V Praze jsou stovky nelegálních billboardů. Vyřeší to jen změna zákona, říká zastupitelka
9. května 2024
9. května 2024
Podle pražské opoziční zastupitelky Kristýny Drápalové jsme v metropoli přesyceni reklamními sděleními. Většina reklamních billboardů je přitom nelegálních. Když se k tomu přidají vývěsní štíty prodejen, plachty nebo city lighty, lidský mozek nemá šanci. „V digitální platformě si buď platíme, že chceme obsah bez reklam, nebo dáváme souhlas, že jim budeme vystaveni. To samé bychom měli mít ve veřejném prostoru,“ říká Drápalová, která je v zastupitelstvu za sdružení Praha sobě.
Po těch několika letech jeho dopad vidím, když se procházím po centru. Manuál shrnuje už existující pravidla, nemá právní moc. Jde o motivaci, osvětu, inspiraci, ne vyhlášku nebo nařízení. Jde o nástroj, jak vytvářet ve městě povědomí o tom, že vizuální smog je téma a že není jedno, jak se obchod nebo prezentuje. Vytvořili jsme s ním i vlnu zájmu o téma a poskytli návod, jak postupovat, jak vizuální prezentaci udělat „správně“. Podobný manuál teď vznikl třeba v Mostě, je samozřejmě hodně odlišný od Prahy.
Když pražský manuál vznikal, byla jsem součástí magistrátního týmu, politická asistentka. Teď jsem sice zvolenou zastupitelkou, ale v opozici. Můj vliv na město je teď paradoxně menší. Ta témata ale žijí dál, třeba kultivace předzahrádek restaurací. Tam se zřídila komise a nikdo kromě SPD nerozporuje, že je potřeba podobu předzahrádek řešit.
Manuál shrnoval existující pravidla, tedy největší část ohledně reklamního označení provozoven vychází z památkového zákona, respektive nějakých metodik, které jsou na něj navázané. Pro oblasti mimo památkové zóny a rezervaci reálně existuje málo pravidel a předpisů, které může veřejná moc vymáhat. Takhle to je i v Mostě, kde centrum není památkově chráněné, je tam jen několik prohlášených památek. Tam jsem to vyřešila tak, že jsem vycházela z podoby budov a tvořila jsem spíš konkrétní návrhy, protože spektrum architektury je tam jednotnější. Obecně, jen malá část vizuálního smogu se dá zlepšit skrze regulaci, spíš musíme v lidech vypěstovat novou normu toho, co budou vyžadovat.
Problém je, že v této oblasti není použitelná legislativa, zákony na hodnotu veřejného prostoru vůbec nemyslely. Když chceme omezit billboardy a reklamní plachty, musíme nahlížet do zhruba pěti různých zákonů a v nich vždycky najít nějaký okrajový argument, který na reklamní nosič vztáhneme. Dali jsme se proto dohromady s lidmi z Brna a Plzně a rozhodli se lobbovat v Poslanecké sněmovně za zákon, který by veřejný prostor řešil. Zároveň s tím jde o to, že veřejnost si musí budovat citlivost. Že nechce v tomhle přesyceném prostoru žít.
Podpořte Reportér sdílením článku
Stálá členka redakce Ekonews