nepatřičně. Copak se hodí, aby člověk po čtyřicítce takhle burácel po městě? Ale ten výlet do mládí byl na těch pár set kilometrů velice příjemný.

Technická data

pohon: zážehový motor TFSi 2,0 litru

délka: 4 271 mm

šířka: 1 816 mm

max. výkon: 221 kW

max. rychlost: 250 km/h

 

ŠKODA KODIAQ 

Kdo měl, jako já, poněkud delší pauzu od poslední jízdy v některém z vozů Škoda, musí být po usednutí do modelu Kodiaq překvapen. A to příjemně. Všechno nějak najednou působí solidněji, je to v mnoha směrech doladěnější a dotaženější, než jste si pamatovali třeba ze Škody Superb před pár lety. Interiér je prostorný, pohodlný a praktický.

Kodiaq se nebude hnát za nějakými strhujícími výkony, i když je třeba říci, že s dvoulitrovým dieselovým motorem o výkonu 140 kW a pohonem 4×4 jede velmi solidně a rozhodně mu nechybí síla na předjíždění, když je to například cestou do Krkonoš potřeba. A především je to v této verzi auto pohodlné i na hrbolatějších cestách, jako kdyby tvůrci speciálně vzali v potaz stav většiny našich silnic. Podvozek u dieselového Kodiaqu si umí poradit s řadou menších děr a výmolů tak, že se vůz jen mírně zhoupne. Funguje to i na polních a lesních cestách, kam se člověk s Kodiaqem nemusí bát, protože má skoro dvacet centimetrů světlé výšky. 

Možná to způsobuje ten houpavý efekt, ale ke Kodiaqu vám nějak automaticky pasují dětské sedačky a cesta na hory nebo na tábor.

Technická data

pohon: vznětový motor 2,0 litru

délka: 4 697 mm

šířka: 1 882 mm

max. výkon: 140 kW

max. rychlost: 209 km/h

 

Volvo S90 T8 Twin Engine

Zhruba před rokem jsem nějaký čas jezdil novým Volvem V90 Cross Country s nejsilnějším benzinovým motorem T6 AWD. Bylo to velké, pohodlné a silné, 320 koní bylo znát i v takhle obrovském kombíku. Po roce jsem pak zkusil sedan S90 s motorem T8 Twin Engine, který kombinuje benzinový a elektrický motor a slibuje vyšší kombinovaný výkon. A řekl bych, že je to poznat. Auto mi přišlo ještě o něco dynamičtější, i když zrovna o to nejspíš většině majitelů velkých společenských vozů od Volva nejde v první řadě.

Především mě ale S90 s duálním pohonem na týden proměnilo v autovědce. Za normálních okolností se o spotřebu, dojezdy a podobné věci při řízení zrovna moc nezajímám. Jenže tady vám to najednou nedá. Začnete zkoumat, jakou část výkonu si kdy můžete vypnout, abyste si dobili baterii a nemuseli k nabíječce. Anebo opačně, kolik máte elektřiny, abyste ji mohli naplno používat. Zabýváte se takovými záležitostmi, jako je dobíjení při dojezdu do křižovatky a podobně. Pokud tomu chcete úplně propadnout, dají se studovat i poměrně detailní statistiky o všech možných aspektech řízení. A kdyby se vám to jednou omrzelo, pak bude platit dál to základní: je to velké, pohodlné a silné.

Technická data

pohon: zážehový/elektrický

délka: 4 963 mm

šířka: 1 879 mm

max. výkon: 235 + 65 kW

max. rychlost: 250 km/h

 

 

BMW 520d ED

Pokojíček na kolech. Nic přiléhavějšího mě k nové verzi BMW řady 5 asi nenapadá. Automobilka má v nabídce spoustu různých motorizací, z nichž ty silnější umějí přinést opravdu pořádné řidičské zážitky. 

Ale hlavní přednost nových „pětek“ pro mne spočívá v něčem jiném – v uživatelském komfortu. Jednoduché intuitivní ovládání, elegantní grafika na displejích, přehledná orientace, všechno přesně tam, kde by to řidič očekával. Na jeden dotek, na jeden pohyb pákou automatické převodovky, bez potíží a jakýchkoli záludností (které se občas tu a tam skrývaly ve starších verzích „bavoráků“).

I nejslabší dieselová verze, 520d, nabízí v režimu Sport dost energie k pořádně rychlému předjíždění. Ale možná časem zjistíte, že se vám ani nic přepínat nechce, protože základní režim Comfort vás dobře obslouží takřka za všech okolností. Pohodlně, bez starostí, příjemně – jako celé BMW 5.

Jistě existují vzrušivější, výraznější i luxusnější auta (a dokonce jsem některá z nich nepochybně i řídil), ale marně vzpomínám na to, jestli jsem se někde cítil víc doma než právě v nové verzi „pětkového“ BMW. Zkrátka jako v pokojíčku.

Technická data

pohon: vznětový motor 2,0 litru

délka: 4 936 mm

šířka: 1 868 mm

max. výkon: 140 kW

max. rychlost: 235 km/h

 

Toyota Hilux

Když si sednete do velkého pick-upu s pořádnou korbou, mělo by to znamenat, že jste buď dřevorubec, nebo surfař. Stromů jsem za život moc nepokácel a na surfu to bylo vždycky ještě slabší než se sekyrou a pilou. Na dlouhou cestu na sportovně laděnou rodinnou dovolenou se ale Toyota Hilux hodí zrovna tak dobře jako k práci. Na korbu se toho vejde mnohem víc než do největšího kufru v libovolném kombíku. Potíž je jen v tom, že pro řidiče menšího vzrůstu není snadné věci na korbě obsluhovat.

Co mě ovšem na Hiluxu překvapilo nejvíce, byla velmi příjemná a pohodlná jízda na velké vzdálenosti. Dojeli jsme společně z Prahy do Barcelony a nazpět a se čtyřmístnou kabinou ve verzi Executive to bylo příjemné cestování. Dieselový motor o objemu 2,4 litru dává „valníčku“ dostatek energie na to, aby mohla cestovní rychlost na prázdnější německé dálnici oscilovat nad 160 kilometry v hodině – a v této rychlosti se řídí příjemněji než většina dodávek, se kterými jsem kdy jel. Pro cestování za sportem je to možná poněkud nečekaná, ale velmi dobrá alternativa. Zvlášť uvážíme-li, že se na rozdíl od mnoha městských SUV opravdu hodí pro jízdu v těžším terénu. A navíc přece nikdo nemusí vědět, že na korbě nevezete ty surfy…

Technická data

pohon: vznětový motor 2,4 litru

délka: 5 330 mm

šířka: 1 855 mm

max. výkon: 110 kW

max. rychlost: 170 km/h

Galerie (9) Diskuze Sdílet

Autor také napsal

Mohlo by Vás zajímat